Ajatar

Suomen johtava takkitalo Ajatar sulkee ovensa Forumissa 66 vuoden jälkeen

LEHDISTÖTIEDOTE 10.9.2018, klo 10.00. Helsingissä vuonna 1952 perustettu ja alusta lähtien kauppakeskus Forumissa toiminut perheyritys, johtava takkitalo Ajatar lopettaa liiketoimintansa. Ajatar on keskittynyt laadukkaiden ja trendikkäiden takkien ja asusteiden vähittäismyyntiin.

Ajatar vanhassa Forumissa 1970-luvulla.

– Uudet vuokraehdot eivät mahdollista enää kannattavaa liiketoimintaa. Liike on perustettu aikoinaan takkien vähittäisliikkeeksi ja toiminut samalla konseptilla samassa osoitteessa koko historiansa ajan. Ajatar on kuin Michelin-tähden takkikauppa, ja sijainti Forumissa on ollut tärkeä osa sen identiteettiä. Siksi muutto ei ollut mielekäs ajatus, kertoo toimitusjohtaja Sari Ihatsu. Yritys on jo 1970-luvulta lähtien ollut Ihatsun perheen omistuksessa.

Lopettamispäätökseen vaikuttaa myös vaatevähittäiskaupan iso rakennemuutos.
– Vähittäiskauppa kantaa kohtuuttoman vastuun tuotteen jakelemisesta eikä yhtälö näin ollen enää toimi.

Ajatar on multibrand-liike, joka myy takkeja ja asusteita usealta kymmeneltä suomalaiselta ja kansainväliseltä tuotemerkiltä. Vaikka yrityksellä ei ole omaa tuotantoa, on se osallistunut aktiivisesti mallistojen suunnitteluun ja kehittämiseen takkivalmistajien kanssa.

Leudot talvet ovat vähentäneet tarvetta lämpimille, korkealaatuisesti valmistetuille takeille ja turkistuotteille.
– Perinteiset talvialennusmyynnit alkavat nykyisin viimeistään joulun jälkeen ja mikäli kylmät ilmat tulevat vasta tammi-helmikuussa, kaikki tuotteet ovat jo alennusmyynnissä, kuvaa Ihatsu ilmastonmuutoksen vaikutusta alaan.

Muotialan kokenut asiantuntija Ihatsu näkee myös laajemman trendimurroksen nousun.
– Vaatteen rooli oman elämäntyylin kannanottona on pienenemässä, ja tilalle ovat tulleet muut lifestyle-ilmiöt kuten se, mitä syöt, miten vietät vapaa-aikasi ja mihin matkustat. Vaate ei enää ole muotia perinteiseen tapaan.

Ajatarta pidetään tunnettuuden, valikoiman ja asiantuntemuksen perusteella alan johtavana liikkeenä. Yritys teki myös Forumin tunnetuksi vuonna 1972 julkaistulla Ajatar on Forumissa -jinglellä.

– Ajatar on poikkeuksellinen tarina vaatealan ja suomalaisen naisen historiassa. Ajatar on nähnyt naisen irtautumisen kotiäidin roolista, tasa-arvoistuvan ja itsenäistyvän. Liike on tullut tunnetuksi ja saanut arvostusta ja menestystä. On ollut ilo ja kunnia olla mukana tarinassa, sanoo Ihatsu.

Ajatar järjestää jäähyväismuotinäytöksen ”Ajatar on Forumissa – viimeisen kerran” syyskuun 20. päivänä Forumissa sijaitsevassa Apollo Live Clubissa kello 18.00 (Mannerheimintie 16). Loppuunmyynti Helsingin Forumissa sijaitsevassa liikkeessä alkaa 12.9. klo 10.00 (Simonkatu 2).

MATERIAALIPYYNNÖT:
Viestintätoimisto Framilla Finland, unna.lehtipuu@framillafinland.fi, puh. 050-5710199.

LIITTEET

Valokuva: Ajatar vanhassa Forumissa 1970-luvulla.
Valokuva: Ajatar Forumissa vuonna 2018.
Valokuva: Ajatar julkisivu.
Valokuva: Ajatar sisäänkäynti Forumissa.

LINKIT JA LISÄMATERIAALI

Asiakkaiden tarinoita takeista:
http://www.ajatar.fi/stories ja http://www.ajatar.fi/customer-stories

Kooste Ajattaren mainonnasta 1950-luvulta lähtien: http://www.ajatar.fi/video

Sisutarina – tv-dokumentti Ajattaresta: http://www.ajatar.fi/video

LISÄTIEDOT JA HAASTATTELUPYYNNÖT:

Toimitusjohtaja Sari Ihatsu
sari.ihatsu@ajatar.fi

Ajatar, Forum
Simonkatu 2

Ajatar vanhassa Forumissa 1970-luvulla.
Ajatar Forumissa vuonna 2018.
Ajatar julkisivu.
Ajatar sisäänkäynti Forumissa.