Suomen ja Ison-Britannian kauppakamarit: Brexit ei saa aiheuttaa haittaa kaupankäynnille

Keskuskauppakamari vaatii yhdessä Ison-Britannian kauppakamarin kanssa Brexit-neuvottelijoita hakemaan ratkaisuja, jotka aiheuttavat mahdollisimman vähän häiriöitä kaupankäynnille sekä turvaavat Suomen ja Britannian väliset taloudelliset suhteet myös pitkällä aikavälillä.

Risto E. J. Penttilä / kuva: Roni Rekomaa

Suomalaiset kauppakamarit vierailevat tänään Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilän johdolla Lontoossa tutustumassa Britannian yrityselämän Brexitiin liittyviin suunnitelmiin. Vierailulla tavataan Britannian yrityselämän edustajia sekä poliittisia vaikuttajia.

Britannian ja Suomen väliset taloudelliset siteet ovat vahvat. Suomi vie tuotteita ja palveluja Britanniaan 2,8 miljardin euron arvosta. Suomen tuonti Britanniasta on arvoltaan 2,9 miljardia euroa. Britannia on tärkeimpiä markkinoita Euroopassa muun muassa suomalaiselle metsäteollisuudelle.

Suomen ja Britannian välinen yhteistyö on vahvaa muun muassa digitalisaatiossa, biotieteissä ja vähähiilisessä teknologiassa. Maiden välillä on myös lukuisia kumppanuuksia, joista moni liittyy EU:n Horizon 2020 -strategiaan.

Sekä suomalaiset että brittiläiset yritykset tarvitsevat mahdollisimman pian tarkkoja tietoja siitä, miten Brexit tulee vaikuttamaan yritysten väliseen yhteistyöhön ja maiden väliseen kaupankäyntiin. Tämä pätee myös Suomen kansalaisten asemaan Britanniassa ja Britannian kansalaisten asemaan Suomessa.

“Suomen ja Britannian väliset vilkkaat kauppasuhteet toimivat muistutuksena siitä, miten tärkeää on vähentää kaikkia mahdollisia kaupan esteitä Britannian ja EU:n välillä”, Britannian kauppakamarin toimitusjohtaja Adam Marshall sanoo.

Yritykset haluavat Marshallin mukaan minimoida riskit, jotka liittyvät vapaaseen kauppaan Suomen kaltaisten kumppaneiden kanssa, sekä välttää uudet keinotekoiset esteet, jotka haittaavat rajat ylittävää yhteistyötä yritysten välillä. Käynnissä olevissa Brexit-neuvotteluissa on pyrittävä tarjoamaan selkeitä vastauksia yritysten käytännön asioihin, kuten tullimenettelyihin, terveyteen ja turvallisuuteen liittyviin tarkastuksiin ja verosäännöksiin. EU-kansalaisten asema on taattava Britanniassa ja Britannian kansalaisten asema on taattava EU:ssa.

“Tiiviit yhteydet innovatiivisten brittiläisten ja suomalaisten yritysten välillä ovat tärkeä muistutus siitä, että Brexit-neuvottelujen on luotava myös puitteet tulevalle Britannian ja EU:n yhteistyölle tieteessä ja innovaatioissa”, Marshall painottaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä on brittiläisen kollegansa kanssa samoilla linjoilla: “Britannia on ollut yksi Suomen vahvimmista liittolaisista EU:ssa vapaakaupan ja pragmaattisten uudistusten puolestapuhujana. Brexit-neuvottelujen tavoitteena tulee olla Euroopan laajuinen markkina-alue, johon kuuluvat myös Britannia, Sveitsi ja ETA-maat.”

Penttilä painottaa, että Brexit ei saa johtaa uusiin kaupan esteisiin tai lisätä brittiläisten, suomalaisten tai muiden EU:n alueella toimivien yritysten kuluja. “Britannia on yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista. On sekä Euroopan että Suomen etu, että Britannian talous on vahva myös jatkossa”, sanoo Penttilä.

“Brexit-prosessi on nyt pisteessä, jossa sitoutunutta poliittista johtajuutta tarvitaan sekä Britanniassa että EU:ssa. Yritykset ja kansalaiset tarvitsevat selkeän tiekartan tuleville vuosille, jotta sujuva siirtyminen voidaan taata.”

Iso-Britannian kauppakamari (British Chambers of Commerce, BCC) toimii 52 akkreditoituneen brittiläisen kauppakamarin verkoston ytimessä. Se edustaa 75 000 eri alojen ja kokoluokkien yritystä, jotka työllistävät 5 miljoonaa ihmistä Iso-Britanniassa. Sen maailmanlaajuinen yritysverkosto yhdistää vientiyritykset lähes 40 markkina-alueeseen eri puolilla maailmaa. Lisätietoja: www.britishchambers.org.uk

Keskuskauppakamari ja 19 alueellista kauppakamaria kattavat koko Suomen, kaikki toimialat ja yrittämisen muodot. Kauppakamarien jäseninä on 20 000 yritystä ympäri Suomen – pienistä ja keskisuurista yrityksistä isoihin pörssiyhtiöihin. Ensimmäiset kauppakamarit perustettiin Suomeen 100 vuotta sitten.

Lisätietoja:
Keskuskauppakamari:
Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä
risto.penttila@chamber.fi tai 050 366 2395

Viestintäjohtaja Patrik Lindfors
patrik.lindfors@chamber.fi tai 050 512 4005

British Chambers of Commerce, Media contact:
Allan Williams, +44 20 7654 5812, a.williams@britishchambers.org.uk
Orla Hennessy, +44 20 76545813, o.hennessy@britishchambers.org.uk

Risto E. J. Penttilä / kuva: Roni Rekomaa

Säilytä kesämökkisi arvo huolellisella ylläpidolla – lue asiantuntijan vinkit syyskunnostukseen20.9.2018 09:43Tiedote

Suomessa on yli 500 000 kesämökkiä. Iso osa mökeistä on yhteisomistuksessa, usein jakamattoman kuolinpesän kautta. Yhteisomistaminen luo toisaalta mahdollisuuksia, kun kunnossapitovastuu niin toteutuksen kuin kustannusten jakamisenkin kannalta jakautuu useammalle henkilölle. Jos tarvittavista korjauksista, mökin ylläpidosta ja kustannusten jakamisesta ei kuitenkaan päästä yhteisymmärrykseen, saattaa se alentaa yhteisomisteisen mökin arvoa roimastikin.

Kutsu: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä 3.10.201818.9.2018 10:34Tiedote

Tervetuloa Keskuskauppakamarin uudistuneeseen Suureen Veropäivään! Tänä vuonna suuntaamme katseen yritysverotuksen tulevaisuuteen. Miten EU-direktiivit muuttavat yritysverotusta ja miten tulevaisuuden liiketoimintaa verotetaan? Muun muassa näihin kysymyksiin saamme vastaukset kotimaisilta ja ulkomaisilta huippupuhujilta. Tilaisuus alkaa valtiovarainministeri Petteri Orpon talous- ja veropoliittisella katsauksella. Päivän key note -puheenvuoron pitää Euroopan komission verotuksen ja tulliliiton pääosaston pääjohtaja Stephen Quest. Questin puheenvuoron teema on yritysverotuksen tulevaisuus EU:ssa. Päivän muita teemoja ovat veronkiertodirektiivin vaikutus kansalliseen sääntelyyn, kansainvälisten veroriitojen ennaltaehkäiseminen ja ratkaiseminen sekä sijoitustoiminnan verotuksen muuttuminen. Suuri Veropäivä on tänä vuonna entistä vuorovaikutteisempi. Osallistujien on mahdollista esittää puhujille kysymyksiä ja kommentteja, mikä eittämättä tuo lisäväriä tilaisuuteen. Tänä vuonna järjestämme