Suomen Akatemia ja tiedeakatemiat avaavat yhteisen mentorointiohjelman tutkijoille

Suomen Akatemia ja Tiedeakatemiain neuvottelukunta käynnistävät yhteisen mentorointiohjelman tutkijoille elokuussa 2017. Ensimmäisen akatemiahankerahoituksensa saaneille tutkijoille avattava mentorointiohjelma tarjoaa tukea tutkijan kasvuun ja kehittymiseen itsenäisenä tutkijana. Mentoreina eli ammatillista tukea antavina osapuolina toimivat kokeneet tutkijat, jotka tiedeakatemiat valitsevat keskuudestaan.

Mentorointiohjelma on uusi palvelu tutkijoille, jotka johtavat ensimmäistä laajempaa tutkimushankettaan. Se antaa mahdollisuuksia kehittää ja vahvistaa osaamista ja urakehitystä kokeneempien tutkijoiden tuella.

"Nyt käynnistettävä mentorointiohjelma perustuu molempien organisaatioiden vahvuuksiin: Suomen Akatemian kykyyn tunnistaa tiukan kansainvälisen arvioinnin pohjalta lupaavimmat tutkijat ja tiedeakatemioiden jäsenten laajaan kokemukseen ja näkemykseen tutkijan ammatista, siinä kehittymisestä ja työn haasteista. Uskon, että näin voimme yhdessä parhaiten tukea tutkijan kehittymistä vaativassa työssään", sanoo ylijohtaja Riitta Maijala Suomen Akatemiasta.

”Mentoreina toimiville senioritutkijoille ohjelma tarjoaa mahdollisuuden tutustua menestyksekkäisiin, eri tieteenaloja edustaviin nuoremman sukupolven tutkijoihin. Tavoitteena on, että molemmat osapuolet pääsevät kasvattamaan verkostojaan ja tekemään yhteisiä oivalluksia tutkijana toimimisesta”, sanoo Olavi Nevanlinna Tiedeakatemiain neuvottelukunnasta.

Suomen Akatemia on yhteydessä hakukelpoisiin tutkijoihin henkilökohtaisesti ja mentorointiohjelmaan voi hakea elokuusta alkaen. Tiedeakatemiain neuvottelukunta vastaa mentorien rekrytoinnista ja kouluttamisesta, ottaa vastaan tutkijoiden eli aktorien ilmoittautumiset ja vastaa sopivien aktori-mentoriparien muodostamisesta. Ohjelman aloitusseminaari pidetään loppuvuoden 2017 aikana. Mentorointiohjelma kestää vuoteen 2019 asti, jolloin myös sen toteutumista ja vaikutuksia arvioidaan.

Hannele Lahtinen
johtava tiedeasiantuntija

Päivi Tikka
pääsihteeri
Tiedeakatemiain neuvottelukunta
p. 044 325 42 14

Suomen Akatemia myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen avoimen haun ja kilpailullisen menettelyn kautta. Suomen Akatemia tekee monipuolista tiedepoliittista yhteistyötä muiden tutkimus-, koulutus- ja innovaatiojärjestelmän toimijoiden kanssa.

Tiedeakatemiain neuvottelukunta on neljän Suomessa toimivan tiedeakatemian yhteistyöelin. Neuvottelukunta toimii kansainvälisissä tiedejärjestöissä tutkimuksen teon edellytysten ja tieteen vaikuttavuuden edistämiseksi ja rohkaisee uransa alkuvaiheissa olevia tutkijoita mukaan tiedejärjestötyöhön.

Suomeen ennätysmäärä ERC Consolidator Grant -rahoituksia13.12.2017 11:36Tiedote

13.12.2017. Euroopan tutkimusneuvosto ERC on julkistanut tulokset vuoden 2017 Consolidator Grant (CoG) -hausta. Suomeen saatiin kaikkiaan 12 rahoitusta, mikä on yksittäisessä ERC-hakukierroksessa paras tulos Suomelle tähän saakka. Suomen onnistuminen ERC:n rahoitushauissa on hienoisesti parantunut koko EU:n Horisontti 2020 -puiteohjelmakauden ajan. Consolidator Grant -rahoitus on tarkoitettu tutkijanuran keskivaiheessa olevalle ryhmänjohtajalle ainutlaatuisen tutkimushankkeen toteuttamiseksi. Rahoitus on laajuudeltaan 2-2,75 miljoonaa euroa viidelle vuodelle.

Uusi verkkopalvelu aurinkomyrskyjen säteilystä lentomatkustajille4.12.2017 10:45Tiedote

Suomen Akatemian Auringon pitkäaikaisen muutoksen ja vaikutusten tutkimuksen huippuyksikkö ReSoLVE on kehittänyt verkkopalvelun, jolla voi selata ja tutkia Auringon hiukkasmyrskyjen ominaisuuksia. Aineistoa voi selata interaktiivisesti ja tutkia jokaisen havaitun hiukkasmyrskyn ominaisuuksia, esimerkiksi sen aiheuttamia säteilyannoksia lentoliikenteen korkeudella. Verkkopalvelun avulla voi helposti arvioida viime vuosikymmenien aikana tapahtuneiden hiukkasmyrskyjen säteilyannokset. Palvelu on englanninkielinen.

Säteilyilmaisimien kehittämiseen ja tutkimukseen 10 miljoonan rahoitus20.11.2017 14:11Tiedote

Suomen Akatemia on tehnyt päätökset Säteilyilmaisimet terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi -akatemiaohjelmassa (RADDESS) rahoitettavista tutkimushankkeista. Ensi vuoden alussa käynnistyvässä RADDESS-tutkimusohjelmassa rahoitetaan hankekonsortioita, jotka etsivät ratkaisuja rohkeilla tutkimusavauksilla uusiin säteilyilmaisinteknologioihin erityisesti terveyden ja turvallisuuden alueilla. Suomen Akatemia rahoittaa ohjelmaa kymmenellä miljoonalla eurolla. Ohjelmassa rahoitetaan 13 hanketta.

Suomen Akatemia ja säätiöt panostavat lähes yhdeksän miljoonaa kansanterveyden tutkimukseen10.11.2017 12:44Tiedote

Suomen Akatemia on tehnyt päätökset Tieteellä terveyteen -akatemiaohjelmassa rahoitettavista tutkimushankkeista. Ensi vuoden alussa käynnistyvässä tutkimusohjelmassa rahoitetaan hankekonsortioita, jotka etsivät ratkaisuja rohkeilla tutkimusavauksilla suomalaisten kansanterveydellisiin ongelmiin. Suomen Akatemia rahoittaa ohjelmaa seitsemällä miljoonalla eurolla. Mukana yhteistyössä ovat myös Syöpäsäätiö, Lastentautien tutkimussäätiö, Suomen Lääketieteen säätiö ja Suomen Aivosäätiö, ja ne rahoittavat konsortioita yhteensä noin 1,95 miljoonalla eurolla.

Ensimmäiseen lippulaivaohjelman rahoitushakuun 16 hakemusta10.11.2017 11:12Tiedote

Suomen Akatemian ensimmäisen lippulaivaohjelman haku päättyi 9.11.2017. Hakemuksia jätettiin kaikkiaan 16 kappaletta. Näistä seitsemän on yksittäisten tutkimusorganisaatioiden hakemuksia ja yhdeksän on konsortioita eli useamman tutkimusorganisaation yhteisiä hakemuksia. Hakijoina oli 10 yliopistoa ja viisi valtion tutkimuslaitosta. Rahoitusta haettiin kaikkiaan 173,3 miljoonaa euroa. Suomen Akatemia on varautunut rahoittamaan tästä hausta enintään 25 miljoonalla eurolla lippulaivoja niidenensimmäisellä nelivuotiskaudella.