Suomen kilpailukyvyn parantaminen edellyttää merkittäviä panostuksia liikenneverkkoon

Jotta menestymme globaalissa kilpailussa, on Suomen maantieteellisestä sijainnista aiheutuvaa kilpailukykyhaittaa kompensoitava liikennejärjestelmän pitkäjänteisellä kehittämisellä.

Kahdeksan kauppakamaria teetti selvityksen liikenteen ja logistiikan merkityksestä Suomen kilpailukyvylle. WSP Finland Oy:n tuottamasta raportista käy ilmi, että toimivat liikenneverkot ovat strateginen menestystekijä. Suomella on maantieteellisestä sijainnistaan johtuva selvä takamatka esimerkiksi Keski-Eurooppaan. Puutteellinen liikenneverkko ja häiriöt kuljetusketjuissa lisäävät tätä takamatkaa.

”Toimitusvarmuus on ykkösasia. Meillä on kilpailukykyhaitta esimerkiksi Ruotsiin ja Tanskaan verrattuna. Elinkeinoelämä käyttää eri kuljetusmuotoja ja liikenneverkkoja kotimarkkinoilla ja kansainvälisessä liiketoiminnassa. Mikäli elintila kapenee, voi tuotanto siirtyä kilpailijamaihin”, sanoo johtaja, professori Jorma Mäntynen WSP Finland Oy:sta.

Kauppakamarit vaativat, että liikenneverkkoon panostetaan aiempaa enemmän ja että uusia rahoitusmalleja otetaan aktiivisesti käyttöön. Liikennesektorin rahoitusta ei 2020-luvulla voi jättää valtion budjetin varaan, jolloin korjaus- ja investointivelka vain kasvaisivat. 12-vuotisella liikennejärjestelmäsuunnitelmalla tulee saada pitkäjänteisyyttä ja ennustettavuutta liikenneverkon kehittämiseen.

”Suomen teollisuus vie vuosittain 60 miljardin euron edestä tavaraa maailmanmarkkinoille. Liikenneverkon rahoitustaso on siihen nähden varsin pieni. Lisäksi toimivasta liikenneverkosta hyötyisivät tietysti kotimarkkinat ja työvoiman liikkuvuus”, muistuttaa Mäntynen.

Hoitamalla korjaus- ja investointivelka liikenneverkko tulee palauttaa sellaiseen tilaan, että se palvelee luotettavasti elinkeinoelämän tarpeita Suomen kilpailukykyä vahvistaen.

Liikenneverkon merkitys teollisuudelle ja kaupalle sekä Suomen kilpailukyvylle on suuri. Satamat ja meriväylät, raide- ja maantieverkko sekä lentoliikenne muodostavat perustan logistiikan, kaupan ja teollisuuden toimitusketjuille. Toimivat väylät paitsi vähentävät elinkeinoelämän kustannuksia myös pienentävät liikenteen päästöjä.

Lisätietoja:

Jorma Mäntynen, johtaja, professori, WSP Finland Oy, p. 040 620 4583.

Heikki Perälä, toimitusjohtaja, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 66 773

Tiina Pasuri, maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 62 905

Rauha Kiljunen-Ruotsalainen
Viestintäpäällikkö I Head of Communications
rauha.kiljunen-ruotsalainen@chamber.fi
www.helsinki.chamber.fi

Chamber Talent Boost -projekti käynnistyi – yrityksille uudenlaista tukea kansainvälistymiseen27.6.2019 07:15:00 EESTTiedote

Työperäisen maahanmuuton ja kansainvälisten osaajien merkitys osana yritysten kohtaaman osaajapulan ratkaisua on entistä merkittävämpi. Helsingin seudun kauppakamarin kesäkuussa käynnistämä Chamber Talent Boost -projekti tukee yritysten valmiuksia tunnistaa ja löytää kansainvälistä osaamista sekä tehostaa kansainvälisten osaajien kiinnittymistä työmarkkinoille. Chamber Talent Boost -projekti on osa pääkaupunkiseutualueen Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hanketta.

Kesäpukeutuminen työpaikalla – mikä on sopivaa ja mikä ei24.6.2019 11:01:04 EESTTiedote

Kesä on Suomessa aikaa, jolloin voimme vihdoinkin heittää raskaat talvitamineemme kaappiin ja tavata käsivartemme ja paljaat varpaamme. Vaateliikkeet tuovat silmiemme eteen mitä raikkaampia asusteita. Odotetun helteen tullessa haluamme pukeutua mahdollisimman kevyesti. Sointuvatko pukeutumisen keveys ja työpaikalla sopiva pukeutuminen yhteen? Tulisiko kesäpukeutumisesta ja pukeutumisesta yleensäkin ohjeistaa työpaikalla?