Suomen Mielenterveysseura ja Tilajakamo arvostelevat Helsingin kaupungin kaavailuja

Ylimitoitetut korjaussuunnitelmat ja kohtuuttomat vuokrankorotukset uhkaavat häätää hyvän kansalaistoiminnan Lapinlahdesta.

Helsingin kaupunki on esittänyt suuria vuokrankorotuksia Lapinlahden Lähteelle ja Osuuskunta Tilajakamolle. Toimijat ovat vuokranneet puoliksi Lapinlahden sairaalan entiset tilat kaupungilta. Tiloissa käy vuosittain 70 000 ihmistä ja eri vuokralaisia on 170. Lapinlahden Lähde järjestää mm. mielenterveyttä tukevaa sosiaalista toimintaa, kulttuuritapahtumia ja työllistää heikossa työmarkkina-asemassa olevia. Osuuskunta vuokraa tiloja jäsenilleen ja on luonut elävän kaupunkikulttuuriyhteisön.

Ensi vaiheessa vuokra nousisi runsaat 150 prosenttia. Tätä kaupunki perustelee tekemällään saneerauksella, jossa korjattiin lähinnä rakennusten ulkokuoria. Toisessa vaiheessa kaupunki saneeraisi myös sisätiloja 9,5 miljoonalla eurolla. Tämä taas nostaisi kuukausivuokran 115 000 euroon, mikä merkitsee 370 prosentin nousua nykyvuokrasta . Suomen Mielenterveysseuran ja Tilajakamon mielestä on kohtuuton lähtökohta, että nykyiset vuokralaiset maksaisivat rakennusten kymmenien vuosien korjausvelan ja huollon laiminlyönnin.

Mielenterveysseura ja Tilajakamo katsovat, että korjaussuunnitelmat ovat ylimitoitettuja ja ehdottavat kaupungille sosiaalista kumppanuutta, jossa vuokralaiset sitoutuvat korjaustoimiin pitkää vuokrasopimusta vastaan. Korjaustoimien kustannuksia olisi näin mahdollista oleellisesti vähentää esitetystä kustannuslaskelmasta.

Lisäksi kaupunki esittää rakennusten tyhjentämistä 1-2 vuodeksi korjausten ajaksi. Tämä katkaisisi nykyisen toiminnan, joka on kiinteästi sidoksissa Lapinlahden rakennuksiin ja ympäröivään puistoon. Vuokralaiset näkevät mahdottomaksi toiminnan uudelleen käynnistämisen. Siksi Lapinlahden Lähde ja Tilajakamo esittävät hidasta ja rakennusten arvoa kunnioittavaa, Museoviraston valvonnassa tehtävää, kunnostusta niin että rakennukset ovat käytössä myös korjaustöiden ajan.

Helsingin strategian mukaan kaupungin omistamisen ja määräysvallan tulee tukea kaupungin yhteiskunnallisia tavoitteita. Rakennusten ylläpitokustannukset kattava kohtuullinen vuokrankorotus mahdollistaisi kansalaisjärjestöjen ja mielenterveystoimijoiden työn jatkumisen Lapinlahdessa.

Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, Suomen Mielenterveysseura, puh. 0400 508 234

Hallituksen puheenjohtaja Teemu Lehto, Osuuskunta Lapinlahden Tilajakamo, puh. 044 544 5268

Projektipäällikkö Tuula Sundman, Lapinlahden Lähde. puh. 0400 454 782

Puheenjohtaja Katja Liuksiala, Pro Lapinlahti Mielenterveysseura ry, puh. 040 564 5396

Varapuheenjohtaja Kimmo Lehtonen, Osuuskunta Lapinlahden Tilajakamo, puh. 050 560 2570

Suomen Mielenterveysseura on kansanterveys- ja kansalaisjärjestö. Seura edistää Suomessa asuvien mielenterveyttä, tekee ehkäisevää mielenterveystyötä ja rakentaa vapaaehtoisen kansalaistoiminnan edellytyksiä mielenterveyden alalla. mielenterveysseura.fi

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.