Suomen Carita Wallgren-Lindholm kansainväliseen ICC-huippupestiin

Kansainvälinen kauppakamari ICC on nimittänyt 9.10.2017 Sydneyssä pitämässään kokouksessa suomalaisen Carita Wallgren-Lindholmin maailman johtavan kansainvälistä välimiesmenettelyä kehittävän valiokunnan, ICC Commission on Arbitration and ADR, puheenjohtajaksi. Ensimmäisenä naisena ja pohjoismaalaisena tehtävään valittu asianajaja Wallgren-Lindholm aloittaa tehtävässä 1.1.2018. Valinta on vahva tunnustus myös Suomelle työstä tällä alalla.

Carita Wallgren-Lindholm / Kuva: Pasi Murto

Carita Wallgren-Lindholm on Lindholm Wallgren Asianajotoimisto Oy:n perustaja ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen entinen hallituksen jäsen. Hän on toiminut ICC Commission on Arbitration and ADR:n jäsenenä vuodesta 1996 ja varapuheenjohtajana vuodesta 2011.

Vuodesta 2012 alkaen hän on toiminut Kansainvälisen kauppakamarin kansainvälisen välitystuomioistuimen (ICC International Court of Arbitration) jäsenenä. Se hallinnoi välimiesmenettelyjä ja määrää välimiehiä sekä kaupallisiin välimiesmenettelyihin että yritysten ja valtioiden välisiin riitoihin.

Työurallaan Wallgren-Lindholm on erikoistunut konfliktien hallintaan, välimiesmenettelyyn, yritysostoihin, yritysten hallinnointiin, yritysten yhteiskuntavastuuseen ja oikeudelliseen etiikkaan.

“Rauhanomainen ja sujuva konfliktien hallinta ja ratkaisu niin yksilöiden kuin yritysten kesken on toimivan yhteiskunnan ja talouden peruskiviä. Toimintaympäristön monimutkaisuuden kasvaessa myös yritysten riidanratkaisun kehittämistä on jatkettava ennakkoluulottomasti”, painottaa Wallgren-Lindholm.

Valinta merkki edelläkävijyydestä

Valinta on vahva tunnustus Carita Wallgren-Lindholmille hänen edelläkävijyydestä. “Se on myös hieno osoitus hänen kansainvälisestä työstään yritysten välisten kansainvälisten liikeriitojen ratkaisumenettelyiden kehittämisessä”, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen maajohtaja Timo Vuori.

Nimitys on hieno tunnustus myös Suomelle, jonka maine kansainvälisen välimiesmenettelyn ja siihen liittyvien palveluiden kehittämisessä on kasvanut aimo harppauksin viime vuosina.

Keskuskauppakamarin riidanratkaisupalveluista vastaava johtaja, välimieslautakunnan pääsihteeri Heidi Merikalla-Teirin mukaan välimiesmenettely on Suomelle tärkeä vientituote.

“Suomi on ollut pitkään tunnettu suomalaisten johdolla käydyistä rauhanneuvotteluista ja konfliktien sovittelusta. Suomesta on nyt kasvamassa uskottava ja tärkeä toimija myös kaupallisten riitojen ratkaisussa. Carita on omalla työllään edistänyt merkittävästi suomalaista välimiesmenettelyosaamista maailmalla.”

Keskuskauppakamari palkitsi Carita Wallgren-Lindholmin toukokuussa 2017 Suomi 100 -erikoisansiomerkillä tunnustuksena hänen merkittävästä työstään suomalaisen elinkeinoelämän hyväksi hänen toimiessaan suomalaisen välimiesmenettelyosaamisen lähettiläänä maailmalla.

Lisätiedot:

Keskuskauppakamarin tiedote 18.5.2017: Välimiesmenettelyn kärkinimiä palkittiin ansiomerkeillä

Carita Wallgren-Lindholm, puheenjohtaja, ICC Commission on Arbitration and ADR,  +358 (0)9 684 5343

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.

Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä2.1.2018 05:00Tiedote

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Syntyikö tuotteesta tai työn jäljestä riita? Tavarantarkastus ratkaisee riidan yli puolessa tapauksista27.12.2017 05:00Tiedote

Erimielisyydet isojen hankintojen tai työsuoritteiden laadussa eivät ole harvinaisia. Jos neuvottelut ongelmatilanteissa eivät etene tai osapuolilla on hyvin erilaiset käsitykset mahdollisesta virheellisyydestä, voi Keskuskauppakamarin hyväksymästä tavarantarkastajasta (HTT) olla apua. Tavarantarkastuksen asiakkaiden keskuudessa toteutetun kyselyn mukaan 50,5 prosentissa tapauksista tavarantarkastuskertomus johti kiistassa sovintoon, ja oikeudenkäynniltä tai kuluttajariitalautakunnalta vältyttiin.