Suomen mukanaolo pankkiunionissa on osoittautunut viisaaksi

Nordean yhtiökokouksen päätös siirtää pääkonttori Helsinkiin on osoitus siitä, että Suomen on viisasta olla osa euroaluetta ja pankkiunionia, muistuttaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

”Osana pankkiunionia Suomi on sitoutunut yhteisiin pelisääntöihin, yhdenmukaiseen valvontaan ja laadukkaaseen sijoittajansuojaan. Pankkiunioni luo vakautta euroalueen rahoitus­järjestelmään”, Kauppi toteaa.

Kauppi painottaa, että Suomen on tärkeää tarjota finanssialalle – pienille, keskisuurille ja suurille toimijoille – ennustettava ja kilpailukykyinen toimintaympäristö.

”Suomi pysyy vetovoimaisena, kun emme ota käyttöön EU-tasoa ylittävää kansallista sääntelyä emmekä ylimääräisiä veroja ja maksuja.”

Kaupin mukaan Suomen on myös vahvistettava houkuttelevuuttaan investointimaana ja sijoituskohteena.

”Kotimaisessa sääntelyssä on otettava huomioon myös ulkomaisten sijoittajien näkökulma. Esimerkiksi lausunnolla äskettäin ollut esitys, joka kiristäisi ulkomaisten sijoittajien osinkoverotusta, heikentäisi Suomen houkuttelevuutta sijoitusmarkkinana. Hallituksen on syytä perua tällaiset suunnitelmat”, Kauppi sanoo.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.