Suomen Kennelliitto ja Helsingin yliopisto sopivat koirien terveyteen liittyvästä tutkimusyhteistyöstä

Suomen Kennelliitto on solminut tänään yhteistyösopimuksen Helsingin yliopiston kanssa. Sopimuksen tarkoitus on kehittää koirien terveyteen liittyvää tieteellistä tutkimusyhteistyötä ja selvittää tutkimuksen tuloksista saatavien johtopäätösten vaikutuksia koirien jalostukseen.

Kuva Aino Pikkusaari

– Koirien terveyden ja hyvinvoinnin kehittämiseksi kaivataan yhä enemmän luotettavaa, käytännön jalostustyötä hyödyttävää tutkimustietoa. Tutkimusyhteistyö Helsingin yliopiston Eläinlääketieteellisen tiedekunnan asiantuntijoiden kanssa on meille hieno mahdollisuus, iloitsee Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Kennelliitolla on laajasti aineistoa koiriin liittyvistä terveyslausunnoista. Aineistoa voidaan hyödyntää jatkossa monipuolisesti tutkimusyhteistyössä. Helsingin yliopistolla on yhteistyön toteuttamiseen tarvittavia tutkijoita, tutkimuslaitteita sekä tutkimus- ja kliinistä osaamista.

– Kennelliitto on meille erittäin arvokas yhteistyökumppani. Monet tutkijamme tekevät yhteistyötä Kennelliiton rotujärjestöjen kanssa. Tiedekunnan tutkimustyö edistää koirien terveyttä ja Kennelliitolla on merkittäviä aineistoja, joita tiedekunnan tutkijat voivat hyödyntää monipuolisesti erilaisissa tutkimusprojekteissa, sanoo eläinlääketieteellisen tiedekunnan dekaani Antti Sukura.

Yhteistyö edistää koirien jalostusta terveemmiksi

Koirien terveyden ja hyvinvoinnin kehittäminen on Kennelliiton toiminnan keskeisimpiä tavoitteita. Sitä tuetaan eri rotujen jalostuksen tavoiteohjelmilla (JTO) ja näihin liittyvillä perinnöllisten sairauksien vastustamisohjelmilla (Pevisa), erilaisilla terveystutkimuksilla sekä valistamalla koirankasvattajia ja -omistajia. Helsingin yliopiston kanssa tehtävän tutkimusyhteistyön pohjalta voidaan kehittää uusia keinoja koirien terveysjalostukseen.

Kennelliiton rekisterissä on tietoa yli kahdesta miljoonasta koirasta. Täsmällistä terveystutkimustietoa on tallennettu rekisteriin aina vuodesta 1988 alkaen ja sinne on kertynyt yli 1,13 miljoonaa yksittäistä tutkimustulosta.

Kennelliiton hyväksymiä virallisia terveystutkimuksia ovat lonkka- ja kyynärnivel-, selkä-, polvilumpioluksaatio-, silmä-, sydän-, maksa- ja syringomelialausunnot, DNA-tutkimukset, BAER-kuulotutkimus sekä lyhytkuonoisten rotujen kävelytesti. Virallisia terveystutkimuksia tehdään vuosittain reilusti yli 60 000. Yleisimpiä ovat silmä-, lonkka- ja kyynärniveltutkimukset.

Yliopiston koiratutkimus pystyy hyödyntämään näitä aineistoja laajasti erilaisessa kliinisessä tutkimuksessa ja geenitutkimuksessa. Esimerkiksi lyhytkuonoisten koirien kävelytesti kehitettiin yhteistyöhankkeena eläinlääketieteellisen tiedekunnan ja rotujärjestöjen kanssa. Käynnissä on muun muassa salukien sydänsairauksien, saksanpaimenkoiran ja muutamien muiden rotujen lonkkanivelen kasvuhäiriön ja länsigöötanmaanpystykorvien perinnöllisen silmäsairauden tutkimus.

Tutkimusyhteistyötä linjaa ohjausryhmä

Kennelliitto ja Helsingin yliopisto perustavat tutkimusyhteistyön tavoitteiden toteuttamiseksi ohjausryhmän. Siinä on mukana kolme Helsingin yliopiston ja kolme Kennelliiton edustajaa. Ryhmän puheenjohtajan nimeää Kennelliitto.

Ohjausryhmä laatii vuoden 2018 loppuun mennessä tutkimusyhteistyön ensimmäisen toimintasuunnitelman ja sen jälkeen vuosittaiset toimintasuunnitelmat. Ohjausryhmä seuraa tavoitteiden toteutumista ja myötävaikuttaa niiden toteutumiseen. Ohjausryhmässä sovitaan myös eri projekteista, ja niille laaditaan omat projektisuunnitelmat.

hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kennelliitto ry

Antti Sukura
dekaani, Helsingin yliopiston eläinlääketieteellinen tiedekunta
antti.sukura@helsinki.fi

Kuva Aino Pikkusaari

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä yli 2000 jäsenyhdistystä.

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja7.11.2018 08:05Tiedote

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.

Kennelliitto: Koiranomistamisen lähtökohtana on aina oltava vastuullisuus31.10.2018 10:22Tiedote

Poliisille raportoitujen koirahyökkäysten määrän kasvu on vilkastuttanut keskustelua niin sanotusta koira-ajokortista. Suomen Kennelliitto on hyvin huolissaan koirahyökkäysten lisääntymisestä ja pitää hyvänä, että tilanteeseen on havahduttu myös eduskunnassa. Mahdollisten puuttumiskeinojen yksityiskohtia on kuitenkin pohdittava hyvin tarkoin, jotta vaikutukset eivät ole epätarkoituksenmukaisia.

//Korjattu tiedote: Kennelliitto palkitsee 18 sankarikoiraa ihmishenkien pelastamisesta19.10.2018 09:14Uutinen

//Tiedotteeseen korjattu: Vaihdettu kuva Camosta. Saksanpaimenkoira Brada pelasti omistajansa häkämyrkytykseltä tammikuussa 2018 (ei 2017). Lisätty kuva Piitusta // Kennelliitto myöntää vuonna 2018 Sankarikoiran arvon 18 koiralle. Lisäksi 11 koiraa saa kunniamaininnan tekemästään urotyöstä. Sankarikoiran arvon voi saada koira, joka on vaikuttanut merkittävästi siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut. Kennelliitto palkitsee Sankarikoirat Koiramessut-tapahtumassa sunnuntaina 16. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.