Jyväskylän yliopisto

Suomen liikenteen tulevaisuus on hiilineutraali: JYU.Wisdom Letter 1/2020 julkaistu

Jaa

Koronaviruksen aiheuttamat liikkumisen rajoitukset ovat viime kuukausina osoittaneet liikkumisen ja liikenteen tärkeän roolin jokapäiväisessä elämässä. Kun liikenne pandemian jälkeen normalisoituu, palaavat myös sen aiheuttamat merkittävät ympäristöhaitat. Jyväskylän yliopiston monitieteinen JYU.Wisdom -resurssiviisausyhteisö etsii uusimmassa julkaisussaan ratkaisuja liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

Liikenne on toiseksi suurin hiilidioksidipäästöjen tuottaja maailmassa kattaen päästöjen kokonaismäärästä noin neljänneksen. Samaan aikaan kun yhteiskunnan muut sektorit ovat vähentäneet asteittain päästöjään, ovat liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolestaan kasvaneet.

Lentomatkustaminen on tällä hetkellä yksi suurimpia ilmastonmuutosta kiihdyttäviä yksilötason tekoja. Vuoden 2019 lopussa tehdyssä tutkimuksessa todetaan, että lentomatkustamisen osalta suomalaiset tuottavat hiilidioksidipäästöjä asukasta kohti toiseksi eniten maailmassa heti singaporelaisten jälkeen.

– Suomalaisten on vähennettävä hiilidioksidipäästöjään merkittävästi, jotta hiilineutraalius on saavutettavissa vuoteen 2035 mennessä. Suuri osa päästöistä syntyy kotimaan liikenteestä, joka vastaa noin viidesosaa koko maan kasvihuonepäästöistä, JYU.Wisdomin tutkijat kommentoivat.

Lyhyen ja pitkän aikavälin ratkaisuja

Lyhyen aikavälin ratkaisuksi ongelmalle tutkijat esittävät lentojen siirtämistä raiteille. Kotimaanlentojen korvaaminen suunnitelmallisesti junaliikenteellä on nopea ja tehokas tapa vähentää päästöjä.

– Sähköjunat tuottavat selvästi vähiten kasvihuonepäästöjä, ja niiden matkustusaika Helsinkiin ei alle 400 kilometrin matkoilla häviä lennoille. Myös yöjunia tulisi lisätä, kuten Keski-Euroopassa on viime vuosina tapahtunut. Yöjunilla matkustetaan nykyään sellaisia pitkiä matkoja, jotka aiemmin lennettiin. Tällä voitaisiin korvata Suomessa myös pidempiä kuin 400 kilometrin lentoja, kertovat tutkijat.

Poliittisella päätöksenteolla ja verotuksella tukea voitaisiin nykyistä paremmin ohjata vähäpäästöisille liikennemuodoille. Myös lentoliikenteen verohelpotuksista luopumista ehdotetaan, Ruotsin esimerkki lentoverosta osoittaa välittömän vaikutuksen lentoliikenteen vähenemiseen. Valtionyhtiöiden Finnairin ja VR:n yhteistyön tiivistäminen olisi myös suotavaa.

– Finnair voi myydä istumapaikkoja kotimaan junayhteyksiin, joita on toistaiseksi liikennöity lentoteitse. Yritykset voisivat myös nykyistä paremmin kannustaa työntekijöitään junamatkailuun, sillä junassa työskentely on huomattavasti helpompaa kuin lentokoneessa. Matka-aika junaillessa voidaan täten laskea työajaksi.

Pidemmän aikavälin ratkaisuna toimii mm. uusiutuvien energiamuotojen lisääminen sähköntuotannossa sekä liikenteen sähköistäminen, jolloin juna- auto- ja lentoliikenne voitaisiin kaikki muuttaa jopa päästöttömiksi.

– Myös junaliikenteen nopeudessa on vielä parantamisen varaa. Nopeammat osuudet esimerkiksi Helsingistä Turkuun ja Tampereelle lisäävät raiteiden houkuttelevuutta lentojen korvaajana. Lisäksi Helsinki-Vantaa voisi toimia kansallisen liikenteen solmukohtana, joka sisältäisi kansainvälisen lentokentän, rautatieaseman nopeille junille sekä linja-autoterminaalit.

Lue Wisdom Letter 1/2020 ”Suomen liikenteen tulevaisuus: Suosituksia hiilineutraalin henkilöliikenteen varmistamiseksi” täältä.

Lisätietoja:
Stefan Baumeister
stefan.c.baumeister@jyu.fi
+358408054122

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 25.9.2020: Lukio tarjoaa kirjoittamisen oppimisen mahdollisuuksia, joita opiskelijat eivät osaa hyödyntää18.9.2020 07:00:00 EESTTutkimus

Kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden kursseilla on monipuolista, mutta opetussuunnitelman, ylioppilaskokeen ja lukiolaisten kirjoittamiskäsitykset eroavat toisistaan. Väitöstutkimus tarkastelee lukion kirjoittamista ekologisesta näkökulmasta eli pyrkii ymmärtämään kirjoittajan ja kirjoitusympäristön vuorovaikutussuhdetta.

JYUnity-tiedelehdessä: Enteroviruksen osaaja löysi luonnosta myös koronaviruksen päihittäviä molekyylejä17.9.2020 11:24:38 EESTTutkimus

Virustutkija Varpu Marjomäki Jyväskylän yliopistosta on tutkimuksissaan päässyt maailman yleisimmän ihmisiä infektoivan viruksen, enteroviruksen, niskan päälle. Humahtaen parikymmentä vuotta sitten alkanut innostus virukseen tuottaa nyt tuntuvia tuloksia: yksi patentti on jo rekisteröity ja työn alla on kaksi uutta patenttia molekyyleistä, jotka nitistävät enterovirusten ohella monia viruksia. Aihe on polttava, sillä tutkimusryhmä on havainnut molekyylien tepsivän myös koronaviruksiin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme