Suomen iloisin yrittäjä 2019 on Olli Ojamo Merikarvialta

Ilmarisen järjestämän Suomen iloisin yrittäjä 2019 -kilpailun voittaja on Olli Ojamo Merikarvialta. Kilpailun voittaja ratkesi yleisöäänestyksessä kolmen finalistin joukosta. Kilpailu keräsi kaikkiaan yli 132 000 yleisöääntä.

Suomen iloisin yrittäjä -kilpailussa Ilmarinen palkitsee yrittäjän, joka omalla osaamisellaan ja asenteellaan luo positiivista ilmapiiriä ympärilleen ja tuo erityistä iloa asiakkailleen.

Kisan voiton vei merikarvialainen kalastusalan yrittäjä Olli Ojamo Eumer Finland Oy:stä. Hän keräsi finalistivaiheessa yli 17 000 ääntä. Kilpailun muut finalistit olivat oululainen Jani Törmi Salaojamestarit Oy:stä ja klaukkalalainen Miia Kalliomäki Iltapäiväkerho Huvikummusta.

– Kilpailu keräsi tänä vuonna runsaasti yleisöääniä, ja kisa Suomen iloisimman yrittäjän tittelistä oli erittäin tiukka, markkinointipäällikkö Mari Merilampi Ilmarisesta kuvailee.

Yritys syntyi intohimosta kalastukseen ja yhdessäoloon raittiissa ilmassa

Olli Ojamo perusti kalastusalan yrityksensä yhdessä veljensä kanssa vuonna 2007. Eumer Finland syntyi intohimosta kalastukseen ja yhdessäoloon raittiissa ilmassa. Kalastustarvikkeisiin erikoistunut yritys on vuosien varrella kasvanut ja kehittynyt. Nykyisin valikoimaan kuuluvat myös yrityksille tarjottavat työkyky- ja kokouspalvelut.

Ojamo on otettu Suomen iloisin yrittäjä -kisan voitosta.

– Kyllä minulla aika leveä hymy tässä on: hyvältä tuntuu, hän kuvailee tunnelmiaan voiton ratkettua.

– Olli näyttää hienoa esimerkkiä yrittäjyydestä omalla positiivisella asenteellaan. Lämpimät onnittelut voitosta! Kiitokset myös kaikille muille kisaan osallistuneille. Kilpailu toi esiin upeita yrittäjätarinoita eri puolilta Suomea, Merilampi sanoo.

Iloa ja läsnäoloa

Ojamo kiittelee häntä kisassa äänestäneitä.

– Iso kiitos minua äänestäneille. Haluaisin jakaa tämän tittelin ihan jokaisen kanssa, koska ilo asuu meissä jokaisessa. Sitä ei tarvitse harjoitella eikä ostaa, sillä meillä kaikilla on iloisuus sisimmässämme. Otetaan se käyttöön!

Entä millaisia terveisiä Suomen iloisin yrittäjä 2019 lähettää muille yrittäjille ja tulevien vuosien kisaajille?

– Hymyilkää, olkaa iloisia. Olkaa yrittäjinä läsnäolevia ihmisiä, joiden kanssa on helppo olla. Rakennetaan työyhteisöt sellaisiksi, että ei pelkästään yrittäjä, vaan koko porukka hymyilee, hän kannustaa.

Ehdotuksia Suomen iloisimmaksi yrittäjäksi tuli tänä vuonna kaikkiaan 1 293. Yleisöääniä kertyi kilpailun ehdotusvaiheessa reilut 86 000 ja finalistivaiheessa yli 46 000. Ilmarinen palkitsi Suomen iloisimman yrittäjän nyt jo seitsemännen kerran.

Suomen iloisin yrittäjä 2019 -kilpailu

• Suomen iloisin yrittäjä 2019 -kilpailu järjestettiin 13.8.–18.9.2019. Ilmarinen palkitsi Suomen iloisimman yrittäjän nyt jo seitsemättä kertaa.
  • Kilpailuun saivat osallistua kaikki suomalaiset yrittäjät, jotka työllistävät itsensä lisäksi 1–10 henkilöä. Kuka tahansa sai ilmoittaa yrittäjän mukaan kilpailuun ja äänestää suosikkiaan Ilmarisen verkkosivuilla. Finaaliin pääsi kolme ehdotusvaiheessa eniten ääniä saanutta yrittäjää, ja voittaja valittiin yleisöäänien perusteella.
  • Kilpailun säännöt löytyvät Ilmarisen verkkosivuilta.

Lisätiedot:

Olli Ojamo, Suomen iloisin yrittäjä 2019

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 46 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Ravitsemus- ja majoitusalalla työntekijämäärä putosi huhtikuussa lähes 23 prosenttia15.5.2020 09:43:15 EESTTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä huhtikuussa 5,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli ravitsemus- ja majoitusalalla, missä laskua oli lähes 23 prosenttia. Koronaviruksen vaikutus näkyi paljon voimakkaammin huhtikuussa edelliseen kuuhun verrattuna, koska osa yritysten sopeuttamistoimenpiteistä alkoi vasta maaliskuun loppupuolella.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–31.3.2020: Coronaviruset drog ner placeringsintäkterna 7,5 procent på minus, men kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare30.4.2020 11:10:52 EESTTiedote

Ilmarinens totalresultat under årets första kvartal blev -2 649 miljoner euro negativt (744 miljoner euro 1.1–31.3.2019) på grund av de svaga placeringsintäkterna med anledning av coronaviruset. Omkostnaderna minskade med 4 miljoner euro och omkostnadsprocenten förbättrades till 69,0 (71,5) procent.

Ilmarinen’s interim report 1 January–31 March 2020: The coronavirus pushed investment returns 7.5% below zero, cost-effectiveness improved further30.4.2020 11:08:01 EESTPress release

Ilmarinen’s Q1 total result slid into negative territory, to EUR -2,649 million (EUR 744 million in 1 Jan–31 Mar 2019), due to the low return on investments resulting from the coronavirus pandemic. Operating expenses decreased EUR 4 million and the ratio of operating expenses to expense loading components improved to 69.0 (71.5) per cent.