Suomen ortodoksisen kirkon kirkolliskokous Valamossa 26.–29.11.2018

Kokouksessa käsitellään mm. kysymystä hiippakuntarajoista ja toimitetaan Kuopion ja Karjalan hiippakunnan piispan vaali.
Kirkolliskokouksen täysistunnot ovat piispan vaalin ehdokasasettelua käsittelevää istuntoa lukuun ottamatta yleisölle avoimia.

Suomen ortodoksisen kirkon kirkolliskokous kokoontuu 26.–29.11.2018 Valamon luostarissa.

Kirkolliskokous käynnistyy kello 12 luostarin Kristuksen kirkastumisen kirkossa toimitettavalla rukouspalveluksella. Sen jälkeen kirkolliskokous kokoontuu luostarin kulttuurikeskukseen avajaisistuntoon, jonka aluksi luetaan Konstantinopolin Ekumeenisen patriarkan Bartolomeoksen kirkolliskokoukselle lähettämä paimenkirje. Kirkolliskokouksen avajaispuheen pitää kokouksen puheenjohtaja, Helsingin ja koko Suomen arkkipiispa Leo. Lopuksi käsitellään kokouksen asialuettelo ja käydään lähetekeskustelu.

Koko asialista löytyy kirkon sivuilta: https://www.ort.fi/uutishuone/2018-11-19/kirkolliskokous-koolla-valamossa-26-29112018

Kokouksen agendalla on useita kirkon hallinnon kehittämiseen liittyviä asioita. Kokouksessa tehdään muun muassa päätös Suomen ortodoksisen kirkon hiippakuntajaon mahdollisesta uudistamisesta. Kirkollishallitus esittää kirkolliskokoukselle Tampereen ortodoksisen seurakunnan liittämistä Oulun hiippakuntaan. Tavoitteena on tasoittaa kirkon kolmen hiippakunnan jäsenmäärää ja vahvistaa pohjoisimman hiippakunnan elinvoimaisuutta.

Kokouksessa toimitetaan myös Kuopion ja Karjalan hiippakunnan piispan vaali. Kirkolliskokousedustajat kokoontuvat tiistaina kello 10 suljettuun täysistuntoon keskustelemaan mahdollisista ehdokkaista. Piispainkokous kokoontuu noin kello 11 ja tekee vaalin ehdollepanon. Vaali toimitetaan luostarin pääkirkossa torstaina 29.11. välittömästi kello 9 alkavan liturgian jälkeen, noin kello 11. Kuopion ja Karjalan hiippakunnan metropoliitan tehtävään valittu on haastateltavissa välittömästi vaalituloksen selviämisen jälkeen luostarin kulttuurikeskuksessa.

Valamon kulttuurikeskuksen tiloissa järjestettäviin kirkolliskokouksen täysistuntoihin on piispanvaalin ehdokasasettelua käsittelevää täysistuntoa lukuun ottamatta vapaa pääsy. Yleisölle ja medialle on varattu joitakin istumapaikkoja salin takaosaan. Valiokuntatyöskentely tapahtuu sen sijaan suljetuin ovin.

Kirkko striimaa täysistunnot ort.fi -sivustolle, josta niitä voi seurata joko reaaliajassa tai tallenteena. Tieto seuraavan täysistunnon alkamisajasta löytyy aina välittömästi istunnon jälkeen julkaistavan täysistuntouutisen lopusta.

Kirkolliskokous on Suomen ortodoksisen kirkon ylin päättäväelin. Sen itseoikeutettuja jäseniä ovat Suomen ortodoksisen kirkon piispat, Helsingin ja koko Suomen arkkipiispa Leo, Oulun metropoliitta Elia ja Joensuun piispa Arseni. Lisäksi kirkolliskokouksen jäseniä ovat vaalilla kolmivuotiselle toimikaudelle valitut 18 maallikoiden, 11 papiston ja kolme kanttoreiden edustajaa. Seuraavat kirkolliskokousedustajien vaalit järjestetään keväällä 2019. Uusien edustajien toimikausi tulee olemaan nelivuotinen.

Lehdistön yhteydenotot ja haastattelupyynnöt: Vastaava tiedottaja Maria Hattunen maria.hattunen@ort.fi, 040 481 9240.

040 4819240