Suomen NNKY-liitto ry

Suomen NNKY-liiton 120-vuotisjuhlassa historia ja nykypäivä kohtasivat

Suomen NNKY-liitto juhli 120-vuotista taivaltaan Suomessa sunnuntaina 24.4.2016. Juhlapäivään mahtui leppoisaa tunnelmaa ja lukuisia kohtaamisia, tunnustuksia ja paljastuksia siinä kuin historian havinaa ja tulevaisuuteen tähyämistä.
Suomen NNKY-liiton historiasta kerrottiin NNKY eilen, tänään ja huomenna -tapahtuman yhteydessä eri tavoin. Esimerkiksi hotelliaulaan rakennettu leipomomyymälä viestitti NNKY:n leipomosta, joka toimi useiden vuosikymmenien ajan nykyisen Hotelli Helkan tiloissa. Leipomolla oli Helsingissä useita leipomomyymälöitä. Kuva: Sakari Röyskö.

Juhlamessu käynnisti juhlapäivän

Päivä aloitettiin Suomen NNKY:n 120-vuotisjuhlamessulla Temppeliaukion kirkossa.

Saarnassaan Suomen NNKY-liiton pääsihteeri, rovasti Pirjo-Liisa Penttinen nosti esille ajatuksen taivaankansalaisuudesta; siitä että tehtävänämme on tehdä Jumalan työtä omilla käsillämme, sekä toimia opastajina ja tiennäyttäjinä.

Musiikin ja puheiden siivittämä juhla

Varsinaista juhlaa vietettiin Suomen NNKY-liiton omistamassa Hotelli Helkassa. Juhlimaan saapui suuri joukko NNKY:läisiä aina ulkomaita myöden. Esimerkiksi NNKY:n Maailmanliiton puheenjohtaja Deborah Thomas-Austin kunnioitti juhlaa läsnäolollaan, sekä piti puheenvuoron pääjuhlassa.

Tervetulopuheessa Suomen NNKY-liiton puheenjohtaja Minna Hietamäki iloitsi NNKY:stä, joka ei ole sisäpiiri vaan avoin sisarpiiri, johon kaikki naiset ovat tervetulleita. Helsingin piispa Irja Askola puolestaan viittasi puheessaan NNKY-naisten erilaisiin tarinoihin, sekä kannusti kulkemaan rohkeasti eteenpäin.

Pääjuhlan musiikista vastasi Jyväskylän NNKY:n lauluryhmä Jännät, joka ihastutti lauluillaan, sekä Helsingin NMKY:n komeasti laulanut Namikat-ensemble. Päätösjuhlan musiikista vastasi kanteletaiteilija Ida Elina, joka hurmasi esityksillään.

Tunnustuksia ja paljastuksia

Juhlassa julkaistiin NNKY:n 10 000 euron arvoisen tunnustuspalkinnon voittajat. Tänä vuonna NNKY:n tunnustuspalkinto jaettiin sukupolvien välisen vuorovaikutuksen edistämisestä. Tunnustuspalkinnon saivat Lukumummi- ja vaari -toiminta (6 000 euroa) sekä Laulukontti -hanke (4 000 euroa). Tunnustuspalkintoa koskeva tiedote.

Juhlan yhteydessä paljastettiin myös NNKY:n talon suunnitelleen Wivi Lönnin muistolaatta, jonka oli suunnitellut arkkitehtiopiskelija Roni Koski-Tuuri. Wivi Lönnin muistolaattaa koskeva tiedote.

NNKY:n uutta vertaisryhmätoimintaa varten julkaistiin TT, seksuaaliterapeutti Heli Pruukin kirjoittamat Voimasiskot – naisten tunnetaitojen ja voimavarojen kirja ja Voimasiskot – naisten voimaryhmän ohjaajan materiaali. Voimasiskot -vertaisryhmätoiminnan tavoitteena on tarjota naisille työkaluja käsitellä erilaisia, kielteisiäkin, tunteita.

NNKY eilen, tänään ja huomenna -tapahtuma teki NNKY:n toimintaa tutuksi

Juhlapäivän aikana vierailla oli myös mahdollisuus tutustua NNKY:n 120-vuotiseen historiaan. Eri puolille Hotelli Helkaa pystytetyissä esittelypisteissä kerrottiin tapahtumarikkaista vuosikymmenistä siinä kuin tämän päivän toiminnasta, kuten esimerkiksi murrosikäisten lasten äitien vertaisryhmätoiminnasta (Kamalat äidit), kriisiraskaustilanteessa elävien tukemisesta (Itu-työ) ja matalan kynnyksen liikuntamuodosta (Gospel-lattarit).

Tapahtumassa näytteillä olleiden historiataulujen tekstit on luettavissa myös NNKY:N verkkosivuilta. Sivuilta löytyy myös joitakin kuvia menneiltä vuosikymmeniltä.

Kuvat

Lataa
Suomen NNKY-liiton juhlamessu järjestettiin Temppeliaukionkirkossa. Kuva: Ilona Yrjölä
Lataa
Juhlamessussa palvelivat toisena liturgina toimineen Jari Leinosen lisäksi NNKY:n edustajat (vasemmalta alkaen): Katri Jussila, Pirjo-Liisa Penttinen, Tuuli Raamat ja Veera Lupunen. Kuva: Ilona Yrjölä
Suomen NNKY-liiton juhlamessussa jaettiin ehtoollinen. Kuva: Ilona Yrjölä
Lataa
Stuttgartin ylioppilaskunnan kuorot Veronika Stoertzenbachin johtamana lauloivat juhlamessussa. Kuva: Ilona Yrjölä
Lataa
NNKY:n Maailmanliiton puheenjohtaja Deborah Thomas-Austin onnitteli Suomen NNKY-liittoa. Kuva: Sakari Röyskö
Lataa
Helsingin piispa Irja Askola kannusti naisia puheessaan. Kuva: Sakari Röyskö.
Lataa
Onnea Suomen NNKY-liitto! Kuvassa Helsingin piispa Irja Askola ja Suomen NNKY-liiton pääsihteeri Pirjo-Liisa Penttinen. Kuva: Sakari Röyskö.
Lataa
Suomen Ekumeenisen Neuvoston edustajat tervehtivät NNKY:läisiä. Kuvassa vasemmalta oikealle: NNKY:n Maailmanliiton puheenjohtaja Deborah Thomas-Austin, Suomen NNKY-liiton puheenjohtaja Minna Hietamäki ja pääsihteeri Pirjo-Liisa Penttinen sekä Suomen Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri Mari-Anna Pöntinen, hallintosihteeri Sirpa-Maija Vuorinen ja vastuuviikon koordinaattori Katariina Väisänen. Kuva: Sakari Röyskö.
Lataa
Naisten välistä yhteistyötä! Kuvassa vasemmalta oikealle: Marttaliiton toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä, Naisjärjestöjen Keskusliiton pääsihteeri Terhi Heinilä, Suomen NNKY-liiton pääsihteeri Pirjo-Liisa Penttinen, Marttaliiton puheenjohtaja Lea Sairanen ja Suomen NNKY-liiton varapuheenjohtaja Leena-Maria Kyyhkynen. Kuva: Sakari Röyskö.
Lataa
Suomen NNKY-liiton historiasta kerrottiin myös tekemisen kautta. Vierailla oli esimerkiksi mahdollisuus ”vaatettaa sotavankeja”. Toisin sanoen sisällissodan seurauksena NNKY:n paikallisyhdistykset lähettivät sotavangeille vaateavustusta, lisäksi useat NNKY:n paikallisyhdistykset perustivat lastenkoteja sotaorvoille. Kuva: Sakari Röyskö.
Lataa
Suomen NNKY-liiton 120-vuotisjuhlista suuri kiitos kuuluu upeille vapaaehtoisille. Kuvassa vapaaehtoisena työskennellyt Triin Kilo sekä juhlakoordinaattorina työskennellyt Tuuli Raamat. Kuva: Sakari Röyskö.

Suomen NNKY-liitto ry
Pohjoinen Rautatiekatu 23 B

09 434 2290http://www.ywca.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen NNKY-liitto ry

IKIOMA ensikirja on näkövammaisen lapsen ensikosketus tarinoiden maailmaan23.3.2017 15:39:23 EET | Tiedote

Ensimmäiset näkövammaisille lapsille valmistetut kosketeltavat ensikirjat, IKIOMA-kirjat, ovat valmistuneet. Ne luovutetaan Keikyän kyläpäivillä jaettavaksi Pirkanmaan alueella perheisiin, joissa on alle kaksivuotias näkö- tai monivammainen lapsi. IKIOMA koskettelukirjat ovat syntyneet kymmenien vapaaehtoisten käsissä Sastamalassa, Köyliössä, Kiikassa ja Nurmossa sekä Oulussa, joka on idean äidin Vuokko Keräsen kotikaupunki. Keikyän kyläjuhlassa 8.4. jaettavat kirjat ovat Tyrvään Tyykityttöjen aikaansaannos.