Suomen asema investointikohteena ja yritysten toimintaympäristönä on edelleen vakaa

Luottoluokittajien mukaan Suomen tulevaisuuden näkymät ovat vakaat, ja Suomen asema investointikohteena ja yritysten toimintaympäristönä on ennallaan, arvioi Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki. Tämä kannustaa myös kotimaisia yrityksiä viemään eteenpäin investointejaan ja kehittämään toimintaansa. Luottoluokituslaitos Fitch Ratings piti Suomen valtion luottoluokituksen ennallaan (AA+) perjantaina 8.4. antamassa arviossaan. Samaan johtopäätöksen tuli myös S&P Global Ratings noin kuukautta aiemmin.

Suomen houkuttelevuus investointikohteena on puhuttanut Venäjän hyökkäyksen takia.

- Fitchin tuoreen raportin myötä voidaan todeta, että luottoluokittajat ulkopuolisina ja puolueettomina toimijoina eivät vaikuta olevan erityisen huolissaan Suomen luottokelpoisuudesta Venäjän rajanaapurina, Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikuttanut mielialoihin Suomessa. Keskeinen ajuri on epävarmuuden kasvu. Esimerkiksi Venäjältä tulevien kyberhyökkäysten pelko Suomessakin on lisääntynyt. Poliittiset riskit Venäjään kohdistuneiden sanktioiden kautta ovat todellisia. Lisäksi Ukrainasta lähteneiden miljoonien pakolaisten liikkeet asettavat maat uudenlaiseen tilanteeseen.

Lisäksi sota on edelleen vahvistanut jo olemassa ollutta inflaatiohaastetta. Monien Venäjällä ja Ukrainassa tuotettujen raaka-aineiden hinnat ovat lähteneet nousuun, joskin monien hintataso on jo palautunut pahimman alkushokin laannuttua.

- Haasteita riittää emmekä tiedä, miten kauan elämme sodan ilmapiirissä. Yhtä kaikki Suomen talous vaikuttaisi kestävän niin alustavien tilastolukujen kuin riippumattomien luottoluokittajienkin näkökulmasta muutosta. Ilmiselvästi Suomeen kannattaa edelleenkin investoida. Tämä kannustaa myös kotimaisia yrityksiä viemään eteenpäin investointejaan ja kehittämään toimintaansa, jotta valmius päästä poikkeustilanteen yli ja yltää kasvuun on parempi, Kotamäki sanoo.

Ei akuuttia taantuman vaaraa

Kotamäen mukaan Suomi ei ole akuutissa vaarassa luisua taantumaan, vaikkei skenaariota normaalia suuremman epävarmuuden oloissa voi täysin pois sulkea. Konkreettiset suorat vaikutukset kansantalouden tasolla jäävät maltillisiksi, vaikka yksinomaan Venäjän markkinoille keskittyneen yksittäisen yrityksen tapauksessa tilanne saattaakin olla erittäin vaikea.

- Venäjän kaupan hidastuminen tulee luonnollisesti vaikuttamaan Suomeen, mutta suorat vaikutukset kansantalouden tasolla jäävät vähäisiksi. Suomen vienti vuonna 2021 Venäjälle oli noin neljä miljardia euroa eli koko kansantalouteen suhteutettuna alle parin prosentin luokkaa. Näistäkin hyödykkeistä monet tulevat ennen pitkää löytämään uuden ostajan toisilla markkinoilla. Myös Finnveran näkökulmasta tuntuma on tässä vaiheessa saman suuntainen, Kotamäki toteaa.

Pitkän aikavälin taloushaasteet huolenaiheina

Luottoluokittajat nostavat kuitenkin esiin Suomen pitkän aikavälin julkisen talouden haasteita.

- Väestö ikääntyy edelleen ja vanhusväestön osuus jatkaa kasvuaan vielä vuosikymmenen verran. Tämä tarkoittaa automaattisesti kasvavia julkisia menoja ja tästä myös Fitch on ymmärrettävästi huolissaan, Kotamäki sanoo.

Lisätiedot:

Mauri Kotamäki, pääekonomisti, Finnvera, puh. 029 460 2878

Valtion velanhallinta – Luottoluokitukset (valtionvelka.fi)

Finnvera toteuttaa varainhankintaansa laskemalla liikkeeseen joukkovelkakirjalainoja EMTN-lainaohjelman (Euro Medium Term Note) puitteissa. Sen alla liikkeeseen lasketuilla lainoilla on valtion takaus ja niiden luokitus vastaa Suomen valtion pitkäaikaiselle velalle annettua luokitusta.

Linkki: Sijoittajille | Finnvera

Nimi, titteli, puh., sähköposti

Pia Peltoniemi Suomen Vientiluoton toimitusjohtajaksi17.5.2022 15:30:04 EEST | Tiedote

Finnvera Oyj, pörssitiedote 17.5.2022 Suomen Vientiluotto Oy:n hallitus on 17.5.2022 nimittänyt OTM, EMBA Pia Peltoniemen yhtiön toimitusjohtajaksi 15.9.2022‒14.9.2024 väliseksi ajaksi nykyisen toimitusjohtajan jäädessä eläkkeelle alkuvuodesta. Suomen Vientiluotto Oy on Finnvera-konserniin kuuluva yhtiö, joka hoitaa vientiluottojen rahoittamista ja korontasausta. Lisätiedot: Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. puh. 029 460 2400 Anita Muona, toimitusjohtaja, Suomen Vientiluotto, puh. 029 460 2673

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus 2/2022: Suomen talouskasvu notkahtaa prosenttiyksiköllä – Yritysten ykköshuolena sodan suorien vaikutusten sijaan epävarmuus ja inflaatio – komponenttipula jo kasvun esteenä17.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on ollut negatiivinen vaikutus suomalaisten yritysten investointeihin, osoittaa Finnveran yritysrahoitusmittari. Sodan suoria vaikutuksia tuntuvammin yrityksiä koettelevat kuitenkin välilliset seuraukset, joiden juuret ovat jo koronapandemiassa: raaka-aineiden saatavuuden heikkeneminen, kustannusten nousu ja kasvava epävarmuus. Investointien sijaan varautuminen ja esimerkiksi raaka-ainevarastojen täydennys saattaa lisätä muutoin vaisuhkoa rahoituksen kysyntää. Komponenttipula on jo kasvun esteenä teollisuudessa, kun kysyntään ei pystytä saatavuusongelmien takia vastaamaan. Odotetun kasvusuhdanteen sijasta Suomen talouskasvu hidastuu tänä vuonna. Pitkällä aikajänteellä mahdollisen Nato-jäsenyyden uskotaan vahvistavan Suomen kiinnostavuutta investointikohteena.

Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.202212.5.2022 11:00:28 EEST | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote 12.5.2022 Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.2022 Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan tuntuvat vaikutukset – konsernin tammi–maaliskuun tulos 58 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto Q1/2022 (vs. Q1/2021 tai 31.12.2021) Tulos -58 Me (38) – Venäjän vientitakuuvastuiden luottotappioriskin kasvun vaikutuksesta tappiovaraukset kasvoivat 210 miljoonaa euroa – perusteita vuonna 2020 tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: emoyhtiö Finnvera Oyj:n pk-ja midcap-liiketoiminnan tulos 9 Me (6) ja suuryritykset-liiketoiminnan tulos -77 Me (17) sekä tytäryhtiöiden vaikutus konsernitulokseen 10 Me (15). Vienti- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 Me (18). Tase 12,1 Mrd. euroa (12,2) – muutos -1 %. Taseen ulkopuoliset sitoumukset 15,8 Mrd. euroa (15,9) pienenivät 1 %. Emoyhtiö Finnvera Oyj:n kokonaisvastuut 25,3 Mrd. euroa (25,6) pienenivät 1 %. Vapaa oma pääoma ja valtiontakuurahaston varat eli puskuriv

Interim Management Statement 1 January – 31 March 202212.5.2022 11:00:21 EEST | Press release

Finnvera Group, Stock Exchange Release 12 May 2022 Interim Management Statement 1 January – 31 March 2022 Russia's invasion of Ukraine has significant impact– Group result in January–March showed a loss of EUR 58 million Finnvera Group, summary Q1/2022 (vs. Q1/2021 or 31 Dec 2021) Result -58 MEUR (38) – Due to the increase in the credit loss risk of export credit guarantee exposure in Russia, loss provisions increased by 210 MEUR – there were no grounds for reversing loss provisions made in 2020. Result by segment: result of the parent company Finnvera plc's SME and midcap business stood at 9 MEUR (6) and that of Large Corporates business at -77 MEUR (17); the subsidiaries had an impact of 10 MEUR (15) on the Group’s result. The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations was MEUR -79 (18). Balance sheet total EUR 12.1 bn (12.2) – change -1%. Contingent liabilities stood at EUR 15.8 bn (15.9), decreasing by 1% The total exposure of the parent company Fi