Suomen mukanaolo pankkiunionissa on osoittautunut viisaaksi

Nordean yhtiökokouksen päätös siirtää pääkonttori Helsinkiin on osoitus siitä, että Suomen on viisasta olla osa euroaluetta ja pankkiunionia, muistuttaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

”Osana pankkiunionia Suomi on sitoutunut yhteisiin pelisääntöihin, yhdenmukaiseen valvontaan ja laadukkaaseen sijoittajansuojaan. Pankkiunioni luo vakautta euroalueen rahoitus­järjestelmään”, Kauppi toteaa.

Kauppi painottaa, että Suomen on tärkeää tarjota finanssialalle – pienille, keskisuurille ja suurille toimijoille – ennustettava ja kilpailukykyinen toimintaympäristö.

”Suomi pysyy vetovoimaisena, kun emme ota käyttöön EU-tasoa ylittävää kansallista sääntelyä emmekä ylimääräisiä veroja ja maksuja.”

Kaupin mukaan Suomen on myös vahvistettava houkuttelevuuttaan investointimaana ja sijoituskohteena.

”Kotimaisessa sääntelyssä on otettava huomioon myös ulkomaisten sijoittajien näkökulma. Esimerkiksi lausunnolla äskettäin ollut esitys, joka kiristäisi ulkomaisten sijoittajien osinkoverotusta, heikentäisi Suomen houkuttelevuutta sijoitusmarkkinana. Hallituksen on syytä perua tällaiset suunnitelmat”, Kauppi sanoo.

Pankkibarometri: Lainakysyntä hieman alkuvuotta laimeampaa15.6.2018 07:00Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä on edelleen viime vuotta vilkkaampaa, mutta kasvun arvioidaan hieman laimentuneen verrattuna alkuvuoteen. Heinäkuun alusta kiristyvä asuntolainojen lainakatto on todennäköisesti vaikuttanut pankinjohtajien arvioihin kotitalouksien luotonkysynnän kehityksestä. Barometrikysely II/2018 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.