Suomen ensimmäinen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatti Itämeren silakan ja kilohailin kalastukselle

Silakan ja kilohailin ammattimainen trooli- ja rysäkalastus on ensimmäisenä Suomessa saavuttanut kansainvälisen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatin. Kalastustoiminta sai hyvät arvosanat kaikilla kolmella MSC:n kestävän kalastuksen osa-alueella. Sertifioinnin johdosta noin 95 % Suomen merialueen saalista täyttää kestävän kalastuksen kriteerit. WWF Suomi onnittelee Suomen Ammattikalastajaliittoa projektin valmistumisesta.

Silakan ja kilohailin kalastus on enensimmäisenä Suomessa saavuttanut kansainvälisen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatin. Sen johdosta noin 95 % saalista täyttää nyt ympäristöllisesti vastuullisen kalastuksen  kriteerit. Silakan osuus Suomen merialueen kaupallisen kalastuksen kokonaissaaliista on noin 90 prosenttia ja arvosta 70 prosenttia.
Silakan ja kilohailin kalastus on enensimmäisenä Suomessa saavuttanut kansainvälisen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatin. Sen johdosta noin 95 % saalista täyttää nyt ympäristöllisesti vastuullisen kalastuksen kriteerit. Silakan osuus Suomen merialueen kaupallisen kalastuksen kokonaissaaliista on noin 90 prosenttia ja arvosta 70 prosenttia.

Suomen Ammattikalastajaliiton (SAKL) hallinnoima prosessi kesti kokonaisuudessaan noin vuoden. Arvioinnin suoritti Acoura Marine -sertifiointilaitos ja arvioinnissa tutkittiin silakka- ja kilohailikantojen tilaa, kalastuksen ympäristövaikutuksia ja hallinnointia.

Marine Stewardship Council (MSC) hallinnoi maailman johtavaa ympäristömerkintäohjelmaa vastuulliselle kalastukselle ja kalatuotteiden jäljitettävyydelle ja tekee läheistä yhteistyötä kalastajien, tutkijoiden, ympäristöjärjestöjen, kuluttajien ja kaupan alan toimijoiden kanssa. MSC:n sertifiointiohjelma tunnustetaan myös tärkeäksi instrumentiksi kestävän kalastuksen edistämisessä ja vastuullisten toimitusketjujen luomisessa YK:n Agenda2030:n kestävän kehityksen tavoitteissa.

Suurin osa merialueen saaliista nyt sertifioitu

Silakan osuus Suomen merialueen kaupallisen kalastuksen kokonaissaaliista on noin 90 prosenttia ja arvosta 70 prosenttia. Silakan ja kilohailin kalastuksen sertifioinnin johdosta noin 95 % saalista täyttää MSC-sertifikaatin kriteerit. Kuitenkin ainoastaan Suomen Ammattikalastajaliittoon kuuluvat silakan ja kilohailin kalastajat voivat myydä saaliinsa MSC-sertifioituna, joten MSC-merkityn kalan osuus kokonaissaalista tulee olemaan hiukan yli 70 %. Valtaosa silakkasaaliista ja lähes koko kilohailisaalis käytetään Suomessa rehuna.

"Silakka ja kilohaili ovat kaupallisesti tärkeimmät kalalajimme ja on hienoa, että Suomen ensimmäinen MSC-sertifiointiprosessi toteutettiin onnistuneesti. Vastuullisesti pyydettyjen MSC-sertifioitujen raaka-aineiden kysyntä on yleisessä kasvussa niin elintarvikkeiksi, kuin myös kalajauhon raaka-aineeksi”, toteaa Suomen Ammattikalastajaliiton (SAKL) toimitusjohtaja Kim Jordas.

WWF Suomen suojeluasiantuntija Matti Ovaska iloitsee myös näistä hyvistä uutisista: ”Onnittelemme Suomen ammattikalastajaliittoa ja koko Suomen kalataloussektoria hienosta saavutuksesta. Kestävän kalastuksen MSC-sertifikaatti on oikeutettu tunnustus silakan- ja kilohailin vastuullisesta kalastuksesta Suomessa.”

MSC:n sertifiointi kannustaa parannuksiin

Sertifiointiprosessin aikana silakan ja kilohailin kalastuksessa havaittiin useita vahvuuksia. Itämeren rannikkovaltiot tarkkailevat silakan ja kilohailin kantoja jatkuvasti ja myös kansainvälinen merentutkimusneuvosto ICES arvioi ne vuosittain. Tämän seurauksena kaikki kalastuksen kohteena olevat kalakannat todettiin olevan kestävällä tasolla. Kalastuksen vaikutukset Itämeren ekosysteemiin ja muihin lajeihin ovat myös tämän hetkisten tietojen mukaan vähäiset. Kalastushallinto puolestaan perustuu EU:n yhteiseen kalastuspolitiikkaan ja se on perusteellista. Kalastustoiminta saavutti tarvittavat pistemäärät kaikilla kolmella MSC:n kestävän kalastuksen osa-alueella – kestävät kalakannat, ympäristövaikutusten minimointi ja tehokas kalastushallinto.

MSC:n ohjelma myös kannustaa kalastajia parannuksiin niillä kalastuksen osa-alueilla, joilla arvioinnin pistemäärä jää alle kiitettävän tason. Silakan ja kilohailin kalastuksessa parannettavaa on saaliskoostumuksen ja sivusaaliin tiedonkeruun osalta. SAKL on tehnyt yhteistyössä Luonnonvarakeskuksen ja ELY-keskuksen kanssa toimintasuunnitelman, jonka avulla toteutetaan saaliskoostumuksen tarkempi seuranta seuraavan viiden vuoden aikana, jonka MSC-sertifikaatti on voimassa.

”MSC-sertifiointi vaikuttaa kaupallisen kalastuksen kehitykseen positiivisesti ja sillä myös mahdollistetaan kalastustoiminnan jatkuvat parannukset”, lisää MSC Suomen kalastusasiantuntija Janne Posti.

MSC
Johanna Vepsä, Marketing & Communications Consultant Finland, +358 50 570 8000, johanna.vepsa@msc.org
Janne Posti, Fisheries & Supply Chain Manager Finland, +358 44 980 5916, janne.posti@msc.org

SAKL
Kim Jordas, Toimitusjohtaja, +358 400 720 690, kim.jordas@sakl.fi

Marine Stewardship Council (MSC)

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. MSC:n visio on elämää täynnä olevat valtameret ja turvattu merenelävien tuotanto nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä.

Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 300 kalastusyritystä 35 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on lähes 10 miljoona tonnia, vastaten miltei 12 % koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 27 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi

Naughty BRGR automatisoi ravintoloidensa omavalvonnan20.9.2018 14:17Tiedote

Suomen parhaita hampurilaisia tarjoava Naughty BRGR -ravintolaketju on valinnut kotimaisen Fredman Groupin toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistamaan ravintoloidensa ruokaturvallisuutta ja vähentämään hävikkiä. Fredmanin älykkäät keittiönjohtamispalvelut automatisoivat ravintoloiden arkirutiineja ja helpottavat keittiöhenkilökunnan työtä minimoimalla ruoanlaittoon ja asiakaspalveluun kuulumattomia toimenpiteitä.

MTV laajentaa uutistoimintaansa kaikilla jakelualustoilla12.9.2018 10:45Tiedote

Suomen suurin kaupallinen uutismedia MTV tekee uutistarjonnalleen suurimman uudistuksen sitten 1990-luvun taitteen, jolloin aamu-uutiset aloittivat Huomenta Suomessa ja Kymmenen Uutiset sai rinnalleen Seitsemän Uutiset. Nyt MTV laajentaa uutistarjontansa digitaalisissa kanavissa ympärivuorokautiseksi ja päivittää uutisstudionsa ilmeen, teknologian ja toiminnallisuuden vastaamaan myös tulevaisuuden kuluttajien tarpeita.

Muutos Tanskan kuninkaalliseen vierailuun: Hänen kuninkaallinen korkeutensa kruununprinsessa saapuu vierailulle Suomeen 13.-14. syyskuuta.4.9.2018 15:33Tiedote

Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinssi joutuu kirurgisen operaation vuoksi perumaan viralliset tehtävänsä kahden viikon ajalta. Tämän johdosta Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinsessa saapuu aiemmin julkistetun ohjelman mukaisesti viralliselle vierailulle Helsinkiin ja Turkuun 13.-14. syyskuuta.

Kutsu medialle: Elements of AI verkkokurssin suorittaneiden valmistujaisseremonia Helsingin yliopistolla, juhlapuhujana Sauli Niinistö3.9.2018 09:48Tiedote

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittelivät keväällä avoimen koulutusohjelman tekoäly-osaamisen laajentamiseksi. Verkkokurssille on tällä hetkellä ilmoittautunut noin 90 000 ihmistä ympäri maailmaa ja se on noussut Suomen suosituimpien kurssien joukkoon neljässä kuukaudessa. Reaktor ja Helsingin yliopisto järjestävät ensimmäisille valmistuneille valmistujaisjuhlan Helsingin yliopiston juhlasalissa torstaina 6.9.2018. Tilaisuudessa julkistetaan lisäksi kurssin suomenkielinen versio. Juhlapuheen kurssilaisille pitää tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Tanskan kruununprinssi saapuu syyskuussa Suomeen, vierailee Helsingissä ja Turussa 13.-14.9.31.8.2018 11:02Tiedote

Tanska ja Suomi juhlistavat diplomaattisten suhteidensa 100. vuotta, minkä kunniaksi Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinssi saapuu vierailulle Suomeen 13.-14. syyskuuta. Vierailun aikana kruununprinssi osallistuu Helsingin kaupungintalolla järjestettävään kestävään kaupunkisuunnittelun asiantuntijaseminaariin ja maiden lämpimiä suhteita juhlistavaan illallistilaisuuteen Finlandia-talolla, esittelee medialle tanskalaisen ruokatuotannon parhaita paloja, ja vierailee Turun telakalla.