Suomen Kennelliitto ja Helsingin yliopisto sopivat koirien terveyteen liittyvästä tutkimusyhteistyöstä

Suomen Kennelliitto on solminut tänään yhteistyösopimuksen Helsingin yliopiston kanssa. Sopimuksen tarkoitus on kehittää koirien terveyteen liittyvää tieteellistä tutkimusyhteistyötä ja selvittää tutkimuksen tuloksista saatavien johtopäätösten vaikutuksia koirien jalostukseen.

Kuva Aino Pikkusaari

– Koirien terveyden ja hyvinvoinnin kehittämiseksi kaivataan yhä enemmän luotettavaa, käytännön jalostustyötä hyödyttävää tutkimustietoa. Tutkimusyhteistyö Helsingin yliopiston Eläinlääketieteellisen tiedekunnan asiantuntijoiden kanssa on meille hieno mahdollisuus, iloitsee Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Kennelliitolla on laajasti aineistoa koiriin liittyvistä terveyslausunnoista. Aineistoa voidaan hyödyntää jatkossa monipuolisesti tutkimusyhteistyössä. Helsingin yliopistolla on yhteistyön toteuttamiseen tarvittavia tutkijoita, tutkimuslaitteita sekä tutkimus- ja kliinistä osaamista.

– Kennelliitto on meille erittäin arvokas yhteistyökumppani. Monet tutkijamme tekevät yhteistyötä Kennelliiton rotujärjestöjen kanssa. Tiedekunnan tutkimustyö edistää koirien terveyttä ja Kennelliitolla on merkittäviä aineistoja, joita tiedekunnan tutkijat voivat hyödyntää monipuolisesti erilaisissa tutkimusprojekteissa, sanoo eläinlääketieteellisen tiedekunnan dekaani Antti Sukura.

Yhteistyö edistää koirien jalostusta terveemmiksi

Koirien terveyden ja hyvinvoinnin kehittäminen on Kennelliiton toiminnan keskeisimpiä tavoitteita. Sitä tuetaan eri rotujen jalostuksen tavoiteohjelmilla (JTO) ja näihin liittyvillä perinnöllisten sairauksien vastustamisohjelmilla (Pevisa), erilaisilla terveystutkimuksilla sekä valistamalla koirankasvattajia ja -omistajia. Helsingin yliopiston kanssa tehtävän tutkimusyhteistyön pohjalta voidaan kehittää uusia keinoja koirien terveysjalostukseen.

Kennelliiton rekisterissä on tietoa yli kahdesta miljoonasta koirasta. Täsmällistä terveystutkimustietoa on tallennettu rekisteriin aina vuodesta 1988 alkaen ja sinne on kertynyt yli 1,13 miljoonaa yksittäistä tutkimustulosta.

Kennelliiton hyväksymiä virallisia terveystutkimuksia ovat lonkka- ja kyynärnivel-, selkä-, polvilumpioluksaatio-, silmä-, sydän-, maksa- ja syringomelialausunnot, DNA-tutkimukset, BAER-kuulotutkimus sekä lyhytkuonoisten rotujen kävelytesti. Virallisia terveystutkimuksia tehdään vuosittain reilusti yli 60 000. Yleisimpiä ovat silmä-, lonkka- ja kyynärniveltutkimukset.

Yliopiston koiratutkimus pystyy hyödyntämään näitä aineistoja laajasti erilaisessa kliinisessä tutkimuksessa ja geenitutkimuksessa. Esimerkiksi lyhytkuonoisten koirien kävelytesti kehitettiin yhteistyöhankkeena eläinlääketieteellisen tiedekunnan ja rotujärjestöjen kanssa. Käynnissä on muun muassa salukien sydänsairauksien, saksanpaimenkoiran ja muutamien muiden rotujen lonkkanivelen kasvuhäiriön ja länsigöötanmaanpystykorvien perinnöllisen silmäsairauden tutkimus.

Tutkimusyhteistyötä linjaa ohjausryhmä

Kennelliitto ja Helsingin yliopisto perustavat tutkimusyhteistyön tavoitteiden toteuttamiseksi ohjausryhmän. Siinä on mukana kolme Helsingin yliopiston ja kolme Kennelliiton edustajaa. Ryhmän puheenjohtajan nimeää Kennelliitto.

Ohjausryhmä laatii vuoden 2018 loppuun mennessä tutkimusyhteistyön ensimmäisen toimintasuunnitelman ja sen jälkeen vuosittaiset toimintasuunnitelmat. Ohjausryhmä seuraa tavoitteiden toteutumista ja myötävaikuttaa niiden toteutumiseen. Ohjausryhmässä sovitaan myös eri projekteista, ja niille laaditaan omat projektisuunnitelmat.

hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kennelliitto ry

Antti Sukura
dekaani, Helsingin yliopiston eläinlääketieteellinen tiedekunta
antti.sukura@helsinki.fi

Kuva Aino Pikkusaari

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä yli 2000 jäsenyhdistystä.

Voiko koira korvata robotin tai robotti koiran? Suomen Kennelliitto SuomiAreenassa 18.–19.7.18.6.2019 15:02:02 EESTTiedote

Suomen Kennelliitto järjestää Porin SuomiAreenassa perjantaina 19.7. kello 13–14 paneelikeskustelun, jossa pureudutaan siihen, miten teknologian kehitys ja muut megatrendit vaikuttavat koiran ja ihmisen kumppanuuteen tulevaisuudessa. Viime kesän tavoin kennelliittolaisia ja Satakunnan kennelpiirin kaverikoiria ohjaajineen voi tavata kansalaistorilla torstaina ja perjantaina.

Hallitusohjelma antaa mahdollisuudet suitsia laitonta koirakauppaa – toteutus ja aikataulu ratkaisevat vaikutukset4.6.2019 06:50:00 EESTTiedote

Hallitusohjelman kirjaukset eläinten verkkokaupan sääntelyn kehittämisestä sekä koirien tunnistusmerkinnöistä ja rekisteröinneistä antavat hyvät lähtökohdat karsia vastuutonta koiranpitoa, näkee Suomen Kennelliitto. Kirjaukset jäävät kuitenkin hyvin yleiselle tasolle, joten käytännön toteutus ja aikataulu ratkaisevat todelliset vaikutukset.

Laitonta koirakauppaa ja sen riskejä on kitkettävä Euroopassa10.5.2019 06:50:00 EESTTiedote

Euroopan unionin on suitsittava uusilla keinoilla laitonta koirakauppaa ja sen riskejä myös ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle, Suomen Kennelliitto korostaa eurovaalitavoitteissaan. Lisäksi Kennelliitto peräänkuuluttaa sääntelyä koirien myyntiin verkkokauppa-alustoilla, koirien hyvinvoinnin valvonnan edellytysten vahvistamista sekä antibioottiresistenssin ja tarttuvien tautien torjunnan tehostamista.