Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry

Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry: Suomen tulee sitoutua EU:n syöväntorjuntasuunnitelman tavoitteisiin. HPV ja sen aiheuttamat syövät voidaan hävittää nostamalla tyttöjen ja poikien rokotuskattavuutta

Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry - Gynekologiska Cancerpatienterna i Finland rf kampanjoi toukokuussa HPV-tietoisuuden lisäämiseksi teemalla ”HPV on meidän kaikkien asia”. HPV eli ihmisen papilloomavirus koskettaa kirjaimellisesti meitä kaikkia, lähes 80 % ihmisistä saa HPV-tartunnan elämänsä aikana. Kampanjan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta HPV:n aiheuttamista syövistä ja sairauksista sekä HPV-rokotuksen ja seulontojen merkityksestä.

”Suomen tulee sitoutua EU:n tavoitteisiin rokotuskattavuuden nostamisesta ja HPV:n aiheuttamien syöpien hävittämiseksi, jäsenvaltiolla on tavoitteen saavuttamisessa keskeinen rooli ”, sanoo Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry:n hallituksen varapuheenjohtaja Eva-Maria Strömsholm.

EU:n keväällä 2021 julkaiseman syöväntorjuntasuunnitelman HPV-kärkihankkeen tavoitteeksi on asetettu kohdunkaulansyövän ja muiden HPV:n aiheuttamien syöpien hävittäminen nostamalla rokotuskattavuus tyttöjen osalta vähintään 90 % ja merkittävästi nostamalla poikien rokotuskattavuutta vuoteen 2030 mennessä.

Kansallinen HPV-rokotusohjelma laajeni syksyllä 2020 kattamaan myös pojat. Tyttöjen HPV-rokotusohjelma käynnistyi Suomessa jo vuonna 2013. Rokotuskattavuus on toistaiseksi ollut matala ja siinä on suuria alueellisia eroja.

HPV aiheuttaa naisilla ja miehillä esimerkiksi suun, kielen, nielurisojen ja kurkunpään sekä peräaukon, peniksen, ulkosynnyttimien, emättimen ja kohdunkaulan syöpiä. HPV aiheuttaa lisäksi sukuelinten kondyloomaa. HPV-tartunnat paranevat useimmiten itsestään mutta pitkittyessään tartunta voi edetä syövän esiasteeksi tai syöväksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan HPV:n aiheuttama tautitaakka on merkittävä. HPV aiheuttaa Suomessa vuosittain naisilla ja miehillä yhteensä noin 300 syöpää, jotka olisi mahdollista ehkäistä rokotuksella.

Kampanja toteutetaan pääsääntöisesti sosiaalisessa mediassa. Kampanja huipentuu 27.5.2021 järjestettävään päätöswebinaariin, jossa alan johtavat asiantuntijat alustavat HPV-teemoista, jonka jälkeen keskustelu jatkuu poliitikkopaneelissa. Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry:n kampanjaa tukee lääkeyritys MSD.

Kampanjan aihetunnisteet ovat:
#KaikkienAsia
#HävitetäänHPV
#SuojauduSyöviltä

Hävitetään HPV ja sen aiheuttamat syövät Suomesta -webinaari 27.5.2021

Aika: 27.5.2021 klo 8.15-10.00 (linkki webinaariin lähetetään myöhemmin)
Järjestäjä: Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry – Gynekologiska Cancerpatienterna i Finland rf

8.15 Tilaisuuden avaus
Taru Salovaara, Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry:n hallitus
8.25 Potilaan tarina
Elina Hutton
8.35 Kohdunkaulan syöpä, ehkäistävissä oleva sairaus
Marja Simojoki, osastonylilääkäri, OYS
8.45 Muut papilloomaviruksen aiheuttamat syövät ja niiden ehkäisy
Antti Mäkitie, professori, ylilääkäri, HY, HUS
8.55 Kansallinen rokotusohjelma, HPV-rokotus ja laumasuojan merkitys
Pekka Nieminen, dosentti, osastonylilääkäri HUS
9.05 Kohdunkaulan syövän ja sen esiasteiden seulonta tulevaisuudessa
Veli-Matti Partanen, väitöskirjatutkija, Suomen Syöpärekisteri
9.15 Poliitikkojen paneelikeskustelu EU:n syöväntorjuntasuunnitelman tavoitteista
Poliitikot eduskuntapuolueista
9.45 Loppusanat

Lisätietoa:

Suomeksi:
Taru Salovaara, viestintävastaava, 040 8455746
Marjo Sorsa, järjestövastaava, 044 2629457

Ruotsiksi:
Eva-Maria Strömsholm, varapuheenjohtaja, 050 5901927

Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry

Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry - Gynekologiska Cancerpatienterna i Finland rf on valtakunnallinen potilasjärjestö, joka toimii gynekologiseen syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä valtakunnallisena edunvalvontajärjestönä.