Suomen Ekonomit: Erinomaista että kilpailukiellot selvitetään

Suomen Ekonomit pitää erinomaisena työministeri Jari Lindströmin päätöstä teettää selvitys salassapito- ja kilpailukieltosopimusten käytöstä.

”Ilman lainmukaista perustetta solmitut kilpailukieltosopimukset ovat yleistyneet jäsenkunnassamme rajusti, ja ne ovat iso ongelma erityisesti esimies- ja asiantuntijatehtävissä”, sanoo Suomen Ekonomien työmarkkinajohtaja Riku Salokannel.

Hän pitää tärkeänä, että ongelman laajuus selvitetään oikeissa kohderyhmissä.

”Esimerkiksi jo joka toisessa uudessa ekonomin työsopimuksessa on kilpailukieltoehto” Salokannel sanoo.

Hän muistuttaa, että kilpailukieltoihin liittyvät ongelmat näkyvät käytännön työelämässä, tuomioistuimen riita-asioiksi ne päätyvät harvoin.

”Esimerkiksi työpaikan vaihtaminen samalla alalla voi olla hankalaa. Vaikka oikeustapauksia ei ole, se ei tarkoita etteikö ongelmaa olisi. Tämä olisi tärkeää ottaa huomioon selvitystyötä tehdessä”, Salokannel painottaa.

Positiivisena Salokannel näkee sen, että lainsäädäntöön on mahdollista tehdä tarvittavat muutokset varsin nopeastikin. Lakimuutosesitys on jo olemassa kansanedustaja Saara-Sofia Sirénin aloitteesta.

”Ratkaisu on valmiina, enää tarvitaan poliittista tahtoa”, Salokannel toteaa.

Riku Salokannel, työmarkkinajohtaja, Suomen Ekonomit

Suomen Ekonomeilta lahjoitus juhlavuottaan viettävälle Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle27.10.2017 14:05Tiedote

Suomen Ekonomit ojentaa 50 000 euron lahjoituksensa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle Yliopistopäivillä, joita tänä vuonna 50-vuotisjuhliaan viettävä kauppakorkeakoulu isännöi. Lahjoitus on osa Ekonomien valtakunnallista puolen miljoonan euron panostusta, jolla liitto haluaa osaltaan varmistaa kauppatieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen korkean laadun.

Toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming on jättänyt tehtävänsä12.10.2017 11:54Tiedote

Toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming on jättänyt tehtävänsä Suomen Ekonomien toiminnanjohtajana. Syynä ovat liiton toimintaan ja sen kehittämiseen liittyvät näkemyserot hallituksen kanssa. "Liittomme toimintaa on kyetty Hanna-Leenan aikana viemään eteenpäin. Kiitämme häntä näistä vuosista”, Suomen Ekonomien puheenjohtaja Timo Saranpää sanoo. ”Olen iloinen, että olen saanut olla mukana kehittämässä ekonomien toimintaa liiton upean henkilöstön kanssa. Toivon järjestölle menestyksekkäitä vuosia”, Hanna-Leena Hemming sanoo. Liitto käynnistää uuden toiminnanjohtajan etsimisen välittömästi. Lisätietoja:Timo Saranpää, puheenjohtaja, puh. 050 523 6005Hanna-Leena Hemming, puh. 050 511 3048