Suomen ja Ison-Britannian kauppakamarit: Brexit ei saa aiheuttaa haittaa kaupankäynnille

Keskuskauppakamari vaatii yhdessä Ison-Britannian kauppakamarin kanssa Brexit-neuvottelijoita hakemaan ratkaisuja, jotka aiheuttavat mahdollisimman vähän häiriöitä kaupankäynnille sekä turvaavat Suomen ja Britannian väliset taloudelliset suhteet myös pitkällä aikavälillä.

Risto E. J. Penttilä / kuva: Roni Rekomaa

Suomalaiset kauppakamarit vierailevat tänään Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilän johdolla Lontoossa tutustumassa Britannian yrityselämän Brexitiin liittyviin suunnitelmiin. Vierailulla tavataan Britannian yrityselämän edustajia sekä poliittisia vaikuttajia.

Britannian ja Suomen väliset taloudelliset siteet ovat vahvat. Suomi vie tuotteita ja palveluja Britanniaan 2,8 miljardin euron arvosta. Suomen tuonti Britanniasta on arvoltaan 2,9 miljardia euroa. Britannia on tärkeimpiä markkinoita Euroopassa muun muassa suomalaiselle metsäteollisuudelle.

Suomen ja Britannian välinen yhteistyö on vahvaa muun muassa digitalisaatiossa, biotieteissä ja vähähiilisessä teknologiassa. Maiden välillä on myös lukuisia kumppanuuksia, joista moni liittyy EU:n Horizon 2020 -strategiaan.

Sekä suomalaiset että brittiläiset yritykset tarvitsevat mahdollisimman pian tarkkoja tietoja siitä, miten Brexit tulee vaikuttamaan yritysten väliseen yhteistyöhön ja maiden väliseen kaupankäyntiin. Tämä pätee myös Suomen kansalaisten asemaan Britanniassa ja Britannian kansalaisten asemaan Suomessa.

“Suomen ja Britannian väliset vilkkaat kauppasuhteet toimivat muistutuksena siitä, miten tärkeää on vähentää kaikkia mahdollisia kaupan esteitä Britannian ja EU:n välillä”, Britannian kauppakamarin toimitusjohtaja Adam Marshall sanoo.

Yritykset haluavat Marshallin mukaan minimoida riskit, jotka liittyvät vapaaseen kauppaan Suomen kaltaisten kumppaneiden kanssa, sekä välttää uudet keinotekoiset esteet, jotka haittaavat rajat ylittävää yhteistyötä yritysten välillä. Käynnissä olevissa Brexit-neuvotteluissa on pyrittävä tarjoamaan selkeitä vastauksia yritysten käytännön asioihin, kuten tullimenettelyihin, terveyteen ja turvallisuuteen liittyviin tarkastuksiin ja verosäännöksiin. EU-kansalaisten asema on taattava Britanniassa ja Britannian kansalaisten asema on taattava EU:ssa.

“Tiiviit yhteydet innovatiivisten brittiläisten ja suomalaisten yritysten välillä ovat tärkeä muistutus siitä, että Brexit-neuvottelujen on luotava myös puitteet tulevalle Britannian ja EU:n yhteistyölle tieteessä ja innovaatioissa”, Marshall painottaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä on brittiläisen kollegansa kanssa samoilla linjoilla: “Britannia on ollut yksi Suomen vahvimmista liittolaisista EU:ssa vapaakaupan ja pragmaattisten uudistusten puolestapuhujana. Brexit-neuvottelujen tavoitteena tulee olla Euroopan laajuinen markkina-alue, johon kuuluvat myös Britannia, Sveitsi ja ETA-maat.”

Penttilä painottaa, että Brexit ei saa johtaa uusiin kaupan esteisiin tai lisätä brittiläisten, suomalaisten tai muiden EU:n alueella toimivien yritysten kuluja. “Britannia on yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista. On sekä Euroopan että Suomen etu, että Britannian talous on vahva myös jatkossa”, sanoo Penttilä.

“Brexit-prosessi on nyt pisteessä, jossa sitoutunutta poliittista johtajuutta tarvitaan sekä Britanniassa että EU:ssa. Yritykset ja kansalaiset tarvitsevat selkeän tiekartan tuleville vuosille, jotta sujuva siirtyminen voidaan taata.”

Iso-Britannian kauppakamari (British Chambers of Commerce, BCC) toimii 52 akkreditoituneen brittiläisen kauppakamarin verkoston ytimessä. Se edustaa 75 000 eri alojen ja kokoluokkien yritystä, jotka työllistävät 5 miljoonaa ihmistä Iso-Britanniassa. Sen maailmanlaajuinen yritysverkosto yhdistää vientiyritykset lähes 40 markkina-alueeseen eri puolilla maailmaa. Lisätietoja: www.britishchambers.org.uk

Keskuskauppakamari ja 19 alueellista kauppakamaria kattavat koko Suomen, kaikki toimialat ja yrittämisen muodot. Kauppakamarien jäseninä on 20 000 yritystä ympäri Suomen – pienistä ja keskisuurista yrityksistä isoihin pörssiyhtiöihin. Ensimmäiset kauppakamarit perustettiin Suomeen 100 vuotta sitten.

Lisätietoja:
Keskuskauppakamari:
Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä
risto.penttila@chamber.fi tai 050 366 2395

Viestintäjohtaja Patrik Lindfors
patrik.lindfors@chamber.fi tai 050 512 4005

British Chambers of Commerce, Media contact:
Allan Williams, +44 20 7654 5812, a.williams@britishchambers.org.uk
Orla Hennessy, +44 20 76545813, o.hennessy@britishchambers.org.uk

Risto E. J. Penttilä / kuva: Roni Rekomaa

Suomen Carita Wallgren-Lindholm kansainväliseen ICC-huippupestiin10.10.2017 15:15Kutsu

Kansainvälinen kauppakamari ICC on nimittänyt 9.10.2017 Sydneyssä pitämässään kokouksessa suomalaisen Carita Wallgren-Lindholmin maailman johtavan kansainvälistä välimiesmenettelyä kehittävän valiokunnan, ICC Commission on Arbitration and ADR, puheenjohtajaksi. Ensimmäisenä naisena ja pohjoismaalaisena tehtävään valittu asianajaja Wallgren-Lindholm aloittaa tehtävässä 1.1.2018. Valinta on vahva tunnustus myös Suomelle työstä tällä alalla.

Johtajat jakavat työpäivänsä nuoren kanssa – jo yli 400 johtajaa mukana Tuhat Nuorta johtajaa hankkeessa30.9.2017 06:00Tiedote

Yritysjohtajat tarttuvat haasteeseen tutustuttaa nuoria johtamistyöhön. Tuhat Nuorta Johtajaa -kampanja tuo päiväksi yhteen johtajan ja 17–24-vuotiaan johtamisesta kiinnostuneen nuoren. Nuori osallistuu johtajan todelliseen työpäivään ja pääsee seuraamaan johtajan arkea – tutkimaan, kokemaan ja oppimaan. Kampanjan järjestävät kauppakamarit, Nuorkauppakamarit ja Yes-verkosto.

Keskuskauppamakamari järjestää mentorointiohjelman naisjohtajille neljättä kertaa29.9.2017 04:00Kutsu

Haku Keskuskauppakamarin suosittuun naisjohtajien mentorointiohjelmaan on avattu. Ohjelma käynnistetään nyt neljättä kertaa aiempien kierrosten positiivisten palautteiden kannustamana. Keskuskauppakamarin selvitysten mukaan naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituspaikoista nousi keväällä ennätystasolle, 27 prosenttiin ja suurissa pörssiyhtiöissä 33 prosenttiin. Pörssiyhtiöiden johtoryhmistä 20 prosenttia on naisia, mutta liiketoimintoja johtavista vain 10 prosenttia. Naisten nousua yritysjohtoon Keskuskauppakamari tukee kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallaan.