Suomen mukanaolo pankkiunionissa on osoittautunut viisaaksi

Nordean yhtiökokouksen päätös siirtää pääkonttori Helsinkiin on osoitus siitä, että Suomen on viisasta olla osa euroaluetta ja pankkiunionia, muistuttaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

”Osana pankkiunionia Suomi on sitoutunut yhteisiin pelisääntöihin, yhdenmukaiseen valvontaan ja laadukkaaseen sijoittajansuojaan. Pankkiunioni luo vakautta euroalueen rahoitus­järjestelmään”, Kauppi toteaa.

Kauppi painottaa, että Suomen on tärkeää tarjota finanssialalle – pienille, keskisuurille ja suurille toimijoille – ennustettava ja kilpailukykyinen toimintaympäristö.

”Suomi pysyy vetovoimaisena, kun emme ota käyttöön EU-tasoa ylittävää kansallista sääntelyä emmekä ylimääräisiä veroja ja maksuja.”

Kaupin mukaan Suomen on myös vahvistettava houkuttelevuuttaan investointimaana ja sijoituskohteena.

”Kotimaisessa sääntelyssä on otettava huomioon myös ulkomaisten sijoittajien näkökulma. Esimerkiksi lausunnolla äskettäin ollut esitys, joka kiristäisi ulkomaisten sijoittajien osinkoverotusta, heikentäisi Suomen houkuttelevuutta sijoitusmarkkinana. Hallituksen on syytä perua tällaiset suunnitelmat”, Kauppi sanoo.

Finanssialan yritysten verotaakkaa ei saa lisätä3.4.2018 11:19Tiedote

Finanssialan yrityksiltä perittävä palkkasummaan ja voittoihin perustuva erillisvero rankaisisi epäoikeudenmukaisesti alan yrityksiä. Finanssialan yritykset ovat jo nyt suurimpia yhteisöveron maksajia Suomessa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkijat ovat arvioineet tänään julkistetussa selvityksessä erilaisia verovaihtoehtoja, joilla EU voisi kerätä varoja menojensa kattamiseen.