Suomen McDonald’s kasvatti myyntiään ja avaa uusia ravintoloita

Suomen McDonald’sin myynti kasvoi 6,3 prosenttia vuonna 2020. Vuonna 2021 McDonald’sin tavoitteena on avata Suomeen viisi uutta ravintolaa, ensimmäinen aukeaa Vaasan Klemettilässä kesällä.

Suomen McDonald’s-ketjun vuoden 2020 verollinen kokonaismyynti oli 218,7 miljoonaa euroa. Verollisessa kokonaismyynnissä kasvua vuoteen 2019 verrattuna tuli 6,3 prosenttia.

”Olemme kehitykseen erittäin tyytyväisiä. Viime vuonna teimme töitä todella poikkeuksellisissa olosuhteissa ja tilanteessa, jossa pikaruokamarkkina kokonaisuudessaan pieneni. Hyvät myyntiluvut kertovat yrittäjiemme ja työntekijöidemme kovasta työstä ja sitoutumisesta McDonald’siin ja asiakkaisiimme. Keväällä koronapandemia iski myyntiimme, mutta pystyimme sopeutumaan sen aiheuttamiin muutoksiin erittäin hyvin ja palvelemaan asiakkaita turvallisesti myös poikkeusoloissa esimerkiksi autokaistojemme ja kotiinkuljetuksemme ansiosta”, sanoo Suomen McDonald’sin toimitusjohtaja Olli Johansson.

Uusia ravintoloita tulossa eri puolille Suomea, ensimmäinen Vaasaan jo kesällä

”Poikkeustilanteesta huolimatta jatkoimme ravintoloidemme uudistamista ja uusien ravintoloiden avaamista myös viime vuonna. Vuonna 2020 avasimme kolme uutta ravintolaa ja jatkamme ravintolaverkoston uudistamista sekä tänä vuonna että tulevina vuosina. Kasvu mahdollistaa uusien työntekijöiden palkkaamisen, ja parhaillaankin olemme palkkaamassa kesäksi 500 uutta työntekijää”, kertoo Olli Johansson.

Vuonna 2021 Suomen McDonald’sin tavoitteena on avata viisi uutta ravintolaa eri puolille Suomea. Ensimmäinen uusi ravintola aukeaa Vaasan Klemettilään kesällä.

Osoitteeseen Sairaskodinkatu 1 rakennettava ravintola palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden. Ravintolassa toimii pöytiintarjoilu, ja sen autokaistasta tulee kaksikaistainen.

Uuden ravintolan yrittäjänä aloittaa Mika Rajamäki. Rajamäki toimii yrittäjänä myös Seinäjoen, Pietarsaaren, Kokkolan ja Vaasan Prisman McDonald’s-ravintoloissa.

Uuteen Vaasan Klemettilän ravintolaan palkataan 50–60 työtekijää. Rekrytointi alkaa jo maaliskuussa, ja töitä voi hakea www.mcdonalds.fi -sivuston kautta.

”Tänä vuonna tulee kuluneeksi 25 vuotta siitä, kun edellinen uusi McDonald’s-ravintola avattiin Pohjanmaalle. Olen erittäin iloinen, että saan olla mukana tuomassa uuden toimintamallimme mukaista autoravintolaa Vaasaan. Toimiva konsepti yhdessä laajojen aukioloaikojen ja loistavan sijainnin kanssa tarjoavat aivan uudenlaisen pikaruokakokemuksen, enkä malta odottaa, että pääsemme avaamaan ravintolan asiakkaille”, sanoo McDonald’s-yrittäjä Mika Rajamäki.

Suomen McDonald’sin menestys rakentuu vahvaan yhteistyöhön paikallisten yrittäjien kanssa. McDonald’seissa investoidaan franchise-yrittäjien kanssa asiakaskokemuksen parantamiseen esimerkiksi digitaalisten tilauskioskien ja pöytiintarjoilun avulla. Vuoden 2020 lopussa 46 ravintolaa eli 70 % ravintoloista oli siirtynyt tilaus- ja tuotantojärjestelmään, jossa asiakas voi tilata tuotteet ravintolassa olevalta digitaaliselta tilauskioskilta ja tilauksesta valmistettu ruoka tarjoillaan pöytään. Kotiinkuljetus taas on tarjolla jo 49 ravintolassa 25 kaupungissa. Suomen McDonald’s-ravintoloista 83 prosenttia on paikallisten yrittäjien omistuksessa.

Lisätietoja ja haastattelut 24.2.2021 kello 1213 ja 1415: toimitusjohtaja Olli Johansson, puh. +358 50 60111, olli.johansson (at) fi.mcd.com

McDonald’s-yrittäjä Mika Rajamäki, puh.+358 500 565 544, mika.rajamaki (at) fi.mcd.com

Lisätietoja ja toimitusjohtaja Olli Johanssonin haastattelupyynnöt:

Viestintäjohtaja Heli Ryhänen, puh. +358 40 501 7179, heli.ryhanen (at) fi.mcd.com

Suomen McDonald’sin toimitusjohtaja Olli Johansson.

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Tuttu kaarikuvio kohoaa yli 100 maassa, yhteensä noin 37 000 ravintolan tunnuksena. McDonald’s palvelee päivittäin noin 70 miljoonaa asiakasta. Maailmanlaajuisesti ketjun palveluksessa työskentelee 1,7 miljoonaa työntekijää. Suomen ensimmäinen McDonald’s avattiin yli 30 vuotta sitten vuonna 1984. Tällä hetkellä Suomessa on 66 McDonald's-ravintolaa. McDonald’s ravintoloiden yhteenlaskettu verollinen myynti oli 218,7 M€ vuonna 2020. Kasvua oli edelliseen vuoteen verrattuna yli 6 %. Ravintoloista 55 eli noin 83 % on yksityisten lisenssinhaltijoiden eli yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä 11.