Suomen Kuntaliiton valtuuskunta toimikaudelle 2018-2021 on valittu

Suomen Kuntaliiton valtuuskuntaan on valittu 76 jäsentä, joista yksi edustaa Ahvenanmaan maakuntaa. Kuntaliiton valtuuston vaalilautakunta on tänään 16.1.2018 vahvistanut vaalin tuloksen.

Kuntaliitto tiedottaa
16.1.2018
Julkaistavissa heti

Suomen Kuntaliiton valtuuskunta toimikaudelle 2018-2021 on valittu

Kuntaliiton jäsenkunnat suorittivat liiton valtuuskunnan vaalin vaalipiireittäin 15.11 – 31.12.2017 välisenä aikana. Jäsenistä ja varajäsenistä 66 on valittu vaalilla, joka suoritettiin kuntien äänestyksenä. Lisäksi yhdeksän jäsentä ja varajäsentä valittiin tasauspaikoilta ja Ahvenanmaan maakunnasta valittiin yksi jäsen ja varajäsen.

Kuntaliiton ylin toimielin on vuodesta 2018 alkaen nimeltään valtuuskunta, aiemmin liiton ylintä päättävää toimielintä kutsuttiin valtuustoksi.

Valtuuskunnan jäsenten ja varajäsenten tulee olla kunnan valtuutettuja. Valtuuskunnan jäsenten vaali toimitetaan vaalipiireittäin. Vaalipiirit ovat samat kuin eduskuntavaalien vaalipiirit. Kuntaliiton valtuuskunnan toimikausi on neljä vuotta. Uusi valtuuskunta valitsee puheenjohtajansa sekä Kuntaliiton hallituksen seuraavalle nelivuotiskaudelle ensimmäisessä kokouksessaan 15.2.2018.

Vuoden 2018 valtuuskuntapaikat jakautuvat puolueiden välillä seuraavasti vaalitulosten perusteella:

KOK 19

SDP 17

KESK 17

VIHR 8

VAS 5

PS 4

RKP 3

KD 2

Ahvenanmaan maakunta 1

Valittujen nimet ovat tiedotteen liitteenä.

Valtuuston vaalilautakunnan puheenjohtaja Annika Kokko, p. 044 2731967

Valtuuston vaalilautakunnan sihteeri Riitta Myllymäki, Kuntaliitto, p. 050 349 5460

Kuntaliiton valtuuskunnan valintaa koskevat säännöt kokonaisuudessaan

Hyvät henkilöstöjohtamisen käytännöt vähentävät työuupumusta kuntamuutoksissa12.2.2019 09:03:12Tiedote

Työterveyslaitoksen ja Vaasan yliopiston yhteisessä tutkimushankkeessa (2016-2018) on selvitetty 34 kunnan henkilöstöjohtamisen käytäntöjen ja työntekijöiden proaktiivisen työtoiminnan yhteyksiä työn imuun, työuupumukseen, kuntatyöpaikkaan sitoutumiseen ja aktiiviseen sopeutumiseen kuntamuutosten keskellä. Kuntien henkilöstön työuupumus on jonkin verran lisääntynyt ja työn imu ja sitoutuminen nykyiseen työpaikkaan lievästi heikentyneet tutkimushankkeen aikana. Hyvällä henkilöstöjohtamisella kuntaorganisaatioissa oli kuitenkin myönteinen yhteys työn imuun ja vähäisempään työuupumukseen.