Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry

Suomen Kiinteistönvälittäjien ennuste asuntomarkkinoiden kehityksestä kevään 2017 osalta

15.3.2017 08:22 | Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry

Suomen Kiinteistönvälittäjien uusi toimitusjohtaja Jussi Mannerberg kertoo asuntomarkkinoiden kehityksestä: ”Kokosimme yrittäjävetoisten pankkiriippumattomien 1200 SKVL jäsenemme arvion kevään ennusteesta alueittain Suomessa”.

SKVL kerrostaloasuntojen hintaennuste q2 2017

Markkinat elpyvät koko maassa

Nyt tehty ennuste tukee selvästi jo julkaistuissa tilastoissakin näkyvää kehitystä. Pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa markkinat ovat tasaisessa nousussa ja muu Suomi on myös elpymässä. Hintojen kehitys on kuitenkin hyvin maltillista. Tilastollisesti asuntojen toteutuvat hinnat saattavat tänä vuonna jopa laskea, sillä kauppaa käydään enemmän myös huonokuntoisemmista asunnoista ja kiinteistöistä.

Markkinoiden eriytyminen jatkuu

Asuntomarkkinoilla on havaittavissa selvää jakautumista haluttuihin asuntoihin hyvän sijainnin perusteella ja alueisiin, joissa edullisemmat hinnat ovat tärkeämpi syy ostoon.

Asunnon myytävyyteen vaikuttaa eniten asunnon sijainti ja kunto. Esimerkiksi 60- ja 70-lukujen rivitaloasunnoissa odotetaan toteutuneiden hintojen lievää laskua. Hyvin hoidetuista yhtiöistä asuntojen myyminen on helpompaa. Uudemmat rivitaloasunnot käyvät kaupaksi nopeastikin, jos sijainti on hyvä.

Lapsiperheet ostavat jälleen omakotitaloja

Omakotikaupassa koko maassa jo vuosia jatkunut hiljaisempi vaihe on päättymässä. Silti erityisesti omakotitaloja koskeva 4% varainsiirtovero on merkittävä este työvoiman liikkumiselle. Lapsiperheet ovat palanneet markkinoille ja etsivät jälleen omakotitalojakin. Omakotitalot kaukana palveluista ovat edelleen jonkin verran haasteellisempia myytäviä ja niissä toteutuvien hintojen odotetaan pysyvän ennallaan, mutta kysynnän lisääntyvän.

Ennusteet

Pääkaupunkiseudulla odotetaan lievää kerrostaloasuntojen toteutuvien hintojen nousua ja selvää kaupan vilkastumista.

Koko Suomessa odotetaan kerrostaloasuntojen lievää nousua ja kaupan selvää vilkastumista.

Rivitalokaupan odotetaan vilkastuvan selvästi erityisesti kasvukeskuksissa mutta myös koko maan odotukset ovat positiivisia. Rivitalojen toteutuvan hintatason odotetaan säilyvän ennallaan.

Koko Suomessa uskotaan omakotikaupan vilkastumiseen.

Omakoti- ja paritalojen toteutuvien hintojen odotetaan säilyvän ennallaan, lukuun ottamatta PKS aluetta ja Turun seutua, joissa odotetaan lievää nousua. Oulun seudulle ja Itä-Suomeen ennustetaan lievää laskua toteutuneissa hinnoissa.

Vuokra-asuntomarkkinoilla uskotaan kysynnän lisääntyvän eniten kasvukeskuksissa, mutta muualla Suomessakin uskotaan kysynnän piristyvän, lukuun ottamatta Itä-Suomea, jossa ennustetaan kysynnän lievää laskuakin.

Välittäjää kannattaa käyttää

”Vuosia patoutunut kysyntä lisää selvästi kysyntää markkinoilla, mutta liian korkeat hintapyynnit karkottavat ostajat. Ammattitaitoisen välittäjän arvioon kannattaa uskoa, jos haluaa että myyntiaika pysyy kohtuullisena”, kommentoi Mannerberg.

”Ostajat ovat myös ujoja tulemaan asuntoesittelyihin, joissa omistaja itse myy asuntoa. Ei olla varmoja onko kaikki paperit kunnossa ja myyjälle ei kehdata tehdä tarjouksia”, hän jatkaa.

jussi.mannerberg@skvl.fi

SKVL kerrostaloasuntojen hintaennuste q2 2017
SKVL rivitaloasuntojen hintaennuste q2 2017
SKVL omakoti- ja paritalojen hintaennuste q2 2017
SKVL vuokra-asuntojen kysyntäennuste q2 2017

Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry
Annankatu 24

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry

Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinaennuste lomakaudelle 20177.6.2017 06:00Tiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät (SKVL) ovat koonneet yli 1200 välittäjänsä joukosta neljännesvuosittaisen ennusteensa. Markkinoilla on nyt tasaisen positiivinen vire ja talousennusteiden yhä kohoava luottamus tukee asuntokauppaa. Asunnon vaihtoa suunnittelevan on nyt hyvä olla ajoissa liikkeellä, sillä kiinnostavimmat kohteet myydään nopeasti, kun hinta on kohdallaan. ”Jo vuoden 2016 kesä osoitti, että lomaa käytetään nykyään asunnon etsintään ja kauppamäärät eivät laske merkittävästi kesän aikana”, kertoo Suomen kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Kiinteistönvälittäjät odottavat parempaa loppukesää ja alkusyksyä22.6.2016 09:45Tiedote

LEHDISTÖTIEDOTE 22.6.2016. Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry:n (SKVL) kesäkuussa toteuttama jäsenkysely osoittaa, että kiinteistönvälittäjät odottavat loppukesää ja alkusyksyä varovaisen optimistisina. Kyselystä kuitenkin ilmenee, että asuntomarkkinat ovat edelleen alueittain hyvin erilaisia. Aiemmin uutisoitu pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoiden piristyminen ei vielä ole levinnyt muualle Suomeen. Uutisointi sen sijaan on levinnyt, mikä on aiheuttanut myyjille ylisuuria hintaodotuksia. ”Pää on nyt parempi pitää kylmänä, sillä välittäjien kokemuksen mukaan liian suuri pyyntihinta pidentää myyntiaikaa. Ylisuuri hintapyyntö johtaa usein myös siihen, että lopullinen kauppahinta jää pienemmäksi kuin jos myynti olisi aloitettu realistisemmalla hintapyynnöllä”, kuvaa SKVL:n toimitusjohtaja Jaana Anttila-Kangas.