Suomen Kennelliitto painottaa: Saksanpaimenkoiraliiton ja Suomen Palveluskoiraliiton on evättävä suojelulisenssi koiria julmasti kohdelleilta henkilöiltä

Suomen Kennelliitto haluaa varmistaa, ettei henkilöille, jotka ovat kohdelleet koiria julmasti Ylen 24.2.2021 esittämillä suojelukoiravideoilla, myönnetä missään tilanteessa suojelulisenssiä.

- On kestämätön tilanne, jos henkilöt, joiden julmia toimia koiria kohtaan alkuvuodesta esitetyillä videoilla nähtiin, pääsevät mukaan suojelukoirakokeisiin ja -kilpailuihin, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen. Tämä sotii räikeästi yleistä oikeustajua vastaan.

Siksi Kennelliitto vetoaa nyt painokkaasti Saksanpaimenkoiraliittoon ja Suomen Palveluskoiraliittoon, että nämä ryhtyisivät toimiin asiassa.

Kennelliiton hallitus päätti kokouksessaan 16-18.4.2021, että ne henkilöt, jotka ovat osallistuneet Suomen Kennelliiton, Palveluskoiraliiton ja Saksanpaimenkoiraliiton järjestämiin eettisiin koulutuksiin ja allekirjoittaneet liittojen eettisen sitoumuksen, voivat jatkaa suojelukoirakoulutukseen ja -kokeisiin liittyvää toimintaa. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole, että henkilöt, jotka ovat kohdelleet koiria julmasti, voisivat jatkaa toimiaan ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Suojelulisenssin saamisen edellytyksenä Saksanpaimenkoiraliitossa ja Suomen Palveluskoiraliitossa on eettisen koulutuksen suorittaminen sekä sitoutuminen yhdistyksen eettisiin ohjeisiin allekirjoittamalla eettinen sitoumus.

Saksanpaimenkoiraliiton lisenssi voidaan evätä, jos sen haltija on aiheuttanut toiminnallaan vahinkoa Saksanpaimenkoiraliittoa tai suojelukoiran koulutusorganisaatiota kohtaan. Saksanpaimenkoiraliiton johtokunta voi peruuttaa itsenäisesti tai alaosaston johtokunnan esityksestä lisenssin määräajaksi tai kokonaan.

Suomen Palveluskoiraliiton hallitus voi peruuttaa suojelulisenssin joko määräajaksi tai vakavammissa tapauksissa kokonaan, jos lisenssin haltija on toiminnallaan aiheuttanut vahinkoa Palveluskoiraliittoa, jäsenjärjestöä tai yleistä kenneltoimintaa kohtaan, tai on muuten osoittanut olevansa suojelukoiran hallintaan soveltumaton.

Kennelliiton selvitystyö sille toimitetuista, videoita koskevista ilmoituksista on käynnissä. Kennelliiton eettinen lautakunta päättää seuraamuksista ohjesääntönsä mukaisesti.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja

Suomen Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja
Esa Kukkonen
esa.kukkonen@kennelliitto.fi

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on lähes 148 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.