Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n markkinatiedote ja -ennuste loppuvuodelle 2020

Alueet, joissa on paljon kerrostaloasuntoja ja uudistuotantoa ovat edelleen jonkin verran perässä kaupan volyymissa.

Korona muutti markkinoita mutta kauppa käy

Suomen suurin asunto- ja kiinteistökaupan toimija SKVL on uusimman jäsenkyselyn perusteella laatinut loppuvuoden ennusteen ja tilannekatsauksen markkinoihin. Markkinat ovat muuttuneet merkittävästi koronaa edeltävästä ajasta ja eri alueiden erot ovat suuria kysynnässä ja tarjonnassa. 75 % välittäjistä raportoi asunto- ja kiinteistökaupan palanneen tai ylittäneen koronaa edeltävän määrän. 85 % raportoi, että syksyn ”toinen aalto” ei ole tai on vain vähän vaikuttanut asunto- tai kiinteistökauppaan.

”Markkinoilla on edelleen kevään jälkeistä patoutunutta kysyntää, joka ei ole täyttynyt myyjien varovaisuuden vuoksi. Silti hyvin monet SKVL:n jäsenyritykset ovat tehneet selvästi normaalia enemmän kauppaa tänä vuonna. Lähes 500 SKVL:n jäsenyrityksen toimipistettä, joissa työskentelee yli 1600 välittäjää, on tänä vuonna tehnyt jo yli 24000 asunto- ja kiinteistökauppaa”, iloitsee Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Alkusyksyn asuntomarkkinatilanne on hyvä

Syyskuussa kaupankäynti on jatkunut normaalilla tasolla ja keskimäärin hinnoissa ei ole merkittäviä muutoksia. Kovin kysyntä on edelleen ollut omakotitaloista, joiden kauppamäärät ovat keskimäärin noin 2 % yli normaalin tason. Kerrostaloasuntojen kauppamäärät ovat olleet vastaavasti noin 2 % laskussa normaaliin tilanteeseen nähden. Edelleen jatkuu tarjontapula hyvistä asunnoista kautta linjan.

Erityisesti pääkaupunkiseudulla kysyntä on ollut monin paikoin suurempaa kuin tarjonta. Hyväkuntoiset omakotitalot ovat kysytyimpiä ja niistä on tarjontapulaa. Syksyn edetessä kaupankäynnin odotetaan jonkin verran hiljenevän ja koko maassa kerrostalojen keskimääräisen hintatason odotetaan laskevan hyvin loivasti lukuun ottamatta kasvukeskuksia.

”Korona on muuttanut suomalaisten asuntotoiveita nopeasti”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Oma piha on nyt tärkeä ja lisäneliöitä halutaan todelliseen tarpeeseen. Myöskään suuremmat kerrostaloasunnot eivät ole enää halutuimpien joukossa paitsi isoissa kasvukeskuksissa”, jatkaa Mannerberg.

Jo keväällä alkanut valtava kesämökkien kysyntä jatkuu vahvana koko loppuvuoden.

”Matkailun hiljenemisen vaikutus asuntomarkkinoihin näkyy nyt eniten Pohjois-Suomessa sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman lähialueella. Lapissa ollaan huolissaan hiljaisen matkailusesongin tuomasta työllisyyden laskusta ja sen vaikutuksesta paikallisiin asuntomarkkinoihin”, kommentoi Mannerberg

Uudemmista omakotitaloista on suurin kysyntä – myös loma-asuntojen kysyntä edelleen vahvaa

Omakotitalojen kysynnässä on nähtävissä hyvin voimakas ero riippuen talojen iästä ja kunnosta. Huonoin kysyntä on ennusteen mukaan 60- ja 70-luvulla rakennetuissa omakotitaloissa, jos niitä ei ole peruskorjattu. Ennusteen mukaan näiden vanhempien talojen hinnoissa on myös odotettavissa selvää laskua, jolloin kaupankäyntikin voi vilkastua.

Parempaa kysyntää on 80- ja 90-luvun taloissa mutta ero on silti merkittävä 2000-luvun taloihin, jotka ovat kovan kysynnän kohteena ja hinnat melko voimakkaassakin nousussa kasvukeskusten lähettyvillä.

Kyselyssä mitattiin myös tilannetta energiatehokkuuden kiinnostuksessa ostajilla. Yli 70 % ostajista ei ole kiinnostunut talon lakisääteisestä energiatodistuksesta, josta energiatehokkuus ilmenisi. Jätevesijärjestelmien päivitys vastaamaan nykyisiä jätevesiasetuksen vaatimuksia on myös usein vielä tekemättä erityisesti vanhemmissa lomakiinteistöissä.

Pankkien palvelujen hitaus vahingoittaa asuntokauppaa merkittävästi – sähköinen kauppa ei ole tuonut nopeutusta

”Asuntokaupan todellinen jarru ovat nyt pankit. En ole koskaan saanut niin paljon kriittistä palautetta välittäjiltä koskien pankkien toimintaa kuin nyt tänä syksynä”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Asiakkaat joutuvat odottamaan lainapäätöksiä jopa puolitoista kuukautta. Rahoituspäätösten saaminen on erittäin hankalaa ja asuinkiinteistöjen rahoitus on mennyt täysin ylivarovaiseksi. Pankit arvioivat kuntotarkastuksia olematta kuitenkaan riittävän asiantuntevia niitä tulkitsemaan. Yhteydenpito pankkien kanssa on hankaloitunut sähköiseen maailmaan siirtyessä. Paljon puhuttu sähköinen kaupankäynti ei ole tuonut mitään helpotusta pankkien ruuhkiin, vaan se käytännössä on hidastanut entisestään kaupan loppuun viemistä. On myös tapauksia, joissa jo sovittuja kauppoja ollaan viety eteenpäin pankin lainalupauksella. Kauppahetkellä pankki onkin vetänyt hätäjarrua ja evännyt rahoituksen kaataen pitkiäkin asunnonvaihtoprosesseja, joissa on monia koteja ketjussa.

”Pankkien toiminta on nyt tässä markkinatilanteessa outoa, sillä nyt jos koskaan tarvitaan toimivia rahoitusmarkkinoita, jotta voidaan palata normaaliin elämään mahdollisimman pian”, kommentoi Mannerberg.

Vuokramarkkinoilla palattu lähes normaaliin tilanteeseen – tarjontaa selvästi enemmän

Usealla alueella Suomessa vuokra-asuntojen tarjonta on tällä hetkellä selvästi parempaa kuin vuosi sitten. Joillakin alueilla voidaan jopa puhua lievästä ylitarjonnasta, joka vaikuttaa vuokratasoon siten että nousua ei synny ja joissain tapauksissa on jopa lievää vuokrien laskua. Monet vuokralaiset ovat päättäneet pysyä nykyisissä asunnoissaan, jolloin uutta kysyntää ei synny yhtä paljon. Edelleen edullisimmista vuokra-asunnoista on pulaa kasvukeskuksissa. Opiskelijat löysivät opiskeluun asuntonsa nopeammin tänä kesänä ja alkusyksystä. Yliopistopaikkakunnilla on myös havaittavissa, että monet opiskelijat eivät vuokraa asuntoja läheltä opiskelupaikka sillä opiskelu on etäpainotteista tällä hetkellä. Keskimääräisten vuokrien ei ennusteta nousevan seuraavalla neljänneksellä.

”Toisen aallon” vaikutus on selvintä alueilla, joissa matkailun väheneminen vaikuttaa työllisyyteen. Päijät-Häme on myös hiukan yllättäen edelleen perässä volyymissa.
Pienten asuntojen kysyntä pysyy hyvällä tasolla erityisesti kasvukeskuksissa.
Suurempien kerrostaloasuntojen kysyntä on säilynyt kohtuullisena vain kasvukeskuksissa.
Oma piha on nyt tärkeä suomalaisille.
Normaalia suurempaa kysyntää - omakotitalot
Normaalia suurempaa kysyntää - omakotitalotontit
Loma-asuntojen kysyntä pysyy vahvana vaikka vuodenajan muutos tuo kaupankäyntiin normaalia hiljenemistä vuodenvaihteessa.
Loppuvuonna kauppa hiljenee vuodenvaihdetta kohti. Pula myytävästä näkyy myös markkinoilla. Helsinki ja Turku jatkavat normaali volyymilla.
Kerrostaloasuntojen hintakehitys on kysynnän rauhoittuessa maltillista. Kasvukeskuksissa hinnat eivät muutu. Paikkakunnilla, joissa markkinat ovat odottavassa tilassa, voi hintataso myös hiukan laskea.
60- ja 70-lukujen talojen remonttien tarve näkyy kysynnässä selvästi lukuun ottamatta PKS-aluetta ja Turkua. 2000-luvun talojen kysyntä on hyvää kaikkialla.
Omakotitalojen hinnat seuraavat kysyntää ja remonttien tarve näkyy hintatasossa selvästi. Eniten kysyttyjen talojen hinnat ovat nousussa erityisesti PKS-alueella ja Uudellamaalla.
Remontoimattomien vanhempien omakotitalojen kysynnässä ei ole tapahtunut nousua. Ostajat etsivät valmiita hyväkuntoisia taloja. Kysyntään vaikuttaa myös pankkien haluttomuus rahoittaa vanhempia kiinteistöjä.
Lakisääteisten energiatodistusten kysyntä on edelleen alhainen. Myyjille ne ovat pääosin pakollisia riippuen kiinteistön tyypistä.
Vuokramarkkinoilla näkyy tilanteen tasaantuminen ja normaali kysyntä. Tarjonta sen sijaan on selvästi laajempaa.
Normaali kysyntä vuokra-asunnoista. Lisäksi moni, joka ei saa rahoitusta asunnon ostoon valitsee vuokravaihtoehdon.
Tarjonnan lisääntyminen rajoittaa vuokrien kasvua.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on kiinteistönvälitysalan yrittäjien palvelu- ja edunvalvontajärjestö. SKVL:n jäsenyys takaa välittäjille ajantasaisen tiedon ja työvälineet sekä asiakkaille ammattitaitoisen ja turvallisen palvelun.  Liitto toimii yhdyssiteenä Suomen suurimmassa 1600 välittäjän verkostossa, joka koostuu lähes 500 paikallisesta kiinteistönvälitystoimistosta ympäri Suomen.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL on julkistanut vuoden parhaiden finalistit16.10.2020 12:34:13 EESTTiedote

Vuonna 2021 75 vuotta täyttävä Suomen suurin asuntokaupan verkosto SKVL valitsee vuosittain yli 470 yrityksen ja yli 1600 välittäjän joukostaan finalistit tarkan esikarsinnan perusteella. Vuoden parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2020 julkistetaan 27.11. SKVL 2020 -tapahtumassa. Esikarsinnassa painotetaan välittäjän kokemusta, koulutusta ja toimintatapoja sekä menestystä edeltävän vuoden aikana. SKVL:n Vuoden kiinteistönvälittäjä on palkittu 1980-luvulta lähtien. ”Olen todella iloinen kaikkien finalistien puolesta. He kaikki ovat jo voittajia. He edustavat kovia paikallisia ammattilaisia ympäri Suomen”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. SKVL Vuoden 2020 Kiinteistönvälittäjä -finalistit: Pekka Tähtinen, LKV, Turun Talokulma Oy LKV, Turku Mauri Ahvalo, LKV, kaupanvahvistaja, Kiinteistönvälitys Mauri Ahvalo Oy LKV, Joensuu Marjo Lehtinen, LKV, KiAT, kaupanvahvistaja, Aninkaisten kiinteistönvälitys Oy, Turku Tanja Komulainen, LKV, kaupanvahvistaja, Kii

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n asuntomarkkinakatsaus – kesäkuu ja ennuste seuraavalla vuosineljännekselle1.7.2020 06:00:00 EESTTiedote

Kesäkuun 2020 kyselyyn vastasi yli puolet SKVL:n yli 400 yrityksestä. Toimipisteitä on yli 480 ja välittäjiä yli 1600 lähes kaikilla paikkakunnilla ympäri Suomen. Koronan vaikutuksia näki kesäkuussa omalla alueellaan keskimäärin enää hiukan yli 20 % välittäjistä. Noin 60 % ei näe enää mitään vaikutuksia asuntokauppaan. Markkinoiden ennustetaan jatkavan kasvuaan seuraavalla vuosineljänneksellä kasvun painottuen enemmän omakotitalo- ja rivitalokauppaan sekä loma-asuntoihin.

Asuntokauppa nousee kohisten – käänne tapahtui toukokuun aikana2.6.2020 06:00:00 EESTTiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjien (SKVL) viides poikkeusolojen aikainen kysely kertoo ratkaisevasta käänteestä asuntokaupassa toukokuussa. Toukokuun lopussa tehtyyn kyselyyn vastasi yli 70 % SKVL:n yrityksistä, joita Suomessa on yli 400, ja välittäjiä yli 1600 yli 475 toimipisteessä. SKVL:n jäsenten välityksellä tehdään Suomessa yli 40 % vanhojen asuntojen välittäjien kautta tehdyistä kaupoista.

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL toinen tiedote asuntomarkkinoiden kehityksestä korona tilanteen aikana30.3.2020 08:40:00 EESTTiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL teki korona tilanteen ajan toisen jäsenkyselyn viime viikon lopulla 26.3 Kyselyyn vastasi lähes 80% jäsenyrityksestä Suomessa. SKVL jäsenyritysten toimipisteitä on lähes 500 ja välittäjiä lähes 1600 ympäri Suomea. Markkinakyselyt tehdään nyt poikkeuksellisesti lyhyin aikavälein, jotta saamme mahdollisimman ajantasaista tietoa.