Suomen mukanaolo pankkiunionissa on osoittautunut viisaaksi

Nordean yhtiökokouksen päätös siirtää pääkonttori Helsinkiin on osoitus siitä, että Suomen on viisasta olla osa euroaluetta ja pankkiunionia, muistuttaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

”Osana pankkiunionia Suomi on sitoutunut yhteisiin pelisääntöihin, yhdenmukaiseen valvontaan ja laadukkaaseen sijoittajansuojaan. Pankkiunioni luo vakautta euroalueen rahoitus­järjestelmään”, Kauppi toteaa.

Kauppi painottaa, että Suomen on tärkeää tarjota finanssialalle – pienille, keskisuurille ja suurille toimijoille – ennustettava ja kilpailukykyinen toimintaympäristö.

”Suomi pysyy vetovoimaisena, kun emme ota käyttöön EU-tasoa ylittävää kansallista sääntelyä emmekä ylimääräisiä veroja ja maksuja.”

Kaupin mukaan Suomen on myös vahvistettava houkuttelevuuttaan investointimaana ja sijoituskohteena.

”Kotimaisessa sääntelyssä on otettava huomioon myös ulkomaisten sijoittajien näkökulma. Esimerkiksi lausunnolla äskettäin ollut esitys, joka kiristäisi ulkomaisten sijoittajien osinkoverotusta, heikentäisi Suomen houkuttelevuutta sijoitusmarkkinana. Hallituksen on syytä perua tällaiset suunnitelmat”, Kauppi sanoo.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.