Suomen Akatemia tukee monipuolisesti tekoälytutkimusta

Suomen Akatemia myönsi viime vuoden lopussa ohjelmallisesta rahoituksesta yhteensä yli 13 miljoonaa euroa tekoälytutkimukseen. ICT2023-ohjelman tekoälyhankkeille myönnettiin reilut kuusi miljoonaa euroa ja ”Tekoälyn uudet sovellukset fysikaalisten tieteiden ja tekniikan tutkimuksessa” (AIPSE) -akatemiaohjelman tutkimushankkeille yhteensä seitsemän miljoonaa euroa.

Suomen Akatemia ja Tekes koordinoivat yhdessä ICT2023 tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelmaa, jolla tavoitellaan syvän tietojenkäsittelyosaamisen kehittymistä Suomessa ja uusien tietoteknisten menetelmien laaja-alaista hyödyntämistä. AIPSE-akatemiaohjelmassa edistetään puolestaan tekoälyn hyödyntämistä fysikaalisissa tieteissä ja tekniikan tutkimuksessa.

Erilaisten datalähtöisten menetelmien merkitys tutkimuksessa, hallinnossa ja teollisuudessa kasvaa jatkuvasti. Tekoälymenetelmien taustalla ovat koneoppimisen, hahmontunnistuksen, tilastotieteen, tiedonlouhinnan ja tietokantatekniikoiden laskennallisten ja ohjelmistoteknisten menetelmien merkittävät edistysaskeleet sekä laskentatehon nopea kasvu. Näillä uusilla menetelmillä on laajoja sovelluksia myös tieteenteossa.

Biolääketieteen koneoppimismenetelmiä, nanomateriaalien laskennallista tutkimusta ja satotasojen ennustamista

Professori Tapio Pahikkalan (Turun yliopisto) johtama konsortio kehittää uusia matemaattisia koneoppimismenetelmiä. ICT2023-hankkeessa parannetaan biolääketiedealan koneoppimismenetelmiä uusilla optimointialgoritmeilla. Professori Aki Vehtarin (Aalto-yliopisto), professori Antti Honkelan (Helsingin yliopisto) ja professori Arto Klamin (Helsingin yliopisto) ICT2023-hankkeessa kehitetään puolestaan ratkaisuja likimääräisten algoritmien päättelyn laadun arviointiin sekä parannetaan menetelmien tarkkuutta. Tekoälysovelluksia varten menetelmien on oltava sekä laskennallisesti tehokkaita että luotettavia. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää kaikki datatieteen soveltajat, sillä kehitettävät menetelmät toteutetaan avoimen lähdekoodin ratkaisuna.

Tutkimusprofessori Pirjo Peltonen-Sainion (Luonnonvarakeskus) ja FiDiPro-professori Hiroshi Mamitsukan (Aalto-yliopisto) tutkimuksessa kehitetään laskennallisia menetelmiä ruoan tuotannon tehostamiseen. AIPSE-akatemiaohjelman hankkeessa pyritään parantamaan satotasojen ennustustarkkuutta sekä simulaattorien laatua mahdollistamalla uusien aineistotyyppien, esimerkiksi satelliittikuvien, käyttöä.

Akatemiaprofessori Hannu Häkkinen (Jyväskylän yliopisto) ja professori Tommi Kärkkäinen etsivät AIPSE-akatemiaohjelman hankkeessaan läpimurtoa nanomateriaalien laskennallisessa tutkimuksessa. Tutkimuksen tulokset auttavat kehittämään uudenlaisia nanopartikkeleja, joita voidaan käyttää esimerkiksi biologisessa kuvantamisessa, katalyysireaktioissa ja biologisina ilmaisimina.

Tietoa ohjelmista:

AIPSE

ICT2023

ohjelmapäällikkö Tommi Laitinen

ohjelmapäällikkö Tuomas Katajarinne
p. p. 029 533 5067

johtava tiedeasiantuntija Juha Latikka
p. p. 029 533 5058

Rahoitetut hankkeet:

ICT 2023: Laskenta, koneoppiminen ja tekoäly

AIPSE-hankkeet

Vesa Varpula
verkkotiedottaja
vesa.varpula(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

Finlands Akademi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet. Vi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning. Vi finansierar forskning med 436 miljoner euro år 2018. En del av vårt stöd till vetenskaplig forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus intäkter. År 2018 är vinstmedlens andel av vår totala stödsumma 70,7 miljoner euro.

Svagt förtroende för den offentliga regleringen av gruvverksamheten26.1.2018 12:00Tiedote

En ny undersökning som kartlägger finländarnas inställning till gruvverksamhet visar att förtroendet för lagstiftningen och den offentliga regleringen av branschen är svagt. Enligt enkäten litar cirka 45 procent av enkätdeltagarna inte på de myndigheter som ansvarar för tillsynen över gruvverksamhetens miljökonsekvenser. Drygt en tredjedel av de som besvarade enkäten uppgav sig lita på myndigheterna i viss mån. Undersökningen genomfördes vid Jyväskylä universitet och är en del av Finlands Akademis akademiprogram Mineraltillgångar och materialersättning.

Suomalaisten luottamus kaivostoiminnan julkiseen sääntelyyn heikkoa26.1.2018 12:00Tiedote

Uusi kaivostoimintaan liittyviä asenteita kartoittava tutkimus osoittaa, että suomalaisten luottamus alan lainsäädäntöön ja julkiseen sääntelyyn on heikkoa. Kyselytutkimuksen mukaan noin 45 prosenttia vastanneista ei luota kaivostoiminnan ympäristövaikutusten valvonnasta vastaaviin viranomaisiin. Vastaajista runsas kolmannes ilmoittaa luottavansa viranomaisiin jonkin verran. Jyväskylän yliopistossa toteutettu tutkimus on osa Suomen Akatemian Mineraalivarat ja korvaavat materiaalit -akatemiaohjelmaa.