Suomen Akatemian Tieteen tila -kyselyaineistot käytettävissä

Suomen Akatemian on avannut vuoden 2016 Tieteen tila -selvityksen kyselyaineistot kaikkien saatavaksi Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston palveluportaalista. Saatavilla ovat kyselyaineistot Tutkimuksen laajempi vaikuttavuus yhteiskunnassa ja Tohtorintutkinnon suorittaneiden rooli yhteiskunnassa. Molemmat aineistot koostuvat noin viidensadan henkilön vastauksista.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Akatemian tekemän kyselyn aineistot avataan avoimeksi kiinnostuneiden käyttöön. Tutkimuksesta vastaava ylijohtaja Riitta Maijala pitää tärkeänä aineistojen jatkokäytön mahdollistamista: ”Suomen Akatemia edistää avoimen tieteen periaatteiden soveltamista tutkimustyössä ja haluamme myös itse kehittää toimintaamme avoimemmaksi. Yksi kehitystyön tavoite on, että pystymme avaamaan tekemiemme kyselyjen aineistoja halukkaiden saataville. Näin kyselyihin käytetty vastaajien ja Akatemian henkilöstön työ voi palvella aiempaa laajemmin tutkimusta, opetusta ja opiskelua.”

Suomen Akatemian Tieteen tila 2016 -katsauksessa tarkasteltiin muun muassa yliopistojen ja tutkimuslaitosten resursseja ja julkaisutoimintaa sekä tieteellisen tutkimuksen laajempaa vaikuttavuutta yhteiskunnassa. Vaikuttavuuden tarkasteluun valittiin neljä erityyppistä tieteenalaa: ekologia lähitieteineen, historiatieteet, lääketieteellinen tekniikka ja terveysteknologiat sekä materiaalitiede. Nämä antavat monipuolisen kuvan siitä, miten tutkimus vaikuttaa yhteiskunnassa ja miten vaikutukset syntyvät. Molemmat kyselyt kohdistettiin nimenomaan näillä aloilla toimiville henkilöille.

Tutkimuksen laajempi vaikuttavuus yhteiskunnassa 2016 -kyselyssä on kerätty tutkijoilta tietoa tutkimuksen vuorovaikutuksesta, vaikutuksista ja vaikuttavuudesta tiedeyhteisön ulkopuolella. Vastaajilta muun muassa kysyttiin, minkälaisten sidosryhmien, organisaatioiden tai toimijoiden kanssa tutkimus on ollut vuorovaikutuksessa sekä millaisessa roolissa nämä toimijat ovat olleet suhteessa tutkimukseen. Lisäksi haluttiin tietää, missä tutkimuksen mahdolliset vaikutukset ilmenevät.

Tohtorintutkinnon suorittaneiden rooli yhteiskunnassa 2016 -kyselyssä kerättiin tietoa valituilta tieteenaloilta väitelleiden tohtorien sijoittumisesta ja työurista, tutkimustyön tuottamien valmiuksien merkityksestä työelämässä sekä tieteellisestä tutkimuksesta kumpuvan osaamisen laajemmasta vaikuttavuudesta yhteiskunnassa. Tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia vaikutuksia tohtorien osaamisella, ymmärryksellä, näkemyksellä ja taidoilla on erilaisissa työtehtävissä. Vastaajilta kysyttiin muun muassa sitä, millaisessa työ- tai osaamisyhteisössä he toimivat, missä toiminta vaikuttaa sekä millä tavoin heidän työnsä liittyy tieteelliseen tutkimukseen ja siitä kumpuavaan osaamiseen.

Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto on tutkimuksen ja opetuksen valtakunnallinen palveluinfrastruktuuri. Se arkistoi ja välittää sähköisiä tutkimusaineistoja tutkimukseen, opetukseen ja opiskeluun. Sen palveluportaalin käyttö edellyttää rekisteröitymistä.

Linkki aineistoihin http://www.fsd.uta.fi/fi/aineistot/index.html
Suomen Akatemian tieteen tila -sivut http://www.aka.fi/tieteentila

Lisätietoja antavat:

Suomen Akatemiassa
- tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
jyrki.hakapaa@aka.fi
p. 0295 33 5020 tai 050 598 8268

Aineiston kokoajat
- tutkimushallinnon asiantuntija
Katri Huutoniemi
katri.huutoniemi@helsinki.fi
p. 02941 22552 tai 050 3767 827

- projektipäällikkö Anssi Mälkki
anssi.malkki@helsinki.fi
p. 02941 24295 tai 050 3119 522

tiedottaja Leena Vähäkylä
leena.vahakyla@aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

Finlands Akademi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet. Vi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning. Vi finansierar forskning med 436 miljoner euro år 2018. En del av vårt stöd till vetenskaplig forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus intäkter. År 2018 är vinstmedlens andel av vår totala stödsumma 70,7 miljoner euro.

Svagt förtroende för den offentliga regleringen av gruvverksamheten26.1.2018 12:00Tiedote

En ny undersökning som kartlägger finländarnas inställning till gruvverksamhet visar att förtroendet för lagstiftningen och den offentliga regleringen av branschen är svagt. Enligt enkäten litar cirka 45 procent av enkätdeltagarna inte på de myndigheter som ansvarar för tillsynen över gruvverksamhetens miljökonsekvenser. Drygt en tredjedel av de som besvarade enkäten uppgav sig lita på myndigheterna i viss mån. Undersökningen genomfördes vid Jyväskylä universitet och är en del av Finlands Akademis akademiprogram Mineraltillgångar och materialersättning.

Suomalaisten luottamus kaivostoiminnan julkiseen sääntelyyn heikkoa26.1.2018 12:00Tiedote

Uusi kaivostoimintaan liittyviä asenteita kartoittava tutkimus osoittaa, että suomalaisten luottamus alan lainsäädäntöön ja julkiseen sääntelyyn on heikkoa. Kyselytutkimuksen mukaan noin 45 prosenttia vastanneista ei luota kaivostoiminnan ympäristövaikutusten valvonnasta vastaaviin viranomaisiin. Vastaajista runsas kolmannes ilmoittaa luottavansa viranomaisiin jonkin verran. Jyväskylän yliopistossa toteutettu tutkimus on osa Suomen Akatemian Mineraalivarat ja korvaavat materiaalit -akatemiaohjelmaa.