Suomen kaunein opiskelijakoti löytyy Turusta – kunniamaininta Vaasaan

Lotta Storbackan Turussa sijaitseva koti on valittu Suomen kauneimmaksi opiskelijakodiksi opiskelija-asuntoyhteisöjen järjestämässä kilpailussa. Tuomariston vakuutti varma ja kekseliäs sisustusote, jolla tavanomaisesta opiskelija-asunnosta on loihdittu mielenkiintoinen, mutta harmoninen koti.

”Voittajatyön välittämä tunnelma on elämänmakuinen ja kodikas, silti rehevää kokonaisuutta leimaa tarkka ja esteettinen harkinta. Eri aikakausien kalusteet, kekseliäät huoneentaulut ja herkulliset väriyhdistelmät muodostavat kollaasinomaisen ja harmonisen tilakudelman,” tuomariston jäsen ja Aalto-yliopiston tilasuunnittelun professori Pentti Kareoja luonnehtii.

Lopputulos todistaa, että viihtyisä opiskelija-asuminen ei ole välttämättä kiinni suurista investoinneista tai runsaista neliöistä, vaan mielikuvituksesta sekä halusta tuoda arkeen ripaus jatkuvaa juhlan tuntua.

Voittaja otti tuomariston valinnan ilolla vastaan: "Oli kiva kuulla, että tuomaristo huomasi ja arvosti sisustusideologiaani! Laitan paljon aikaa kotiini; minulle on tärkeää, että kotini tuntuu juuri minun kodiltani. Kodissani persoonallisuuteni heijastaa estetiikkaani. Kotini neliömetrit ovat ainoa paikka maailmassa, jossa minulla on edes hieman kontrollia  siksi olen tietoisesti tehnyt sen omaksi paikakseni. Ulkona voi olla kaaos, sisäisesti voi olla kaaos  mutta pyrin siihen, että kotini on harmoninen paikka, jossa saan ladata energiaa ilman vaatimuksia, Storbacka kuvailee.

Katso tästä, miltä näyttää Suomen kaunein opiskelijakoti

Kunniamaininta Vaasaan – upea hirsitalokoti

Kaikki opiskelija-asunnot eivät vastaa yleistä mielikuvaa. Opiskelija-asuntojen joukossa on poikkeuksellisia helmiä, kuten vanhoja hirsitaloja tai asunnoiksi muutettuja tehdasrakennuksia. Taitavan sisustajan käsissä niistä syntyy upeita opiskelijakoteja. Näitä on vaikea verrata koteihin, joissa – voittajakodin tavoin on sisustuksella luotu henkeäsalpaavan kaunis koti sinällään tavanomaiseen asuntoon

Tästä syystä tuomariston oli vaikea valita yhtä voittajaa kilpailun 141 osallistujan joukosta. Siksi tuomaristo halusi palkita kunniamaininnalla opiskelijakodin, joka oli varmoin ottein sisustettu poikkeuksellisen kauniiseen tilaan. Kunniamaininnan sai Oskari Kaskisen ja Miikka Soonin Vaasassa sijaitseva näyttävä hirsitalokoti.

Tämäkin on opiskelija-asumista! Katso kuvat upeasta hirsitalokodista.

”Kilpailu alleviivaa, kuinka kapeita mielikuvat opiskelija-asunnoista ovat todellisuuteen verrattuna. Opiskelija-asunnot ovat muutakin kuin pieniä kerrostaloasuntoja ja moni opiskelija panostaa valtavasti kotinsa viihtyisyyteen,” tuomariston sihteerinä toiminut Suomen opiskelija-asunnot SOA ry:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu huomauttaa. ”Opiskelija-asunnot ovat opiskelijoiden kauniita koteja.”

Kilpailussa etsittiin kauneinta opiskelijakotia

Suomen kaunein opiskelijakoti on opiskelija-asuntoyhteisöjen ja Suomen opiskelija-asunnot SOA ry:n järjestämä kilpailu, jossa etsittiin kauneinta kotia opiskelija-asuntojen asukkaiden joukosta. Kilpailu koostui paikalliskilpailuista, joiden voittaja valittiin yleisöäänestyksellä, sekä valtakunnallisesta kilpailusta, jonka voittajan valitsi asiantuntijoista koostuva tuomaristo. Kilpailuun otti osaa 141 opiskelijakotia eri puolilta Suomea

Lisätietoa kilpailusta löytyy täältä: https://kauneinopiskelijakoti.net/osallistumisohjeet/

Paikalliskilpailujen voittajat löytyvät täältä: https://kauneinopiskelijakoti.net/suomen-kaunein-opiskelijakoti-2020-voittajat/

Suomen opiskelija-asunnot SOA ry on opiskelija-asuntoyhteisöjen valtakunnallinen edunvalvonta- ja yhteistyöjärjestö. SOA:n jäseninä on 22 opiskelija-asuntoyhteisöä sekä opiskelijajärjestöt Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK. Jäseninä olevat opiskelija-asuntoyhteisöt toimivat tärkeimmillä opiskelupaikkakunnilla ja ne omistavat yhteensä noin 45 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu noin 70 000 opiskelijaa. Opiskelija-asuntoyhteisöt ovat yleishyödyllisiä toimijoita, joko säätiöitä, kaupunkien omistamia yhtiöitä, ylioppilaskuntia tai yhdistyksiä. SOA:n jäsenyhteisöjen tavoitteena on tarjota opiskelijoiden toiveita ja tarpeita vastaavia asuntoja kohtuulliseen hintaan.

Puusta pitkälle – Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat puusta asuntoja opiskelijatovereilleen24.8.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Puusta Pitkälle -julkaisu esittelee puurakenteisen opiskelija-asumisen ideakilpailun, joka järjestettiin Tampereella, Oulussa ja Aalto-yliopistolla vuosina 2019-2020. Kilpailun toteuttamisessa olivat mukana myös paikalliset opiskelija-asuntosäätiöt ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA. Julkaisu on vapaasti luettavissa ja ladattavissa täältä. Julkaisussa esitellään kolmen eri korkeakoulun voittoisat suunnitelmat. Lisäksi jutuissa vieraillaan Kuhmossa puuelementtitehtaalla ja selvitetään, miksi juuri opiskelija-asuntosäätiöt ovat puurakentamisen suunnannäyttäjiä: Esimerkiksi Suomen kaksi korkeinta puukerrostaloa ovat opiskelija-asuntokäytössä. Tampereen ideakilpailun voittanut suunnitelma on puolestaan jo valmisteilla. - Opiskelija-asuminen on puurakentamisen luonteva edelläkävijä. Opiskelijat arvostavat ekologisuutta ja puurakentaminen on yksi keino, jolla opiskelija-asuntoyhteisöt voivat tarjota ympäristöystävällistä asumista, SOA ry:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu toteaa.