Suomen Kennelliitto: Lemmikkien tunnistamisesta ja rekisteröinnistä on tärkeää säätää lain tasolla

Suomen Kennelliitto on antanut tänään maa- ja metsätalousministeriölle lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi eläinten tunnistamisesta ja rekisteröinnistä. Lausunnossa puolletaan vahvasti sitä, että myös lemmikkieläinten tunnistamisesta ja rekisteröinnistä säädettäisiin lain tasolla.

Kuva: Jukka Pätynen/Koirakuvat.fi

Niin koirien kuin ihmistenkin terveyden ja hyvinvoinnin kannalta on keskeistä, että kaikki Suomessa asuvat koirat voidaan tunnistaa ja niiden omistajat ovat tiedossa.

- Koiran tunnistaminen on perusedellytys sille, että pystytään puuttumaan vastuuttomaan koiranpitoon, pentutehtailuun ja laittomaan koirien maahantuontiin. Koirien tunnistaminen auttaa myös torjumaan eläinperäisiä sairauksia ja tunnistamaan löytökoirat, painottaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Lakiesitysluonnoksen mukaan eläinten tunnistamiseen ja rekisteröintiin liittyvistä toiminnoista vastaa Ruokavirasto. Eri lajien tunnistamisesta ja rekisteröinnistä säädetään tarkemmin asetuksella. Maa- ja metsätalousministeriö on antanut 22.12.2020 asetuksen koirien tunnistamisesta ja rekisteröinnistä. Asetus tulee voimaan 1.1.2023.

Tilastokeskus on arvioinut vuoden 2016 kuluttajatutkimustietojen perusteella, että Suomessa on noin 700 000 koiraa. Kennelliiton rekisterissä näistä on reilut 530 000 koiraa. Vuonna 2020 Kennelliittoon rekisteröitiin lähes 49 000 rotukoiraa. Kennelliiton toiveena on, että viranomaisten ylläpitämään rekisteriin hyväksytään kaikki ISO 11784-standardin mukaiset, maakoodittomat mikrosirut, jollaiset Kennelliiton koirarekisteriin nyt hyväksytään.

Kennelliiton lausunto kokonaisuudessaan löytyy täältä.

Maa- ja metsätalousministeriön luonnos lakiesityksestä löytyy täältä.

Lisätiedot:

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja

Kennelliiton toiminnanjohtaja
Markku Mähönen
markku.mahonen@kennelliitto.fi
puh. 050 511 1998

Kuva: Jukka Pätynen/Koirakuvat.fi

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 147 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Koirien terveyden tutkiminen on edennyt 2000-luvulla pitkin askelin: Kennelliiton koirarekisteriin vuosittain kirjattavien terveystutkimuslausuntojen määrä on nelinkertaistunut10.2.2021 10:43:36 EET | Tiedote

Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2020 yli 84 000 erilaista terveystutkimuslausuntoa. Yleisimpiä olivat silmä-, lonkkaniveldysplasia-, kyynärniveldysplasia-, polvi- ja selkälausunnot. Yhä uusia rotuja on tullut viime vuosina terveystutkimusten piiriin, ja myös uusia terveystutkimuksia on otettu käyttöön.