Suomen Carita Wallgren-Lindholm kansainväliseen ICC-huippupestiin

Kansainvälinen kauppakamari ICC on nimittänyt 9.10.2017 Sydneyssä pitämässään kokouksessa suomalaisen Carita Wallgren-Lindholmin maailman johtavan kansainvälistä välimiesmenettelyä kehittävän valiokunnan, ICC Commission on Arbitration and ADR, puheenjohtajaksi. Ensimmäisenä naisena ja pohjoismaalaisena tehtävään valittu asianajaja Wallgren-Lindholm aloittaa tehtävässä 1.1.2018. Valinta on vahva tunnustus myös Suomelle työstä tällä alalla.

Carita Wallgren-Lindholm / Kuva: Pasi Murto

Carita Wallgren-Lindholm on Lindholm Wallgren Asianajotoimisto Oy:n perustaja ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen entinen hallituksen jäsen. Hän on toiminut ICC Commission on Arbitration and ADR:n jäsenenä vuodesta 1996 ja varapuheenjohtajana vuodesta 2011.

Vuodesta 2012 alkaen hän on toiminut Kansainvälisen kauppakamarin kansainvälisen välitystuomioistuimen (ICC International Court of Arbitration) jäsenenä. Se hallinnoi välimiesmenettelyjä ja määrää välimiehiä sekä kaupallisiin välimiesmenettelyihin että yritysten ja valtioiden välisiin riitoihin.

Työurallaan Wallgren-Lindholm on erikoistunut konfliktien hallintaan, välimiesmenettelyyn, yritysostoihin, yritysten hallinnointiin, yritysten yhteiskuntavastuuseen ja oikeudelliseen etiikkaan.

“Rauhanomainen ja sujuva konfliktien hallinta ja ratkaisu niin yksilöiden kuin yritysten kesken on toimivan yhteiskunnan ja talouden peruskiviä. Toimintaympäristön monimutkaisuuden kasvaessa myös yritysten riidanratkaisun kehittämistä on jatkettava ennakkoluulottomasti”, painottaa Wallgren-Lindholm.

Valinta merkki edelläkävijyydestä

Valinta on vahva tunnustus Carita Wallgren-Lindholmille hänen edelläkävijyydestä. “Se on myös hieno osoitus hänen kansainvälisestä työstään yritysten välisten kansainvälisten liikeriitojen ratkaisumenettelyiden kehittämisessä”, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen maajohtaja Timo Vuori.

Nimitys on hieno tunnustus myös Suomelle, jonka maine kansainvälisen välimiesmenettelyn ja siihen liittyvien palveluiden kehittämisessä on kasvanut aimo harppauksin viime vuosina.

Keskuskauppakamarin riidanratkaisupalveluista vastaava johtaja, välimieslautakunnan pääsihteeri Heidi Merikalla-Teirin mukaan välimiesmenettely on Suomelle tärkeä vientituote.

“Suomi on ollut pitkään tunnettu suomalaisten johdolla käydyistä rauhanneuvotteluista ja konfliktien sovittelusta. Suomesta on nyt kasvamassa uskottava ja tärkeä toimija myös kaupallisten riitojen ratkaisussa. Carita on omalla työllään edistänyt merkittävästi suomalaista välimiesmenettelyosaamista maailmalla.”

Keskuskauppakamari palkitsi Carita Wallgren-Lindholmin toukokuussa 2017 Suomi 100 -erikoisansiomerkillä tunnustuksena hänen merkittävästä työstään suomalaisen elinkeinoelämän hyväksi hänen toimiessaan suomalaisen välimiesmenettelyosaamisen lähettiläänä maailmalla.

Lisätiedot:

Keskuskauppakamarin tiedote 18.5.2017: Välimiesmenettelyn kärkinimiä palkittiin ansiomerkeillä

Carita Wallgren-Lindholm, puheenjohtaja, ICC Commission on Arbitration and ADR,  +358 (0)9 684 5343

Carita Wallgren-Lindholm / Kuva: Pasi Murto

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.

EU:n ajama amerikkalaistyylinen ryhmäkanne ei sovi Suomeen13.4.2018 14:17Tiedote

Euroopan komission julkistama Kuluttajat vahvempaan asemaan -lakipaketti sisältää ryhmäkannetta koskevan direktiiviehdotuksen. Ryhmäkanteen toteutuminen komission esittämässä muodossa tekisi tyhjäksi suomalaisen tasapainoisen ryhmäkannesääntelyn ja virkavastuulla tehtävän harkinnan. Ehdotus sisältää Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan piirteitä amerikkalaisesta ryhmäkannekäytännöstä, jossa yksityiset tahot voivat tehtailla kanteita.

Kehysriihen päätökset eivät korjaa rakenteellista alijäämää11.4.2018 21:56Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät toimet ovat Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan oikeansuuntaisia. Työllisyyttä tukevat ratkaisut eivät kuitenkaan riitä nostamaan työllisyysastetta sellaiselle tasolle, että julkisen talouden rakenteellinen alijäämä korjaantuisi. Romakkaniemi on pettynyt, että hallitusohjelman kirjauksesta huolimatta paikallinen sopiminen ei edennyt kehysriihessä.

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi kehysriihestä: Vetokratia halvaannuttaa päätöksentekoa3.4.2018 11:35Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi perää hallitukselta julkista taloutta tervehdyttäviä päätöksiä kehysriihessä. Talouskasvu on jättänyt varjoonsa sen tosiasian, että julkinen velka kasvaa edelleen ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta välttämättömiä rakenteellisia uudistuksia on edelleen tekemättä. Työllisyysaste on aivan liian alhainen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen turvaamiseksi.

Sote-uudistus vietävä maaliin - paluu lähtöruutuun olisi surkea vaihtoehto14.3.2018 00:30Tiedote

Ehdotettu sote-uudistus ei ole täydellinen ratkaisu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi pitkällä aikavälillä. Uudistuksen toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sen kaataminen. “Sote-uudistus vie tilannetta parempaan suuntaan nykytilaan verrattuna. Se luo myös hyvän pohjan kehittää palveluiden tuottavuutta ja laatua tulevaisuudessa. Sen takia uudistus on parempi toteuttaa, kuin palata alkuruutuun”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.