Suomen Kuntaliiton valtuuskunta toimikaudelle 2018-2021 on valittu

Suomen Kuntaliiton valtuuskuntaan on valittu 76 jäsentä, joista yksi edustaa Ahvenanmaan maakuntaa. Kuntaliiton valtuuston vaalilautakunta on tänään 16.1.2018 vahvistanut vaalin tuloksen.

Kuntaliitto tiedottaa
16.1.2018
Julkaistavissa heti

Suomen Kuntaliiton valtuuskunta toimikaudelle 2018-2021 on valittu

Kuntaliiton jäsenkunnat suorittivat liiton valtuuskunnan vaalin vaalipiireittäin 15.11 – 31.12.2017 välisenä aikana. Jäsenistä ja varajäsenistä 66 on valittu vaalilla, joka suoritettiin kuntien äänestyksenä. Lisäksi yhdeksän jäsentä ja varajäsentä valittiin tasauspaikoilta ja Ahvenanmaan maakunnasta valittiin yksi jäsen ja varajäsen.

Kuntaliiton ylin toimielin on vuodesta 2018 alkaen nimeltään valtuuskunta, aiemmin liiton ylintä päättävää toimielintä kutsuttiin valtuustoksi.

Valtuuskunnan jäsenten ja varajäsenten tulee olla kunnan valtuutettuja. Valtuuskunnan jäsenten vaali toimitetaan vaalipiireittäin. Vaalipiirit ovat samat kuin eduskuntavaalien vaalipiirit. Kuntaliiton valtuuskunnan toimikausi on neljä vuotta. Uusi valtuuskunta valitsee puheenjohtajansa sekä Kuntaliiton hallituksen seuraavalle nelivuotiskaudelle ensimmäisessä kokouksessaan 15.2.2018.

Vuoden 2018 valtuuskuntapaikat jakautuvat puolueiden välillä seuraavasti vaalitulosten perusteella:

KOK 19

SDP 17

KESK 17

VIHR 8

VAS 5

PS 4

RKP 3

KD 2

Ahvenanmaan maakunta 1

Valittujen nimet ovat tiedotteen liitteenä.

Valtuuston vaalilautakunnan puheenjohtaja Annika Kokko, p. 044 2731967

Valtuuston vaalilautakunnan sihteeri Riitta Myllymäki, Kuntaliitto, p. 050 349 5460

Kuntaliiton valtuuskunnan valintaa koskevat säännöt kokonaisuudessaan

Klash – en ny tävling: En miljon euro delas ut till kommunerna för att stödja utvecklingen av livskraft och välfärd16.8.2018 13:19Tiedote

Kommunsektorns stora aktörer har tagit initiativ till en helt ny tävling för att hitta lösningar och nya idéer för att stärka kommunernas livskraft. Målsättningen för tävlingen och idégeneratorn Klash är att hjälpa kommunerna att lösa dagens och morgondagens problem. Med hjälp av tävlingen hoppas man hitta nya lösningsmodeller för invånarnas välfärd, en bättre miljö och för att utveckla ekonomin.

Klash – uusi haastekilpailu: Jaossa miljoonan euron tuki kunnille elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämiseksi16.8.2018 12:47Tiedote

Kunta-alan isot toimijat ovat käynnistäneet täysin uudenlaisen haastekilpailun löytääkseen ratkaisuja ja uusia avauksia kuntien elinvoiman vahvistamiseksi. Klash-haastekilpailun ja ideakiihdyttämön tavoitteena on auttaa kuntia ratkaisemaan tämän hetken ja tulevaisuuden ongelmia. Kilpailun avulla pyritään löytämään uusia ratkaisumalleja ihmisen ja ympäristön hyvinvoinnin sekä talouden kehittämiseksi.