Suomen Lakimiesliitto käyttää jatkossa nimeä Juristiliitto

Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry ottaa käyttöön brändinimen Juristiliitto – Juristförbundet. Päätöksen asiassa teki liiton valtuuskunta tänään 21. marraskuuta Helsingissä pitämässään kokouksessa.

Liiton valtuuskunta äänesti brändiuudistuksen puolesta tänään 21.11.2022 Helsingissä pitämässään kokouksessa. Muutoksen puolesta äänesti 27, sitä vastaan 10 ja tyhjää seitsemän valtuuskunnan jäsentä.

Brändinimen käyttöönotto vaati taakseen yksinkertaisen enemmistön eli yli puolet valtuuskunnasta jäsenistä kannatti sitä. Jatkossakin liiton virallisena nimenä säilyy Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry, mutta sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä käytetään nimeä Juristiliitto – Juristförbundet.

Juristiliitto valikoitui brändinimeksi, sillä lakimies-nimikkeen ohella sen synonyymi juristi on laajasti vakiintunut ja koko ammattikuntaa kuvaava termi. Uusi brändinimi koetaan nykyaikaisena, ja se edustaa monimuotoista jäsenistöä entistä laajemmin ja tasa-arvoisemmin.

Valtuuskunnassa esitettiin myös liiton virallisen nimen muuttamista muotoon Suomen Juristiliitto – Finlands Juristförbund ry, mutta tämä olisi tarkoittanut liiton sääntöjen muuttamista ja vaatinut ¾ kannatuksen annetuista äänistä. Valtuuskunnassa tätä muutosta kannatti 32 ja vastusti 11. Yksi valtuuskunnan jäsen äänesti tyhjää. Sääntömuutos olisi vaatinut toteutuakseen 33 valtuuskunnan jäsenen kannatuksen.

Keskustelua liiton nimestä on käyty pitkään. Liiton puheenjohtaja Tuula Linna kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita.

– Brändinimi tarkoittaa kutsumanimeämme. Jatkossa olemme siis viestinnässämme Juristiliitto – Juristförbundet. Nimestä on viime vuosina keskusteltu vilkkaasti ja kiitämme keskusteluun osallistuneita erinomaisista argumenteista ja näkemyksistä sekä nimenmuutoksen puolesta että sitä vastaan, Linna toteaa.

Liitto ajaa jatkossa nykyistä parempaa lainsäädännöllistä suojausta sekä juristi- että lakimies-nimikkeille.

– Olemme perinteikäs liitto ja lakimies-nimikkeellä on vahva asema myös jatkossa. Se esiintyy lakiteksteissä ja esimerkiksi työpaikkojen ammattinimikkeissä. Ajamme juristi-nimikkeen ohella lakimies-nimikkeen parempaa suojausta lainsäädännössä, sillä nimikkeet kertovat haltijoidensa laajasta oikeustieteellisestä koulutuksesta, hallituksen puheenjohtaja Marika Valjakka muistuttaa.

Liiton uusi nimi otetaan käyttöön asteittain lähikuukausina liiton yhteystietojen, julkaisujen, tapahtumien ja palvelujen yhteydessä.

Juristiliitto on jo vuonna 1944 perustettu juristien ja oikeustieteen opiskelijoiden yhteinen etu- ja palvelujärjestö. Sen keskeisenä tavoitteena on juristien osaamisen, arvostuksen ja aseman parantaminen sekä oikeusvaltion puolustaminen. Liiton tavoitteena on yhdessä jäsenistönsä kanssa rakentaa oikeudenmukaista Suomea.

Budjettiriihessä tartuttava kriisiytyvän oikeudenhoidon ongelmiin30.8.2022 12:26:29 EEST | Tiedote

Suomen Lakimiesliitto vaatii hallituksen budjettiriihessä huomiota oikeudenhoidon ongelmille. Oikeudenhoidon vuotuista perusrahoitusta on kasvatettava 50 miljoonalla eurolla siitä, mitä valtiovarainministeriö nyt esittää. Vaatimus perustuu esimerkiksi tuomioistuimien ruuhkautumiseen. Summalla tulisi ennen kaikkea palkata lisää henkilökuntaa. Nyt ongelmia on niin oikeusturvan saatavuudessa kuin henkilöstön työhyvinvoinnissa.

Lakimiesliitto vaatii oikeudenhoitoon 50 miljoonan kriisirahoitusta12.7.2022 09:30:06 EEST | Tiedote