Suomen maatalouden vesiensuojelutoimet mallina EU:n tulevassa maatalouspolitiikassa?

EU:n maatalouspolitiikan uudistaminen tulevalle vuosikymmenelle on alkanut. Komissio linjasi tulevaa marraskuun lopulla antamallaan tiedonannolla. Esitys tulevan ohjelmakauden rahoituskehyksestä on tarkoitus julkistaa toukokuun alussa ja tarkemmat lainsäädäntöesitykset komissio on luvannut antaa alkukesästä

Yhteiseen maatalouspolitiikkaan on jokaisessa uudistuksessa tullut uusia tavoitteita. Niin käynee myös täällä kertaa. Politiikan perustana on kuitenkin edelleen kohtuuhintaiset elintarvikkeet kuluttajalle ja kohtuullinen toimeentulo viljelijälle. Ilmastonmuutoksen torjuntaan ja siihen sopeutumiseen liittyviä tavoitteita on varmasti mukana aiempaa enemmän. Todennäköisesti myös vesiensuojeluun liittyviä toimenpiteitä on mukana selvästi aiempaa laajemmassa mittakaavassa.

Komissiosta tihkuneiden tietojen perusteella yhteisen maatalouspolitiikan vesiensuojelutoimiin otettaisiin mallia suomalaisten maanviljelijöiden toteuttamista toimista. Suomessa peltoviljelyssä on koko EU -jäsenyyden ajan toteutettu vapaaehtoisia vesiensuojelutoimia, joihin on sitoutunut noin 90 prosenttia suomalaisista viljelijöistä. Pääsääntöisesti nämä toimet ovat viljellyllä peltolohkolla toteutettavia viljelysuunnitteluun, lannoitukseen, talviaikaiseen kasvipeitteisyyteen sekä vesistöjen varrella oleviin suojakaistoihin liittyviä toimenpiteitä. Näillä toimilla pyritään saamaan mahdollisimman suuri osa lannoituksessa annetuista ravinteista sadon mukana pois pellolta sekä vähentämään eroosion ja ravinnekuormituksen riskiä sekä tiettyyn rajaan asti myös vähentämään maahan kertyneiden ravinteiden määrää. Tärkeimmät ja kustannustehokkaimmat ravinteiden huuhtoutumista vähentävät toimet tehdään pellolla.

Näyttää siltä, että komissiossa otetaan nyt mallia suomalaisten viljelijöiden tekemästä työstä siirtämällä osa meillä tehdyistä vapaaehtoisista toimista kaikkia EU:n viljelijöitä koskeviksi pakollisiksi toimenpiteiksi. Valitettavasti tämä ei kuitenkaan ole suomalaisten viljelijöiden kannalta pelkästään positiivinen asia, sillä pakollisista toimista ei voida maksaa erillistä korvausta. Suomalaisten viljelijöiden pitäisi jatkossa jälleen kerran tehdä vähemmällä enemmän.

Juha Lappalainen, tiimipäällikkö, politiikka
juha.lappalainen@mtk.fi

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.