Suomen Kuntaliiton valtuuskunnan oikaistu ja vahvistettu vaalitulos

Kuntaliiton valtuuston vaalilautakunta on 26.1.2018 ottanut uudelleen käsiteltäväksi 16.1.2018 tekemänsä päätöksen Kuntaliiton valtuuskunnan vaalin tuloksen vahvistamisesta. Vaalituloksen oikaisu koskee neljää tasauspaikkaa ja neljää puoluetta.

Kuntaliitto tiedottaa
31.1.2018
Julkaisuvapaa heti

Suomen Kuntaliiton valtuuskunnan oikaistu ja vahvistettu vaalitulos

Perussuomalaisten tasauspaikka menee Pirkanmaan vaalipiirin sijaan Satakunnan vaalipiiriin, Vihreän liiton tasauspaikka Oulun vaalipiirin sijaan Keski-Suomen vaalipiiriin, Vasemmistoliiton tasauspaikka Pirkanmaan vaalipiirin sijaan Lapin vaalipiiriin ja Suomen Kristillisdemokraattien tasauspaikka Uudenmaan vaalipiirin sijaan Hämeen vaalipiiriin.
Muilta osin valtuuskunnan paikkajako ja kokoonpano pysyvät 16.1.2018 ilmoitetun kaltaisena.

Tämä tiedotteen liitteenä oleva luettelo valtuuskunnan kokoonpanosta korvaa aiemmin julkaistun luettelon.

Liite: Kuntaliiton valtuuskunta 2018-2021. Päivitetty luettelo.

Valtuuston vaalilautakunnan puheenjohtaja Annika Kokko, p. 044 2731967
Valtuuston vaalilautakunnan sihteeri Riitta Myllymäki, Kuntaliitto, p. 050 349 5460

Tusen fullmäktigeledamöter vill till riksdagen25.3.2019 09:13:43 EETTiedote

Av kandidaterna i vårens riksdagsval sitter cirka 40 procent i kommunfullmäktige. Det här framgår av en utredning som Kommunförbundet gjort. Den här gången kandiderar totalt 2 468 personer i riksdagsvalet. Sammanlagt 990 av dem valdes till kommunfullmäktige vid kommunalvalet 2017. Andelen fullmäktigeledamöter som ställer upp i valet är ungefär den samma som för fyra år sedan. Vid riksdagsvalet 2015 var 880 fullmäktigeledamöter uppställda, dvs. 41 procent av alla kandidater. - Riksdagsledamotens uppgifter intresserar kommunernas förtroendevalda och man har helt säkert nytta av sin erfarenhet från det kommunala i arbetet som riksdagsledamot, säger Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef på Kommunförbundet. Kandidater från sammanlagt 258 kommuner ställer upp i riksdagsvalet. Av dem är 165 sittande riksdagsledamöter, 2 Europaparlamentariker och 990 är ledamöter i kommunfullmäktige. Fullmäktigeledamöterna som ställer upp i valet representerar sammanlagt 220 kommuner. I Helsingfors kandidera