Suomen Laura Virolainen voitti hopeaa nuorten kokkien maailmanmestaruuskilpailussa

Unkarin Budapestissä viikonloppuna järjestetyssä nuorten kokkien MM-kilpailussa nähtiin erinomaista suomalaisosaamista, kun Ravintola Smörissä Turussa työskentelevä Laura Virolainen voitti kovatasoisessa kilpailussa hopeaa. Nuorten, alle 27-vuotiaiden kokkien kilpailun voiton vei kanadalainen Michael Christiansen ja kolmanneksi sijoittui Unkaria edustanut Adam Mede.
Juha Ojamo, Laura Virolainen ja Turkka Oiva voittotunnelmissa

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs -järjestö organisoi joka vuosi kansainvälisen Le Jeunes Chefs Rôtisseurs MM-kilpailun. Kilpailussa osanottajat suunnittelevat kolmen ruokalajin menun heille osoitetusta ruokakorista. Menu valmistetaan neljälle, sisältäen alku-, pää-, ja jälkiruoan. Tänä vuonna pakollisina raaka-aineina olivat kokonainen sampi, peuraa, unkarilaista kaviaaria, hanhenmaksaa, kurpitsaa, valkosuklaata sekä tuoreita luumuja.

Raaka-aineista sampi ja hanhenmaksa olivat Virolaiselle uusia, mutta erityisesti hänen alkuruoaksi valmistamansa kala sai tuomaristolta erityisiä kehuja. Pääruoka muodostui paistetusta hanhenmaksasta ja peurasta, joka tarjoiltiin karamellisoidun kurpitsan kera. Menukokonaisuuden kruunasi valkosuklaamousse marinoitujen luumujen kanssa.

”Kilpailu oli todella antoisa, oli hienoa tutustua uusiin ihmisiin ympäri maailman ja jakaa kokemus heidän kanssaan. Voin lämpimästi suositella kilpailuihin osallistumista nuorille ammattilaisille” Virolainen kannustaa. Laura Virolainen valittiin kilpailuihin Suomen edustajaksi hänen voitettuaan tammikuussa Rovaniemellä järjestetyn kansallisen Nuorten kokkien kilpailun.

Kilpailuista oppia ja kokemusta nuorille ammattilaisille

Suomalaiset ovat menestyneet kansainvälisessä Jeunes Chefs Rotisseurs MM-kilpailussa aiemminkin. Vuonna 2005 Arto Rastas voitti Bermudassa järjestetyn kilpailun ja Lasse Koistinen toi kultaa Yhdysvalloissa järjestetystä kilpailusta vuonna 2010. Mikko Kautto tuli kolmannelle sijalle vuoden 2006 kilpailussa Australiassa.

24-vuotias Laura Virolainen työskentelee Turussa Ravintola Smörissä, jolle on myönnetty korkeasta laadusta kertova Rôtisseurs kilpi. Virolaisen valmentajana ja tukena paikan päällä toimi myös keittiömestari ja opetusneuvos Martti Lehtinen, joka on tehnyt mittavan uran myös kansainvälisten kilpailujen tuomarin tehtävissä.

Nuorten kansainvälinen kokkikilpailu on yhden merkittävimmän kansainvälisen gastronomisen järjestön, La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs’in, järjestämä. Kilpailun tavoitteena on rohkaista nuoria ammattilaisia ja antaa heille mahdollisuus kehittää taitojaan.

Suomessa La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ry, on merkittävin gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on edistää alan ammattilaisten ja harrastajien yhteistyötä, vaalia ja edistää kansallista ruokakulttuuria sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Järjestö järjestää vuosittain kansallisen nuorten kokkien kilpailun jonka voittaja pääsee edustamaan Suomea kansainvälisiin kilpailuihin. Seuraava Suomen kansallinen kilpailu järjestetään tammikuussa.

Lisätietoja:

Suomen Paistinkääntäjät Ry
Conseiller culinare
puh. 040-5040863
chef.martti.lehtinen@gmail.com

Laura Virolainen
Puh 044-0558811
virolainenlaura@gmail.com

Lisätietoja kilpailusta löytyy myös:

Juha Ojamo, Laura Virolainen ja Turkka Oiva voittotunnelmissa
Laura Virolainen yhdessä Martti Lehtisen kanssa