Suomen Akatemia vahvistaa tutkimuksen edellytyksiä tukemalla yliopistojen profiloitumista

Suomen Akatemia on tehnyt rahoituspäätökset yliopistojen profiloitumisen vahvistamiseksi. Rahoituksella tuetaan yliopistojen strategiansa pohjalta valitsemien tutkimusalojen kehittämistä ja korkeatasoisen tutkimuksen edellytysten vahvistamista. Rahoituspäätöksiä tehtiin yhteensä 50 miljoonalla eurolla.

Haku järjestettiin nyt kolmatta kertaa. Tällä hakukierroksella erityisteemana oli yliopistojen välinen työnjako ja yhteistyön vahvistaminen. Neljäs yliopistojen tutkimuksen profiloitumisen rahoituksen haku avataan tämän vuoden syksyllä.

Rahoitusta hakiessaan yliopistot laativat omien strategioidensa pohjalta konkreettiset suunnitelmat tutkimuksen laadun ja vaikuttavuuden edellytysten kehittämiseksi. Suunnitelmissa yliopistot kuvaavat profiloitumistoimet ja antavat niille selkeän aikataulun.

Yliopistojen hakemukset arvioitiin kansainvälisessä asiantuntijapaneelissa. Hakuun osallistuneista 14 yliopistosta 12 sai rahoitusta. Nelivuotiset rahoitukset vaihtelevat 600 000 eurosta 15 miljoonaan euroon. Kilpailun perusteella parhaat suunnitelmat saivat suhteessa eniten rahoitusta. Rahoituksen mitoituksen perusteena on ollut erityisesti paneelin lausunto, yliopiston oma sitoutuminen profiloitumisalueiden kehittämiseen sekä yliopiston väliraportointi aiemmin rahoitettujen profiloitumistoimien edistymisestä. Yhteensä yliopistot hakivat tästä hausta rahoitusta 109 miljoonaa euroa.

Yliopistot esittivät hakemuksissaan strategiaansa perustuvia tutkimuksen profiloitumistoimia yhdelle tai useammalle tutkimusalueelle, joista valtaosa on monitieteisiä. Osa yliopistoista haki lisärahoitusta jo aiemmissa hauissa tuettuihin profiloitumisalueisiin, toisaalta hakemuksissa esitettiin paljon myös uusia alueita.

Parhaissa hakemuksissa näkyi yliopistojen kyky hahmottaa oma roolinsa globaalissa tutkimus- ja innovaatiokentässä. Samoin niissä yliopistojen välinen työnjako ja yhteistyö tuki strategisia valintoja. Toisaalta osassa hakemuksista suunnitelmien strategiset ulottuvuudet jäivät paikoin ohuiksi.

Kansainvälisen arviointipaneelin mukaan profiloitumistoimet onnistuvat vain silloin, kun yliopiston johto löytää hyvän tasapainon strategian mukaisen profiloitumisalueen ja tutkimusyhteisöstä nousevien tutkimuksellisten tavoitteiden ja innostuksen välille. Profiloitumisalueiden pitää olla yhteydessä tutkimusryhmien kiinnostusten kohteisiin.

Arviointipaneeli koostui eurooppalaisten yliopistojen rehtori- ja vararehtoritasoisista asiantuntijoista, joilla on monipuolista kokemusta yliopistojen tutkimusta tukevista uudistuksista. Paneelin seitsemästä jäsenestä neljä oli mukana arvioimassa yliopistojen hakemuksia myös aiemmissa profiloitumishauissa.

Taulukko rahoituspäätöksistä yliopistoittain (pdf)

Arviointipaneelin jäsenten nimet ja taustayhteisöt on julkaistu Suomen Akatemian verkkosivuilla osoitteessa www.aka.fi/profi

Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja
Heikki Ruskoaho
etunimi.sukunimi (at) helsinki.fi

Ylijohtaja, tutkimus
Riitta Maijala
etunimi.sukunimi (at) aka.fi

Tiedeasiainneuvos
Anne Heinänen
etunimi.sukunimi (at) aka.fi

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

D-vitamiinitutkimus siivitti Utajärven lukion Tiedetonni-kilpailun voittoon15.5.2018 13:48Tiedote

Utajärven lukio voitti opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Akatemian ja Opetushallituksen lukioille järjestämän Tiedetonni-kilpailun. Utajärven lukion ansiokkaassa projektissa tutkittiin biologian ja maantiedon opettaja Liisa Virran johdolla riittävää D-vitamiinin saantia. Palkinnon jakoi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen Tiedefoorumi-tapahtumassa keskiviikkona 9.5. Palkintoraha, 1000 euroa, tarjoaa koululle mahdollisuuden uusien projektien toteuttamiseen.

Academy of Finland selects first two competence clusters to the new Flagship Programme18.4.2018 16:15Tiedote

The Academy of Finland today announced the first two competence clusters to be funded under its new Flagship Programme. The two clusters are: CERES - the Competence Centre for the Materials Bioeconomy: A Flagship for our Sustainable Future (Aalto University, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) and 6Genesis - the 6G-Enabled Wireless Smart Society & Ecosystem (University of Oulu).