Nuoret Lesket ry

Suomen nuoret lesket ry:n vastine perhe-eläkejärjestelmän uudistamiseen

Työmarkkinajärjestöt esittivät tällä viikolla julkaistussa esityksessään ehdotuksensa perhe-eläkejärjestelmän uudistamiseen. Suomen nuoret lesket ry vastustaa siinä esitettyä leskeneläkkeiden kaavamaista määräaikaistamista, koska se ei huomioi leskien erilaisia taloudellisia tilanteita. Yhdistys myös huomauttaa, että esityksessä ei oteta kantaa nuorena leskeytyneiden kannalta olennaisimpaan epäkohtaan eli siihen, että lapsettomat alle 50-vuotiaat nuoret lesket jäävät kokonaan ilman eläkettä. Suomen nuoret lesket ry vaatii tämän epäkohdan korjaamista. Tervetullutta työmarkkinajärjestöjen esityksessä on se, että siinä esitetään lapseneläkkeen yläikärajan nostoa 20 ikävuoteen. Tärkeä uudistus on myös leskeneläkeoikeuden laajentaminen koskemaan avopuolisoita niissä tilanteissa, kun avopuolisolla on kuolleen puolison kanssa lapsia.

Työmarkkinajärjestöt esittivät tällä viikolla julkaistussa esityksessään ehdotuksensa perhe-eläkejärjestelmän uudistamiseen. Suomen nuoret lesket ry toteaa esityksestä työikäisenä leskeytyneen ja leskiperheen lapsen näkökulmasta seuraavaa:

Suomen nuoret lesket ry vastustaa leskeneläkkeiden kaavamaista määräaikaistamista. Muutos ei huomioisi leskien erilaisia taloudellisia tilanteita ja johtaisi näin osan leskistä taloudelliseen ahdinkoon ja verovaroin katetun sosiaaliturvan piiriin.

Nykyjärjestelmässä on jo nyt vähennysmekanismi, jonka kautta leskeneläke on työikäisellä lähes aina määräaikainen. Niillä lapsettomilla leskillä, jotka eläkettä saavat, sitä vähennetään jo puolen vuoden jälkeen ja leskivanhemmilla nuorimman lapsen tullessa täysi-ikäiseksi. Näin eläke jää vähennysten jälkeen maksuun vain pienituloisille.

Työmarkkinajärjestöjen esityksessä ei myöskään oteta kantaa nuorena leskeytyneiden kannalta olennaisimpaan epäkohtaan eli siihen, että lapsettomat alle 50-vuotiaat nuoret lesket jäävät kokonaan ilman eläkettä. Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman työryhmän 7.4.2017 valmistuneessa Perhe-eläkeselvityksessä esitettiin yhtenä kohtana leskeytyneen ikään kohdistuvien rajoitusten poistamista. Suomen nuoret lesket ry vaatii tämän tärkeän ja olennaisen muutoksen toteuttamista. Tällä uudistuksella taattaisiin lapsettomien nuorena leskeytyneiden yhdenvertainen kohtelu suhteessa muihin leskiin. Lapsettomuus eläkkeen eväämisen perusteena tuntuu erityisen kipeältä niistä leskistä, joilla toive lapsesta ei puolison kuoltua ehtinyt toteutua.

Tervetullutta työmarkkinajärjestöjen esityksessä on se, että siinä esitetään lapseneläkkeen yläikärajan nostoa 20 ikävuoteen. Tämä parantaa leskiperheiden nuorten asemaa suhteessa nuoriin, joiden perheessä on kahden vahemman tulot.

Tärkeä uudistus on myös leskeneläkeoikeuden laajentaminen koskemaan avopuolisoita niissä tilanteissa, kun avopuolisolla on kuolleen puolison kanssa lapsia. Tämä muutos huomioisi muuttuneet parisuhteen muodot. Vanhempansa kuoleman kautta menettäneet lapset olisivat näin keskenään tasa-arvoisessa asemassa, riippumatta vanhempien parisuhteen muodosta.

Jyväskylässä 12.6. 2019
Sirpa Mynttinen
Suomen nuoret lesket ry

Sirpa Mynttinen
sirpa.mynttinen@nuoretlesket.fi

Nuoret Lesket ry
Puistokatu 5 A 18
40100 JYVÄSKYLÄ

+358 (0)44 300 6477https://nuoretlesket.fi/

Suomen nuoret lesket ry on työikäisten leskien ja leskiperheiden vertaistukijärjestö. Yhdistys järjestää vertaistukitoimintaa ja tarjoaa neuvontaa leskeyteen liittyvissä asioissa.

Suomen nuoret lesket ry pyrkii vaikuttamaan leskien ja leskiperheiden oikeudelliseen ja taloudelliseen asemaan liittyviin epäkohtiin. Yhdistys myös kouluttaa ja toimii aihealueensa kokemusasiantuntijana.

Toiminta on sitoutumatonta ja avointa kaikille leskeytyneille puolison kuolinsyystä, parisuhteen muodosta tai perhetilanteesta riippumatta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Nuoret Lesket ry

Lapsiperheiden kotipalveluun sisältyy runsaasti haasteita leskiperheiden vanhempien näkökulmasta22.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Syksyllä 2022 toteutetussa lapsiperheiden kotipalvelua käsittelevässä tutkimuksessa nousi esiin useita leskiperheiden vanhempia koskevia epäkohtia. Kotipalvelun hakeminen oli sujunut leskiperheillä selvästi muita perhemuotoja huonommin. Leskiperheiden vanhemmat kokivat kotipalvelun vastaavan heidän tarpeisiinsa huonommin kuin muut perheryhmät. Leskiperheiden vanhemmat pitivät myös kotipalvelun kestoa liian lyhyenä tarpeeseen nähden. Tutkimus osoittaa, että kotipalvelussa olisi leskiperheiden osalta parannettavaa niin tiedottamisen, kotipalvelun sisällön kuin riittävän keston osaltakin.

Nuorella lapsettomalla leskelläkin on oikeus eläkkeeseen24.9.2020 14:56:13 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys perhe-eläkeuudistuksesta on lähtenyt lausuntokierrokselle. Nuorille leskille pettymyksenä tuli, että lakiesityksessä ei edelleenkään esitetä korjattavaksi olennaista lain epäkohtaa, jonka vuoksi nuoret lapsettomat lesket jäävät kokonaan ilman eläkettä. Suomen nuoret lesket ry katsoo, että eläkkeen evääminen iän ja lapsettomuuden perusteella on syrjivää ja kohtuutonta. Oikeus eläkkeeseen tulee taata yhdenvertaisesti kaikille leskille.

Nuorena leskeytyneen näkökulma keskusteluun leskeneläkkeistä23.5.2019 16:54:37 EEST | Tiedote

Viime päivinä käyty keskustelu leskeneläkkeistä on koettu harhaanjohtavana nuorena leskeytyneiden keskuudessa. Otsikoissa olleet suuret eläkkeet eivät ole todellisuutta kuin vain ani harvoille. Keskusteluissa tuntuu unohtuneen myös se tosiasia, että suuri joukko nuoria leskiä jää kokonaan ilman eläkettä. Nuorena leskeytyneelle leskeneläke on tärkeä tuki, jolla voidaan ennaltaehkäistä puolison kuoleman aiheuttamia negatiivisia seurauksia.