Suomen Akatemia

Suomen Akatemia myönsi tutkijatohtori-, akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoitukseen vuoden 2016 hausta 183 miljoonaa euroa

Suomen Akatemian vuoden 2016 syyskuun haun perusteella myönnettiin neljän toimikunnan päätöksestä yhteensä 183 miljoonaa euroa tutkijatohtori-, akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksiin. Hakemuksia jätettiin yhteensä 3124 ja myönteisen rahoituspäätöksen sai 485 tutkijaa tai ryhmää. Luvuissa on konsortioiden osahankkeet erillisinä hakemuksina.

Akatemiahankkeisiin myönnettiin yhteensä 119 miljoonaa euroa, tutkijatohtoreiden rahoitukseen 32 miljoonaa euroa, akatemiatutkijoiden rahoitukseen reilut 29 miljoonaa euroa sekä lääketieteen kliinisten tutkijoiden rahoitukseen vajaat 3 miljoonaa euroa.

Suomen Akatemialle oli valtion talousarviossa tälle vuodelle myönnetty kertaluonteinen lisärahoitus. Sen ansiosta pystyttiin tänä vuonna tukemaan useampia korkealaatuisia nuoren tutkijasukupolven tutkijoiden tutkimushankkeita. Tämä 30 miljoonan euron lisärahoitus käytettiin akatemiahankkeiden sekä tutkijatohtoreiden rahoitukseen.

Kaikkiaan tutkijatohtori- ja akatemiahankerahoitukseen suunnatun lisärahoituksen avulla pystyttiin rahoittamaan tutkimusta sekä tutkijoiden palkkakuluja yli 330 henkilötyövuoden verran enemmän kuin edellisenä vuonna. Esimerkiksi tutkijatohtorirahoitus voitiin myöntää yhteensä 123:lle tutkijalle eli 19 prosentille enemmän kuin vuonna 2016, jolloin rahoitettiin 103 tutkijatohtoria.

Vuoden 2016 syyskuun haussa eniten rahoitushakemuksia (756 hakemusta) saatiin Helsingin yliopistosta, jonne myös myönnettiin eniten rahoitusta (135 myönteistä rahoituspäätöstä). Seuraavina hakemusmäärissä olivat Turun yliopisto (346), Aalto-yliopisto (299), Jyväskylän yliopisto (259), Oulun yliopisto (244) ja Tampereen yliopisto (219).

Lisätietoja

- Syyskuun haun tilastoja (pdf)

-Hakemusten arvioinnissa käytettyjen asiantuntijoiden nimilistat löytyvät toimikuntien sivuilta

-ylijohtaja, tutkimus Riitta Maijala, p. 029 533 5002, etunimi.sukunimi(at)aka.fi

Suomen Akatemian viestintä
verkkotiedottaja Vesa Varpula
p. 029 533 5131
etunimi.sukunimi(at)aka.fi

Suomen Akatemia
Hakaniemenranta 6, PL 131
00531 HELSINKI

029 533 5000http://www.aka.fi/fi

Suomen Akatemia - Tietoa Akatemiasta Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa.Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat.

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Akatemia

Strategisen tutkimuksen neuvosto valitsi hankkeet uusiin tutkimusohjelmiin11.9.2017 16:24Tiedote

Tutkimuskokonaisuudet kolmeen uuteen strategisen tutkimuksen ohjelmaan on valittu. Muuttuvat hallinnan tavat ja aktiivinen kansalaisuus, Sopeutuminen kestävän kasvun edellytyksenä ja Kestävän kasvun avaimet -ohjelmissa aloittaa kolmetoista tutkimuskonsortiota. Rahoitettavat tutkimushankkeet valittiin ohjelmiin hakemusten yhteiskunnallisen merkityksen, vaikuttavuuden ja tutkimuksellisen laadun perusteella. Strategisen tutkimuksen neuvosto teki päätökset ohjelmissa rahoitettavista konsortioista kokouksessaan 11.9.2017.

Rådet för strategisk forskning valde 13 projekt till sina nya forskningsprogram11.9.2017 16:24Tiedote

Rådet för strategisk forskning (RSF) vid Finlands Akademi har idag valt ut de forskningskonsortier som ska finansieras inom RSF:s tre nya program. I programmen Föränderlig förvaltning och aktivt medborgarskap, Anpassning som förutsättning för hållbar tillväxt och Nycklar till hållbar tillväxt ingår totalt 13 konsortier. Konsortierna utplockades på basis av samhällelig relevans, genomslag och forskningskvalitet.

Tutkijat selvittävät Itämeren ravintoverkkojen muutosten vaikutusta meren kestävään käyttöön15.8.2017 10:02Tiedote

BONUS BLUEWEBS -hankkeessa uusilla, innovatiivisilla tutkimusmenetelmillä kuten Big Data -analytiikalla saadaan entistä tarkempaa tietoa Itämeren ekosysteemin muuttuvista ravintoverkoista. Tämä tieto on välttämätöntä, jotta mereen perustuva taloudellinen kasvu, niin sanottu sininen kasvu, olisi kestävällä pohjalla. Hanke on osa monikansallista BONUS-ohjelmaa, jota Suomessa rahoittaa Suomen Akatemia.

Kutsu/Vielä ehdit mukaan 15.8: Miten ravintoverkkojen muutokset vaikuttavat Itämeren kestävään käyttöön?11.8.2017 12:05Kutsu

”Ilmastonmuutos, rehevöityminen ja vieraslajit voivat muokata Itämeren ravintoverkkoja nopeastikin. Sillä on merkittäviä vaikutuksia meren hyödyntämiseen”, kertoo hankekoordinaattori Laura Uusitalo Suomen ympäristökeskuksesta. Big Data -analytiikka ja muut innovatiiviset tutkimusmenetelmät tarjoavat uudenlaisen, entistä tarkemman kuvan meren ekosysteemistä.

Myom är till stor skada för samhället21.6.2017 16:09Tiedote

Godartade muskeltumörer i livmodern, dvs. myom, är mycket vanliga. Trots att de är godartade orsakar de hos många kvinnor symptom som till exempel mycket rikliga och smärtsamma menstruationer, smärta och tryck i den nedre delen av buken, problem under graviditeten och till och med infertilitet. Vården av dessa blir mycket dyr för samhället, berättar akademiforskare Pia Vahteristo, som har utrett molekylärbiologin hos myom. Forskningen inom godartade tumörer har i stor utsträckning hamnat i skuggan av cancerforskningen. Myom är dock sällan ärftliga.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.