Suomen ensimmäiset psykoterapian maisterit valmistuvat 17.6.

Suomen ensimmäiset psykoterapian maisterit valmistuvat Helsingin Psykoterapiainstituutin ja UWE Bristolin (University of the West of England) yhdessä järjestämästä kansainvälisestä maisteriohjelmasta. Valmistuvat maisterit matkustavat heinäkuussa Englantiin, Bristolin katedraaliin, terveys- ja sosiaalitieteiden laitoksen yhteiseen juhlalliseen valmistujaisseremoniaan. Nyt valmistuvat maisterit ovat psykoterapia-alan pitkän linjan ammattilaisia ja kehittäjiä.

Maisterin opinnot tuovat psykoterapeuttikoulutukseen mukaan uusia ulottuvuuksia, joita psykoterapia-ala tarvitsee kehittyäkseen, sanoo koulutusjohtaja John Pihlaja.

- Psykoterapiaan pääsy ei ole helppoa vaan se vaatii voimia ja neuvokkuutta. Palvelujärjestelmässä hoitoketjut eivät toimi mielenterveyskuntoutujien osalta. Tässä suhteessa olisi paljon kehitettävää. Kuntoutujan haasteita lisää vielä se, että psykoterapeuttipula on nyt jo suuri, koulutusjohtaja Pihlaja kertoo.

- Ohjelma vahvistaa myös ratkaisukeskeisen psykoterapian asemaa tutkittuna ja vaikuttavana hoitomuotona. Maisteriohjelma on ollut luonnollinen seuraava askel psykoterapeuttikoulutuksemme kehittämisessä, Pihlaja toteaa.

Valviran kansallinen sääntely ja englantilaisen yliopiston laadunvarmennusjärjestelmä yhdessä HPI:n oman järjestelmän kanssa pitävät huolen laadukkaasta ja korkeatasoisesta koulutuksesta. Maisterin tutkinto on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Aikaisemmin psykoterapiaa on voinut opiskella vain täydennyskoulutuksena. Ensi syksystä lähtien kansainvälinen tutkinto on mahdollista suorittaa Helsingin lisäksi myös Tampereella.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maisterin tutkinto-ohjelma pähkinänkuoressa

Brittiläinen yliopisto UWE Bristol (University of West of England) ja suomalainen Helsingin Psykoterapiainstituutti järjestävät suomenkielisen psykoterapian maisterin tutkinto-ohjelman. Kyse on aidosta yliopistollisesta loppututkinnosta, joka rakentuu aiemman peruskoulutuksen pohjalle. Tämä on tutkintona uusi ja eroaa aiemmasta psykoterapeuttikoulutuksesta, jota on voinut opiskella vain täydennyskoulutuksena. Tutkinnon nimi on Master of Science, Solution Focused Therapy.

Koulutuksesta vastaa UWE Bristolin  terveys- ja sosiaalitieteiden laitoksen psykologian oppiaine. Se on kansainvälinen kumppanuusyliopisto, jolla on entuudestaan ohjelmassaan psykoterapian maisterin ja tohtorin tutkintoja. UWE Bristolin erityisvahvuutena on laadunvarmennuksen osaaminen.

Suomessa tämän ratkaisukeskeisen psykoterapian maisteriohjelman toteuttaa Helsingin Psykoterapiainstituutti, joka on tunnettu ratkaisukeskeisyyden kehittäjäyhteisö. Psykoterapiainstituutin vahvuuksia ovat modernin aikuispedagogiikan osaaminen ja vankka kokemus ratkaisukeskeisyyden kouluttajana.

Lataa
Helsingin Psykoterapiainstituutin koulutusjohtaja John Pihlaja ja yhteistyöyliopiston UWE Bristolin vastuuprofessori Tony Ward. Ward vieraili Suomessa toukokuussa 2015.
Lataa

Helsingin Psykoterapiainstituutti on ratkaisukeskeisten psykoterapeuttien ja työnohjaajien oppilaitos. Yksityinen yhtiö on perheomistuksessa ja toiminut vuodesta 2006. Koulutusohjelmissa opiskelee tällä hetkellä yli 400 opiskelijaa. Valmistuneita on jo yli 1200. Palautteissa opiskelijat kiittelevät yhteistoiminnallista työtapaa ja toimivia järjestelyjä.

LYHYTTERAPIA POP-UP LAPINLAHDESSA SU 27.11.201614.11.2016 17:15:58 EETKutsu

Itsemurhien ehkäisy: 5 yleisintä virhettä ja miten välttää ne3.11.2016 14:02:16 EETKutsu

LYHYTTERAPIA POP-UP LAPINLAHDESSA SU 25.9.16.9.2016 14:11:07 EESTTiedote