Suomen Lidl laajentaa sähköautojen latausverkostoa ABB:n pikalatausasemilla

ABB on toimittanut pikalatausasemat seitsemän kaupungin Lidl-myymälöihin Suomessa sekä Lidlin pääkonttorille Espooseen. Loppuvuoden aikana määrä kasvaa vielä yhdellä, minkä jälkeen Lidlin asiakkaat voivat ladata autonsa kaikkiaan kahdeksan Lidl-myymälän yhteydessä.

Sähköautojen latausasemat Lidlin myymälöiden yhteydessä sijaitsevat Kouvolassa, Hämeenlinnassa, Helsingissä, Kuopiossa, Lempäälässä, Mikkelissä ja Jyväskylässä. Suomen toimitukset ovat jatkoa ABB:n pikalatausasemien toimituksille Lidlin myymälöihin eri puolille Eurooppaa. Yhtiö on toimittanut kaikkiaan yli 100 Terra-pikalatausasemaa Lidlin myymälöihin muun muassa Ruotsiin, Saksaan, Hollantiin, Belgiaan, Englantiin, Slovakiaan, Puolaan, Ranskaan, Sveitsiin, Espanjaan ja Unkariin.

ABB:n pikalatausasemilla sähköauton akku latautuu ostosten lomassa noin 15-30 minuutissa. Asemalla on mahdollista ladata kahta sähköautoa samanaikaisesti, ja ne soveltuvat sekä ladattaville hybrideille että täyssähköautoille ja kaikkiin latausstandardeihin (CCS, AC Type 2 ja CHAdeMO).

”Sähköauton helppo ja nopea latausmahdollisuus ostosten teon yhteydessä on lisäpalvelu asiakkaillemme. Latauspisteet ovat meille johdonmukainen lisä vastuullisuustyössämme”, Lidlin kiinteistö- ja kehityspäällikkö Virpi Kaikkonen kertoo.

Kuluvan vuoden aikana Suomen sähköautokanta on kasvanut nopeasti. Lataushybridien määrä on kasvanut vuodessa 158 %, täyssähköautojen 64 %. Kesäkuun 2018 lopussa rekisterissä oli kaikkiaan 11 384 hybridi- tai täyssähköautoa. Hallitus tavoittelee energia- ja ilmastostrategian mukaisesti 250 000 sähköautoa Suomen teille vuoteen 2030 mennessä.

”Puhtaan liikenteen määrän kasvattaminen edellyttää kattavaa latausverkostoa. On ilo olla mukana rakentamassa tulevaisuuden älykästä, luotettavaa ja päästötöntä liikennettä, yksi asema kerrallaan”, toimialajohtaja Juha Muhonen ABB:ltä sanoo.

ABB:n pikalatausasemat ovat osa edistyksellistä digitaalista ABB Ability™ -hallintaratkaisua. Asemien käyttö on yksinkertaista: valitaan soveltuva latauspistoke, joka kytketään auton pistokkeeseen, valitaan kosketusnäytöltä lataustapa ja aloitetaan lataus. Latauksen edistymistä voi seurata pikalatausaseman kosketusnäytöltä, ajoneuvon näytöltä tai älypuhelimella ajoneuvokohtaisen sovelluksen kautta. Sähköautojen lataus on turvallista, koska ennen latauksen aloitusta ja latauksen aikana asema ja ajoneuvo valvovat lataustapahtumaa, lisäksi latauspistoke on mekaanisesti lukittuna latauksen ajan.
ABB Ability ™ -ratkaisuun kuuluu laitteiden ja järjestelmien digitaalinen yhdistettävyys. Sähköajoneuvojen latausverkon operaattoreilla on käytettävissään toimintoja, joilla etävalvotaan ja ohjataan latausasemaa. Toiminnoilla ja laitteiden huollolla taataan latausaseman korkea käytettävyys. Latausverkko voidaan myös joustavasti yhdistää mihin tahansa back-office-, maksu- tai energianhallintaratkaisuun.

ABB:n Charger Care -latausasemapalvelut ovat saatavissa kaikkiin ABB:n sähköajoneuvojen lataustuotteisiin. Charger Care on suunniteltu pitämään lataustuotteen käytettävyys mahdollisimman korkeana. Palveluihin voidaan valita eri moduuleja, kuten ennakoiva seuranta, ennaltaehkäisevä ja korjaava kunnossapito, harjoitusohjelmia ja ohjelmistopäivityksiä.
ABB on tehnyt 130-vuotisen historiansa aikana useita merkittäviä sähköisen liikenteen läpimurtoja. Se on sähköajoneuvojen tasavirtalatausjärjestelmien globaali markkinajohtaja. Noin 8 000 ABB:n tasavirtalatausasemaa on asennettu 68 maahan, ja ABB:n kumppanuus FIA Formula E Championship -kilpasarjan kanssa tukee sähköajoneuvojen käyttöä ja sitä kautta kestävää tulevaisuutta.

Lisätietoja: Juha Muhonen, juha.muhonen@fi.abb.com, p. 050 334 3520

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi

Juha Muhonen, juha.muhonen@fi.abb.com, p. 050 334 3520

ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle15.11.2018 07:00Tiedote

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

ABB-yhtymän Q3/2018 tulos: Kestävää kasvua25.10.2018 09:05Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 9 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 3 %; service-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 % - Operatiiviseen EBITA-marginaaliin2, 12,1 %, vaikutti GE Industrial Solutionsin yrityskauppa - Operatiivinen EPS2 kasvoi 4 %3 - Nettotulos 603 miljoonaa US dollaria, kasvua 6 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 565 miljoonaa US dollaria, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta. Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen: Sustained growth: https://new.abb.com/news/detail/9046/q3-2018-results-sustained-growth Lisätietoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusaut

ABB:lle 20 miljoonan dollarin tuulimuuntajatilaus Pohjanmeren merituulipuistoon28.9.2018 11:20Tiedote

ABB on saanut noin 20 miljoonan dollarin arvoisen tilauksen Mitsubishi Vestas Offshore Windiltä (MVOW) korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajien toimittamisesta Borssele-merituulipuistoon Pohjanmerelle. Muuntajat toimitetaan maailman tehokkaimpiin kaupallisessa käytössä oleviin merellä toimiviin tuuliturbiineihin. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.