Suomen YMCA:n liitto

Suomen aloite nosti Nuoret, rauha ja turvallisuus -agendan maailman suurimman nuorisojärjestön YMCA:n työn ytimeen

Maailmanlaajuinen nuorisojärjestö YMCA hyväksyi Suomen YMCA:n aloitteen edistää YK:n päätöslauselmaa 2250 jokaisessa 120 maassa, joissa YMCA toimii.
Aloitteen esitteli Otto Vainio, joka valittiin YMCA:n Maailmanliiton hallitukseen toiselle kaudelle.

”YMCA on merkittävässä roolissa monen maan kansalaisyhteiskunnassa ja siten oivallisessa asemassa vaikuttamaan Nuoret, rauha ja turvallisuus -agendan kansalliseen toimeenpanoon”, Suomen YMCA:n pääsihteeri Juha Virtanen sanoo.

Suomen YMCA:n aloite hyväksyttiin YMCA:n Maailmanneuvoston kokouksessa 13.7.2018 Chiang Maissa. Maailmanneuvosto on nuorisojärjestön korkein päättävä toimielin.

Päätöslauselma ja sen nostaminen koko maailmanlaajuisen YMCA-liikkeen keskeiseksi työkaluksi tarjoaa virallisen viitekehyksen toiminnalle, jota YMCA:ssa jo toteutetaan nuorten parissa ympäri Suomea ja maailmaa.

”Kestäviä ja rauhanomaisia yhteiskuntia ei rakenneta ilman nuoria”, Virtanen korostaa.

Päätöslauselma sitoo kaikkia YK:n jäsenmaita. Ulkoministeri Timo Soini on ilmoittanut 26.huhtikuuta Suomen aloittavan päätöslauselman kansallisen toimeenpano-ohjelman valmistelun ensimmäisenä maana maailmassa. Suomessa päätöslauselmaan linkittyvät muun muassa sisäisen kokonaisturvallisuuden, syrjäytymisen ehkäisyn sekä kansallisen dialogin teemat.

Nuoret, rauha ja turvallisuus on YK:n turvallisuusneuvoston joulukuussa 2015 hyväksymä päätöslauselma numero 2250, joka alleviivaa nuorten merkitystä positiivisina toimijoina yhteiskunnassa. Päätöslauselma on saanut alkunsa suomalaisen järjestökentän aloitteesta. Suomen YMCA on mukana kansalaisjärjestöjen 2250-verkostossa, jonka tavoitteena on edistää päätöslauselman toimeenpanoa Suomessa.

LISÄTIEDOT:

Juha Virtanen

pääsihteeri

Suomen YMCA:n Liitto / Suomen NMKY:n Liitto ry.

juha.virtanen@ymca.fi

Twitter: juhavirtanen_

Ensisijaisesti:
Juha Virtanen, pääsihteeri
Suomen YMCA:n Liitto / Suomen NMKY:n Liitto ry.
juha.virtanen@ymca.fi

Toissijaisesti:
Milla Mäkinen, kansainvälisen työn suunnittelija
Suomen YMCA:n Liitto / Suomen NMKY:n Liitto ry
milla.makinen@ymca.fi

Kuvat

Suomen YMCA:n liitto
Liisankatu 27 A 4

YMCA on monipuolista ja kaikille avointa harrastustoimintaa ja nuorisotyötä. YMCA on maailman suurin nuorisojärjestö, joka on tarjonnut turvallisen yhteisön jo 170 vuoden ajan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen YMCA:n liitto