Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL markkinaennuste loppuvuodelle 2018

Suomen Kiinteistönvälittäjien yli 1350 välittäjää ovat antaneet markkinaennusteensa loppuvuodelle 2018. Ennuste sisältää myös toimitusjohtaja Jussi Mannerbergin kommentteja koko vuoden markkinatilanteesta ja sen kehityksestä.

Kesähelteiden jälkeen kysyntä palannut normaalille hyvälle tasolle

Valtaosa välittäjistä toteaa kesähelteiden syöneen heinäkuun asuntokauppaa, mutta tilastojen mukaan vanhojen asuntojen kauppoja on tammi-heinäkuu välillä tehty vain muutama prosentti edellisvuotta vähemmän. Omakotitalojen kauppa pysyi edellisvuoden tasolla ja loma-asuntojen kauppa elpyi lähes 7% edellisvuosista.

Myös pankkien uudet tiukentuneet lainanmyöntöperusteet vaikuttivat heinäkuussa asuntokaupan onnistumiseen. Elokuun alusta ostajat ovat kuitenkin palanneet ja asuntoa etsiviä on runsaasti liikkeellä. Kysyntä on voimakkaimmillaan pääkaupunkiseudulla ja sen kehyskunnissa. Tampereen ja Turun seuduilla asuntojen hinnat ovat edelleen loivassa nousussa.

Keski-Suomi on edelleen hiljaisin kysynnän suhteen. Siellä ja Itä-Suomessa on odotettavissa toteutuvien hintojen laskua.

Koko Suomessa 72 % välittäjistä arvioi kysynnän nousevan tai ainakin pysyvän ennallaan. ”Talojen ja asuntojen kunto on yhä merkittävämpi tekijä ostajan harkitessa kauppaa”, kommentoi Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Osaa ostajista saattaa kuitenkin kiinnostaa kukkatapetti enemmän kuin taloyhtiön kunto ja omakotitalon talotekniikka”, Mannerberg jatkaa. Tämä vahvistaa omalta osaltaan, että asuntokauppaa käydään edelleen tunteella.

Pankkien lainanannon ja remonttilainojen tiukkuus hidastaa huonokuntoisempien asuntojen kauppaa

Heinäkuun alusta astuneen uudet omarahoitusosuusmääräykset ovat vaikuttaneet pankkien lainanantoon näkyvästi. Lainaneuvottelut ovat muodostuneet kompastuskiveksi useille asunnonostajille. Mikäli ostettavaan asuntoon tarvitaan remonttilainaa, sitä ei olekaan saatavilla pankista, vaikka asunnon arvo saattaa nousta merkittävästikin remontin valmistuttua. Ilman näitä esteitä asuntokaupan volyymi nousisi todennäköisesti paljon merkittävämmin tänä vuonna, sillä ihmisillä on selvä tarve vaihtaa asuntoja.

Vanhempaan kohtuuhintaiseen omakotitaloon olisi paljon ostajia

Erittäin positiivista on, että vanhemmat omakotitalot ovat nostaneet kiinnostavuuttaan erityisesti nuorten perheiden piirissä. Pankkien mielestä näiden kotien vakuusarvot ovat kuitenkin alhaisia ja kuntotarkastusraportteja luetaan pankeissa tarkkaan. Onko pankeilla oikeanlaista asiantuntemusta tulkita kuntotarkastusraportteja? Omakotitalojen houkuttavuutta lisää se, että pientaloissa asumisen kokonaiskustannukset ovat usein merkittävästi alhaisemmat ilman riskejä suurista taloyhtiölainoista tai muista ylimääräisistä kulueristä.

Vuokra-asuntojen kysyntä pysyy ennallaan

Vuokra-asuntomarkkinoilla on odotettavissa tasainen kysyntä työn perässä muuttavien ansiosta. Selvät johtavat alueet kysynnässä ovat pääkaupunkiseutu sekä Tampereen, Länsi-Suomen ja Oulun seutu. Itä-Suomessa on havaittavissa positiivista kehitystä kysynnässä. Voimakas uustuotanto on lisännyt uusien vuokra-asuntojen tarjontaa ja samalla vaikuttanut vanhempien vuokra-asuntojen kysyntään ja hintakehitykseen.

Alueelliset markkinaennusteet:

Pääkaupunkiseutu

Pääkaupunkiseudulla kerrostaloasuntojen kysyntä jatkuu vilkkaana. Noin 80% välittäjistä ennustaa kysynnän nousua tai pysymistä ennallaan. Edelleen noin 70 % välittäjistä uskoo myös omakoti- ja rivitalojen kysynnän nousevan hieman tai pysyvän ennallaan. Hintakehitys seuraa kysyntää.

Pääkaupunkiseudun kehyskunnat

Kehyskunnissa rivi- ja omakotitalojen markkinat paranevat. Samoin kerrostaloasuntojen kysyntä nousee pääkaupunkiseudun vanavedessä.

Turun seutu

Hyvä tilanne teollisuudessa ylläpitää kysyntää Turun seudulla. Jopa ylikuumentunut pienten kerrostaloasuntojen kysyntä on normalisoitunut. Omakotitalojen kysyntä on hiukan taittunut ehkä liian korkeiden hintaodotusten vuoksi.

Tampereen seutu

Tampereella omakotitalokauppa käy hyvin ja edullisten omakotitalojen kysyntä on lisääntynyt. Keskustassa uudehkot kerrostaloasunnot ovat kysyttyjä ja uudistuotanto vauhdittaa omalta osaltaan markkinoita. Vanhempien kerrostaloasunnoissa kysyntä on pienempää.

Oulun seutu

Uudistuotanto on lisännyt vanhojen asuntojen tarjontaa markkinoilla. Kauppa käy parhaiten asunnoissa, joissa ei ole remonttitarpeita.

Etelä-Suomi

Erityisesti Kymenlaaksossa kauppa on edelleen muuta maata hiljaisempaa, mutta kysyntä kerrostaloasunnoista on hyvää. Lahti vetää mukavasti ja Hanko elää omaa nousukauttaan loma-asuntojen myötä.

Itä-Suomi

Pieksämäen asuntomarkkinoiden elpymistä vauhdittavat edulliset sijoitusasunnot ja suurempi marketti-investointi. Itä-Suomessa on suuria alueellisia eroja. Asuntojen ja taloyhtiöiden kunto vaikuttaa hyvin voimakkaasti kysyntään ja hintoihin. Muuttotappiopaikkakunnilla kuten Savonlinnassa on verkkaisuutta. Kuopio vetää edelleen hyvin ja kysyntää hyväkuntoisista asunnoista on tasaisesti.

Keski-Suomi

Keski-Suomessa markkinoilla on edelleen melko hiljaista muuhun Suomeen nähden. Jyväskylän seudulla hintaodotukset ovat edelleen liian korkeita toteutuviin hintoihin nähden. Tilanne on kuitenkin parantumassa.

Länsi-Suomi

Merkittävät teollisuusinvestoinnit lisäävät kysyntää alueella, kuten Wärtsilä Vaasan alueella. Isommilla paikkakunnilla asunnoista on kysyntää ja töihin matkustetaan pitkiäkin matkoja. Erityisesti uudempien vuokra-asuntojen kysyntä on hyvää lähellä isoja teollisuuspaikkakuntia.

Pohjois-Suomi

Uudistuotanto on tuonut ostajille erinomaisia vaihtoehtoja kerrostalomarkkinoille. Vanhojen omakotitalojen kysyntä on huonompaa, sillä hintaero uusien ja vanhojen talojen välillä on pienehkö. Pohjois-Suomessa ostetaan mieluummin isompia asuntoja.

Lisätiedot:

SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg
p. 050 339 6214, jussi.mannerberg@skvl.fi

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on kiinteistönvälitysalan yrittäjien palvelu- ja edunvalvontajärjestö. SKVL:n jäsenyys takaa välittäjille ajantasaisen tiedon ja työvälineet sekä asiakkaille ammattitaitoisen ja turvallisen palvelun.  Liitto toimii yhdyssiteenä verkostossa, joka koostuu yli 400 paikallisesta kiinteistönvälitystoimistosta ympäri Suomen.

KUTSU MEDIALLE: Suomen Kiinteistönvälittäjien asuntomarkkinaennuste huhti-kesäkuulle 20188.3.2018 07:00Kutsu

Hyvä median edustaja, tervetuloa Suomen Kiinteistönvälittäjien (SKVL) aamiaistilaisuuteen kuulemaan erittäin mielenkiintoista uutta tietoa siitä, minkä ikäisiä asuntoja nyt etsitään! Tilaisuudessa esitellään uusin yli 1300 jäsenvälittäjämme antama todistetusti erittäin tarkka asuntomarkkinaennuste sekä kyselytutkimuksemme tulos siitä, minkä ikäisistä asunnoista nyt ollaan kiinnostuneita. Tulokset esittelee Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. Aika: maanantaina 12.3.2018 klo 9.30-11.00 Aamiainen on tarjolla klo 9.30 alkaen ja esitys alkaa klo 10.00. Paikka: AnnaK, Ulappa-sali, Annankatu 24, 5. krs, 00100 Helsinki Aamiaistarjoilun vuoksi vapaaehtoinen ilmoittautuminen osoitteeseen: liitto@skvl.fi.

Suomen kiinteistönvälittäjät ry:n asuntomarkkinaennuste: Joulunaikaan ostajan markkinat11.12.2017 07:00Tiedote

Perinteisesti asuntokaupan kappalemäärät laskevat eniten joulunaikaan. Tähän vaikuttavat arkipäivien pienempi määrä ja päivänvalon puutteen tuomat haasteet asuntojen esittelyissä. Kysynnän hiljainen hetki myös laskee jonkin verran toteutuneita hintoja. ”Ostajan kannattaa olla liikkeellä vuodenvaihteessa, sillä tarjontaa on ja vuosi on hyvä aloittaa mukavilla asioilla”, toteaa Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.