Suomen ja Ison-Britannian kauppakamarit: Brexit ei saa aiheuttaa haittaa kaupankäynnille

Keskuskauppakamari vaatii yhdessä Ison-Britannian kauppakamarin kanssa Brexit-neuvottelijoita hakemaan ratkaisuja, jotka aiheuttavat mahdollisimman vähän häiriöitä kaupankäynnille sekä turvaavat Suomen ja Britannian väliset taloudelliset suhteet myös pitkällä aikavälillä.

Risto E. J. Penttilä / kuva: Roni Rekomaa

Suomalaiset kauppakamarit vierailevat tänään Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilän johdolla Lontoossa tutustumassa Britannian yrityselämän Brexitiin liittyviin suunnitelmiin. Vierailulla tavataan Britannian yrityselämän edustajia sekä poliittisia vaikuttajia.

Britannian ja Suomen väliset taloudelliset siteet ovat vahvat. Suomi vie tuotteita ja palveluja Britanniaan 2,8 miljardin euron arvosta. Suomen tuonti Britanniasta on arvoltaan 2,9 miljardia euroa. Britannia on tärkeimpiä markkinoita Euroopassa muun muassa suomalaiselle metsäteollisuudelle.

Suomen ja Britannian välinen yhteistyö on vahvaa muun muassa digitalisaatiossa, biotieteissä ja vähähiilisessä teknologiassa. Maiden välillä on myös lukuisia kumppanuuksia, joista moni liittyy EU:n Horizon 2020 -strategiaan.

Sekä suomalaiset että brittiläiset yritykset tarvitsevat mahdollisimman pian tarkkoja tietoja siitä, miten Brexit tulee vaikuttamaan yritysten väliseen yhteistyöhön ja maiden väliseen kaupankäyntiin. Tämä pätee myös Suomen kansalaisten asemaan Britanniassa ja Britannian kansalaisten asemaan Suomessa.

“Suomen ja Britannian väliset vilkkaat kauppasuhteet toimivat muistutuksena siitä, miten tärkeää on vähentää kaikkia mahdollisia kaupan esteitä Britannian ja EU:n välillä”, Britannian kauppakamarin toimitusjohtaja Adam Marshall sanoo.

Yritykset haluavat Marshallin mukaan minimoida riskit, jotka liittyvät vapaaseen kauppaan Suomen kaltaisten kumppaneiden kanssa, sekä välttää uudet keinotekoiset esteet, jotka haittaavat rajat ylittävää yhteistyötä yritysten välillä. Käynnissä olevissa Brexit-neuvotteluissa on pyrittävä tarjoamaan selkeitä vastauksia yritysten käytännön asioihin, kuten tullimenettelyihin, terveyteen ja turvallisuuteen liittyviin tarkastuksiin ja verosäännöksiin. EU-kansalaisten asema on taattava Britanniassa ja Britannian kansalaisten asema on taattava EU:ssa.

“Tiiviit yhteydet innovatiivisten brittiläisten ja suomalaisten yritysten välillä ovat tärkeä muistutus siitä, että Brexit-neuvottelujen on luotava myös puitteet tulevalle Britannian ja EU:n yhteistyölle tieteessä ja innovaatioissa”, Marshall painottaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä on brittiläisen kollegansa kanssa samoilla linjoilla: “Britannia on ollut yksi Suomen vahvimmista liittolaisista EU:ssa vapaakaupan ja pragmaattisten uudistusten puolestapuhujana. Brexit-neuvottelujen tavoitteena tulee olla Euroopan laajuinen markkina-alue, johon kuuluvat myös Britannia, Sveitsi ja ETA-maat.”

Penttilä painottaa, että Brexit ei saa johtaa uusiin kaupan esteisiin tai lisätä brittiläisten, suomalaisten tai muiden EU:n alueella toimivien yritysten kuluja. “Britannia on yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista. On sekä Euroopan että Suomen etu, että Britannian talous on vahva myös jatkossa”, sanoo Penttilä.

“Brexit-prosessi on nyt pisteessä, jossa sitoutunutta poliittista johtajuutta tarvitaan sekä Britanniassa että EU:ssa. Yritykset ja kansalaiset tarvitsevat selkeän tiekartan tuleville vuosille, jotta sujuva siirtyminen voidaan taata.”

Iso-Britannian kauppakamari (British Chambers of Commerce, BCC) toimii 52 akkreditoituneen brittiläisen kauppakamarin verkoston ytimessä. Se edustaa 75 000 eri alojen ja kokoluokkien yritystä, jotka työllistävät 5 miljoonaa ihmistä Iso-Britanniassa. Sen maailmanlaajuinen yritysverkosto yhdistää vientiyritykset lähes 40 markkina-alueeseen eri puolilla maailmaa. Lisätietoja: www.britishchambers.org.uk

Keskuskauppakamari ja 19 alueellista kauppakamaria kattavat koko Suomen, kaikki toimialat ja yrittämisen muodot. Kauppakamarien jäseninä on 20 000 yritystä ympäri Suomen – pienistä ja keskisuurista yrityksistä isoihin pörssiyhtiöihin. Ensimmäiset kauppakamarit perustettiin Suomeen 100 vuotta sitten.

Lisätietoja:
Keskuskauppakamari:
Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä
risto.penttila@chamber.fi tai 050 366 2395

Viestintäjohtaja Patrik Lindfors
patrik.lindfors@chamber.fi tai 050 512 4005

British Chambers of Commerce, Media contact:
Allan Williams, +44 20 7654 5812, a.williams@britishchambers.org.uk
Orla Hennessy, +44 20 76545813, o.hennessy@britishchambers.org.uk

Risto E. J. Penttilä / kuva: Roni Rekomaa

Valinnanvapaus on toteutettava – uudistus ei onnistu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan15.12.2017 06:00Tiedote

Hallituksen lakiluonnos valinnanvapauslaiksi mahdollistaa pääosin sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Keskuskauppakamarin johtajan Johanna Sipolan mukaan uudistuksen tavoitteiden toteutuminen kuitenkin vaarantuu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan liiallisesti. “Uudistus on toteutettava nykyisen esityksen mukaan, sillä viivyttelyyn tai valinnanvapauden vesittämiseen ei ole varaa.”

Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä12.12.2017 04:00Tiedote

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa11.12.2017 10:08Tiedote

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Nuoret naiset etenevät pörssiyhtiöiden johtoon – koulutustaustassa huomattavia eroja miehiin10.12.2017 07:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin, Tulevaisuus johtoryhmäpaikoilla näyttää valoisalta, sillä naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä kasvaa nuorissa ikäluokissa. Johtoryhmien naiset ovat keskimäärien miehiä koulutetumpia, mutta tutkintojen väliset erot ovat suuret. Diplomi-insinööritaustaiset naiset ovat pörssijohdossa aliedustettuina. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvityksestä.

Liikenneselvitys: Tieverkon rapautuminen uhkaa miljardien eurojen kuljetuksia8.12.2017 01:00Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä, kauppakamarit vaativat. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetusketjut mahdollistavat miljardien vientitulot Suomen eri osista. Eri toimialat käyttävät eri tavoin ja eri laajuudessa liikenneverkon eri osia, mutta verkolla kulkevat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tavaravirrat ovat Suomelle kriittisiä. Tieverkko toimitusketjujen mahdollistajana -selvitys antaa tietoa sekä massapohjaisista raaka-ainevirroista että valmiiden tuotteiden arvovirroista tieverkolla. Liikenteestä ja autoilusta kerätään huomattavan paljon enemmän rahaa kuin, mitä ohjautuu tienpitoon. Liikenteelle ohjattava rahoitustaso on jäänyt Tanskaa lukuun ottamatta selvästi muista Pohjoismaista jälkeen. Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamist