Toyota Material Handling Finland Oy

Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle

Lehdistötiedote 06.09.2018 klo 10:00. Toyota Material Handling Finland Oy ja Valmet Automotive Oy ovat tehneet merkittävän sopimuksen sähkötrukkien toimittamisesta Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikan käyttöön. Sopimuksen arvo lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja se on kertainvestointina Suomen kautta-aikojen suurin trukki-investointi. Kauppa sisältää trukkialan viimeisimmän ympäristö- ja turvallisuusteknologian mukaisia sähkötoimisia trukkeja, joiden myötä tehtaan työturvallisuus paranee ja päästöt sekä käyttökustannukset laskevat merkittävästi.
Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen ja Valmet Automotive Oy:n Ismo Haaparanta, SCM -toimintojen johtaja, kättelemässä suomen historian suurinta trukkikaluston kauppaa.

Autotehtaan trukkikalustolla puretaan tehtaalle tulevia rekkakuljetuksia sekä hyllytetään ja siirretään komponentteja tuotantolinjoille. Trukkien rooli tehtaan materiaalivirrassa on tuotantokriittinen.

Kaupan myötä autotehdas luopuu polttomoottoritekniikkaan perustavasta trukkikalustosta ja käytössä tulee olemaan vain sähkötoimisia trukkeja. Sähkötoimisissa trukeissa on pidemmät huoltovälit, vähemmän komponentteja ja huoltokohteita sekä huomattavasti pienemmät käyttöenergiakustannukset kuin polttomoottorikäyttöisissä trukeissa. Lisäksi työympäristö paranee pakokaasujen poistumisen myötä ja kokonaisuudessa tehtaan ympäristöpäästöt laskevat.

Myös tehtaalla jo ennestään käytössä olevien sähkötrukkien akkutekniikka muuttuu. Märkälyijyakkutekniikalla toimivia trukkeja vaihdetaan Toyotan litiumioni-akuilla toimiviin trukkeihin. Perinteisillä akuilla ajettaessa käyttöaika on noin yhden työvoron pituinen eli kahdeksan tuntia. Sen jälkeen akku pitää vaihtaa työvuorojen välissä täyteen ladattuun akkuun vanhan akun siirtyessä uudelleen lataukseen. Li-ion -akkutekniikalla voidaan sen sijaan operoida 24/7 lyhyillä taukolatauksilla ruoka- ja kahvitaukojen aikana. Tämä säästää työaikaa ja poistaa työturvallisuusriskejä sisältävän satoja kiloja painavan lyijyakun vaihtotarpeen. Li-ion -akkujen rakenne on täysin suljettu eikä sieltä haihdu työympäristölle haitallista akkukaasuja. Lisäksi Li-ion -akkujen elinkaari on noin kolminkertainen ja ne kuluttavat noin 30% vähemmän sähköenergiaa perinteisiin akkuihin verrattuna.

"Suomen mittakaavassa autotehtaan trukkikaluston koko on merkittävä, vuotuinen käyttöaste korkea ja trukeilla siirrettävä materiaalivolyymi on suorastaan valtava. Tämä asettaa tiukat vaatimukset trukkien kestävyydelle, huoltotoiminnalle ja elinkaarikustannuksille. Kiitämme autotehdasta vahvasti luottamuksesta Toyotan laatuun ja uusimpaan trukkiteknologiaan", kommentoi Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

- Sähkökäyttöinen kalusto ja litium-ioniakkutekniikka tuovat autotehtaalle merkittävät, jopa satojen tuhansien eurojen vuosittaiset säästöt trukkien käyttökuluissa. Työturvallisuuden paraneminen ja ympäristöpäästöjen väheneminen tukevat Valmet Automotiven kestävän kehityksen strategiaa, kertoo Valmet Automotiven SCM-toimintojen johtaja Ismo Haaparanta.

Lisätietoja:

Pasi Nieminen, toimitusjohtaja
pasi.nieminen@fi.toyota-industries.eu
puh: 040 901 4401

Materiaali- ja kuvapyynnöt:

Markkinointispesialisti Karolina Romakkaniemi-Alhonen
karolina.romakkaniemi@fi.toyota-industries.eu
puh: 050 573 6221

Kuvat

Lataa
Valmet Automotiven hankintaan kuuluu uusimmalla litium-ioni – akkuteknologialla varustettuja työntömastotrukkeja.
Lataa

Toyota Material Handling Finland Oy
Korpivaarantie 1

Toyota Material Handling Finland Oy (TMHFi) on Suomen johtava materiaalinkäsittely- ja sisälogistiikkaratkaisujen toimittaja. Toyotan tehtävänä on tuottaa palveluja, ratkaisuja ja tuotteita, joiden avulla voidaan kehittää sisälogistiikan tuottavuutta, sisälogistiikan prosesseja sekä varasto- ja logistiikkatiloja. Laajaa Toyota- ja BT-trukkien tuotevalikoimaa täydentävät Kalmar Light-sarjan trukit, monipuoliset jälkimarkkinointipalvelut, koulutuspalvelut, Toyota Racking Solutions -varastokalusteet, automaatioratkaisut ja Toyota I_Site – kalustonhallintajärjestelmä, jonka avulla voidaan johtaa sisälogistiikan tuottavuutta ja kustannuksia. Suomen yhtiön palveluksessa on 150 henkilöä ja liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa. TMHFi on ISO14001-sertifioitu Toyotan kestävän kehityksen strategian mukaisesti. Yritys kuuluu maailman suurimman trukkivalmistajan Toyota Industries Corporationin materiaalinkäsittelyliiketoiminnasta vastaavaan Toyota Material Handling Groupiin.