Suomen BKT:n keskipiste sijaitsee Riihimäen seudulla Lopen kunnassa

Aluekehityksen asiantuntija Timo Aro laski Riihimäen kaupungin toimeksiannosta Suomen taloudellisen toiminnan ydintä kuvaavan bruttokansantuotteen eli BKT:n keskipisteen. Tuoreen laskelman mukaan keskipiste sijaitsee Riihimäki-Loppi -seudulla Kormussa.
Lopen kunnanjohtaja Mikko Salmela (vas.) ja Riihimäen elinvoimajohtaja Mika Herpiö.

Riihimäen kaupunginjohtaja Jouni Eho toteaa Riihimäen seudun sijaitsevan Suomen kasvukäytävällä, jossa syntyy noin puolet Suomen BKT:stä ja jossa asuu lähes puolet suomalaisista. Hän kokee BKT:n keskipisteen korostavan entisestään seudun sijainnin merkitystä kiihtyvässä ja kiristyvässä alueiden välisessä kilpailussa.

Keskeinen sijainti on ollut Lopen kunnalle aina tärkeä markkinointivaltti. Lopen kunnanjohtajan Mikko Salmelan mielestä BKT:n keskipisteessä sijaitseminen vahvistaa tätä etua entisestään.

Riihimäen elinvoimajohtaja Mika Herpiö nostaa esiin sijainnin merkityksen suomalaisen tuotannon tavoitettavuudelle lyhentämällä kuljetusmatkoja ja pienentämällä siten kuluja.

Keskipisteen laskennan lähtökohtana oli kaikkien Manner-Suomen seutujen bruttokansantuotteen määrä markkinahintaan laskettuna käytettävissä olevan tilastotiedon mukaan. BKT:n keskipiste laskettiin Median Center -työkalulla, joka laskee kaikkien seutujen BKT:n arvojen painopisteen. Laskennan lopputuloksena on sijainti, joka minimoi BKT:lla painotetun etäisyyden kaikkiin aineiston kohteisiin, eli 66 seudun alueisiin.

Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin talousalueen logistinen sijainti Suomen kasvuvyöhykkeen keskiössä ja ruuhkautuvan metropolialueen ulkokehällä korostaa elinkeinoelämälle tarjoutuvia hyviä toimintaedellytyksiä ja sujuvia liikenneyhteyksiä koko Etelä-Suomen alueella.

”Olemme tunnistaneet talousalueemme sijainnin merkittävyyden, joten ei ole ihme, että Suomen BKT:n keskipiste osuu talousalueellemme”, toteaa Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Marja Heinimäki.

Kankurinkatu 4-6
05800 Hyvinkää