Suomen Akatemia valitsi 12 uutta tutkimuksen huippuyksikköä

Suomen Akatemia on valinnut uudet tutkimuksen huippuyksiköt vuosille 2018-2025. Huippuyksikköohjelmaan valittiin 12 yksikköä, joissa työskentelee tutkimusryhmiä yhteensä 12 yliopistosta tai tutkimuslaitoksesta.Uusissa huippuyksiköissä tutkitaan muun muassa ikääntymistä ja hoivaa, kasvainten genetiikkaa, pelikulttuureja, avaruustiedettä ja tekniikkaa, kvanttiteknologiaa ja eurooppalaista oikeutta ja identiteettiä.

Suomen Akatemia sai tämänkertaiseen huippuyksikköhakuun yhteensä 179 aiehakemusta. Näistä kutsuttiin varsinaiselle kierrokselle 34 hakijaa. Hakemukset arvioitiin kansainvälisissä arviointipaneeleissa. Lisäksi kansainväliset asiantuntijat haastattelivat toiselle kierrokselle kutsuttujen tutkimusryhmien edustajat Akatemiassa toteutetuissa tilaisuuksissa.

Huippuyksiköt valittiin uudistettuun huippuyksikköohjelmaan. Huippuyksikön rahoituskausi pitenee kuudesta vuodesta kahdeksaan, ja ensimmäisen nelivuotiskauden jälkeen yksikölle tehdään tieteellinen väliarviointi. Arvioinnin tulokset ratkaisevat yksikön jatkorahoituksen tason eli rahoitus voi arvioinnin tulosten perusteella joko nousta, laskea tai päättyä kokonaan.

Uudistuksessa vahvistetaan isäntäorganisaatioiden roolia rahoituksessa. Ohjelmakauden pidentämisen ja isäntäorganisaatioiden roolin vahvistamisen uskotaan parantavan uusien huippuyksiköiden mahdollisuuksia tutkimuksellisen riskin ottamiseen.

”Uudistuksella tavoittelimme tutkimusyhteisöltä tieteellisesti rohkeita, uusia ideoita korkeatasoisiksi hankekokonaisuuksiksi, joissa tutkimusryhmät toimivat keskenään kiinteässä yhteistyössä toteuttaen yhteistä tutkimussuunnitelmaa. Tulosten perusteella näyttää siltä, että tässä onnistuttiin. Tutkijat ovat selvästi haastaneet itsensä ajattelemaan uudella tavalla, ja rahoitettaviksi valitut kokonaisuudet ovat tieteellisesti korkeatasoisia, tutkimusta uudistavia yksiköitä”, toteaa Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja Heikki Ruskoaho.

Huippuyksiköt tekevät läpimurtotutkimusta ja edistävät tieteen uudistumista. Tieteen uudistuminen voi toteutua uusien tutkimusaiheiden, menetelmien, lähestymistapojen tai uudenlaisten tutkimusryhmien yhdistelmien muodossa. Akatemia odottaa, että huippuyksiköiden tutkimuksella on myös tiedeyhteisön ulkopuolelle ulottuvaa vaikuttavuutta.

”Kysyimme jo hakemusvaiheessa tutkijoilta sitä, minkälaista vaikuttavuutta heidän tutkimuksellaan voisi olla perinteisen tieteellisen vaikuttavuuden lisäksi ja pyydämme jatkossa uusilta huippuyksiköiltä myös raportointia vaikuttavuuden toteutumisesta. Tavoitteena on näin innostaa valittuja huippututkimusyksiköitä aktiivisesti pohtimaan ja edistämään oman tutkimuksensa laajaa vaikuttavuutta”, Suomen Akatemian tutkimuksesta vastaava ylijohtaja Riitta Maijala kertoo.

Suomen Akatemian Tieteen tila 2016 -raportissa todetaan, että tieteellisen vaikuttavuuden lisäksi tutkimuksella voi olla tiedeyhteisön ulkopuolelle ulottuvaa vaikuttavuutta. Tutkimus voi toimia vaurauden ja hyvinvoinnin lähteenä, tukea käytäntöjen kehittämistä ja osaamisen kasvattamista, tarjota perusteltuja lähtökohtia päätöksenteolle tai rakentaa maailmankuvaa ja sivistystä.

Luettelo huippuyksikköohjelmaan 2018-2025 valituista huippuyksiköistä (pdf)

Huippuyksikköohjelmista verkkosivuilla:

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen (at) aka.fi
www.aka.fi

Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja Heikki Ruskoaho, p. 029 415 9472, etunimi.sukunimi (at) helsinki.fi

Ylijohtaja, tutkimus Riitta Maijala, Suomen Akatemia, p. 029 533 5002, etunimi.sukunimi (at) aka.fi

Johtava tiedeasiantuntija Maiju Gyran, Suomen Akatemia, p. 029 533 5015, etunimi.sukunimi (at) aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

Uneven terrain helps joggers detach from everyday life4.7.2018 10:27Tiedote

Physical sensations are accentuated when running in different environments. A research project funded by the Academy of Finland found that while running on forest trails the challenges caused by the uneven terrain help joggers detach from everyday life. Twists and bumps on the trail require positive concentration from joggers, which prevents them from worrying about other things. Moreover, trail running generates a positive connection with nature as the jogger focuses on various rocks, branches and other natural objects. On the other hand, running on steady terrain enables joggers to find a state of mind that can either be rather void of thought or allow them to solve everyday problems without active effort.