Suomen ja Yhdistyneen kuningaskunnan julkilausuma

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja Ison-Britannian pääministeri Boris Johnson allekirjoittavat Suomen ja Yhdistyneen kuningaskunnan julkilausuman 11. toukokuuta 2022 Presidentinlinnassa.

Julkilausuma on julkaisuvapaa 11.5.2022 klo 19.30 tai kun se on allekirjoitettu presidentti Niinistön ja pääministeri Johnsonin yhteisen lehdistötilaisuuden alussa. Julkilausuman alkuperäinen kieli on englanti.

Lehdistötilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä osoitteessa: https://presidentti.videosync.fi/live

Suomen ja Yhdistyneen kuningaskunnan julkilausuma

Suomen tasavalta ja Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistynyt kuningaskunta toteavat uudelleen tahtovansa yhdessä syventää entisestään kaikkiin olosuhteisiin soveltuvaa puolustus- ja turvallisuusyhteistyötään.

Olemme sitoutuneet puolustamaan Euroopan turvallisuusjärjestyksen periaatteita. Koska Euroopan turvallisuustilanne on heikentynyt, tahdomme entisestään tehostaa turvallisuus- ja puolustusyhteistyötämme sekä vahvistaa keskinäistä solidaarisuuttamme. Aiomme vahvistaa nykyistä, jo vakiintunutta yhteistyötämme ja pyrkiä yhdessä kehittämään valmiuksiamme edelleen.

Tuomitsemme Venäjän meneillään olevan hyökkäyksen Ukrainaan, ja vaadimme Venäjän federaatiota välittömästi lopettamaan vihollisuudet, vetämään joukkonsa Ukrainasta ja ryhtymään vakavasti neuvottelemaan rauhasta. Olemme lisänneet Ukrainalle antamaamme tukea muun muassa toimittamalla maahan aseellista materiaalia, ja olemme sitoutuneet auttamaan ukrainalaisia maansa jälleenrakentamisessa, kun Venäjän sotilaallinen hyökkäys päättyy.

Suomi pitää myönteisenä Yhdistyneen kuningaskunnan vahvaa sitoutumista Itämeren alueen turvallisuuteen, mukaan lukien Yhdistyneen kuningaskunnan joukkoja, jotka se on sijoittanut Viroon osana Naton läsnäoloa, sekä Yhdistyneen kuningaskunnan johtamaa nopean toiminnan Joint Expeditionary Force -joukkoa, jonka jäseneksi Suomi on sitoutunut.

Yhdistynyt kuningaskunta pysyy horjumatta sitoutuneena Naton avointen ovien politiikkaan. Yhdistynyt kuningaskunta suhtautuu myönteisesti Suomen rooliin turvallisuuden luomisessa Itämeren alueella, Pohjois-Euroopassa ja muualla maailmassa. Yhdistynyt kuningaskunta luottaa vakaasti siihen, että jos Suomi päättää hakea Naton jäsenyyttä, se edistää osaltaan koko Pohjois-Atlantin alueen turvallisuutta. Suomella ja Yhdistyneellä kuningaskunnalla on yhteisiä turvallisuusintressejä, ja Yhdistynyt kuningaskunta on valmis avustamaan Suomea sen pyrkimyksissä kaikin tarvittavin keinoin.

Vahvistamme, että jos jompikumpi maa joutuu hätätilaan tai hyökkäyksen kohteeksi, Suomi ja Yhdistynyt kuningaskunta auttavat toisiaan eri tavoin kohteeksi joutuneen maan sitä pyytäessä. Tämä avunanto voi sisältää myös sotilaallisia keinoja. Tässä yhteistyössä toimitaan kaikilta osin kummankin maan turvallisuus- ja puolustuspolitiikan mukaisesti, ja yhteistyö on tarkoitettu täydentämään – ei korvaamaan – nykyistä eurooppalaista ja euroatlanttista yhteistyötä.

Suomi ja Yhdistynyt kuningaskunta aikovat tehostaa ja syventää yhteistyötään muun muassa hybridiuhkien ja vaikuttamispyrkimysten torjunnassa. Tietojenvaihto, mukaan lukien tiedusteluyhteistyö, on tärkeässä asemassa torjuttaessa hybridiuhkia ja suojattaessa kriittistä infrastruktuuria. Maat toimivat yhteistyössä keskenään ylläpitääkseen yhteistä tilannetietoisuutta, tehostaakseen tietosuojaa ja torjuakseen kyberuhkia.

Jatkamme säännöllisiä kahdenvälisiä neuvotteluja ulko- ja turvallisuuspoliittisista asioista. Nämä neuvottelut ovat tärkeässä asemassa syvennettäessä Suomen ja Yhdistyneen kuningaskunnan välistä kumppanuutta.

Suomen ja Yhdistyneen kuningaskunnan pitkäaikainen ja vahva puolustussuhde edistää osaltaan Pohjois-Euroopan vakautta ja turvallisuutta. Suomen ja Yhdistyneen kuningaskunnan keskinäinen kahdenvälinen puolustusyhteistyö perustuu vuonna 2016 sovittuun puolustusyhteistyötä koskevaan puitejärjestelyyn. Aiomme päivittää tätä puitejärjestelyä syventääksemme ja vahvistaaksemme yhteistyötämme entisestään sekä ottaaksemme huomioon turvallisuusympäristön muutokset.

Tämä asiakirja on poliittinen julkilausuma, joka ei ole oikeudellisesti sitova kansainväliseen oikeuteen perustuva sitoumus.

The theme of 2022 Kultaranta Talks is “Responsible, strong and stable Nordic region”25.5.2022 16:07:18 EEST | Press Invitation

Office of the President of the Republic of Finland Press release 35/2022 25 May 2022 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will host the Kultaranta Talks on 12–13 June 2022. This year, the title of this foreign and security policy discussion event is “Responsible, strong and stable Nordic region”. The talks will begin on 12 June with speeches by President Niinistö and Sunday evening’s main guest as well as their discussion on Finland’s NATO membership. There will be two public discussions on Monday, 13 June. The theme of the morning’s discussion is the Nordic model and cooperation. The Kultaranta Talks will conclude with a discussion on Finland’s changing security policy. About a hundred participants from various sectors of society have been invited to Kultaranta. The opening discussion and the first panel discussion will be held in English, as international guests will also be present. Panellists will be announced closer to the event. Yleisradio will broadcast the main d

Gullrandadiskussionerna 2022 har temat "Ett ansvarstagande, starkt och stabilt Norden"25.5.2022 16:05:55 EEST | Kutsu

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 35/2022 25.5.2022 Republikens president Sauli Niinistö är värd för Gullrandadiskussionerna i Nådendal den 12–13 juni 2022. I år förs de utrikes- och säkerhetspolitiska diskussionerna under rubriken "Ett ansvarstagande, starkt och stabilt Norden". Evenemanget inleds den 12 juni med anföranden av president Niinistö och söndagskvällens huvudgäst samt samtal om Finlands medlemskap i försvarsalliansen Nato. Måndagen den 13 juni förs två offentliga diskussioner. Teman för morgonsessionen är den nordiska modellen och det nordiska samarbetet. Gullrandadiskussionerna avslutas med en överläggning om Finlands säkerhetspolitik i förändring. Omkring hundra debattörer från olika samhällsområden är inbjudna till Gullrandadiskussionerna. Eftersom det också finns internationella gäster bland deltagarna hålls den inledande diskussionen och den första paneldebatten på engelska. Medlemmarna i paneldebatterna kommer att offentliggöras närmare evenemanget. Rundr