Suomen Palopäällystöliitto muistuttaa toimikautensa aloittaneita kuntapäättäjiä: turvallisen kunnan luominen edellyttää päättäjiltä erityistä ymmärrystä

Uudet kunnan- ja kaupunginvaltuustot ympäri Suomen ovat pitäneet ensimmäisiä kokouksiaan alkusyksyn aikana. Asialistoilla on tunnetusti aiheita varhaiskasvatuksesta viheralueisiin, mutta mitä jokaisen kuntapäättäjän tulisi vähintäänkin tietää pelastusalasta?

Aika on kriittinen tekijä kaikessa pelastustoiminnassa. Esimerkiksi tieliikenneonnettomuuksissa apu on tärkeää saada paikalle riittävän nopeasti, jotta lisäonnettomuuksilta vältytään. Kuvassa tieliikennepelastamisen tekniikoita harjoitellaan Palopäällystöliiton Road Rescue -tapahtumassa. Kuva: Ossi Pietiläinen

Suomen Palopäällystöliitto toivottaa onnea uusien valtuustojen taipaleelle ja muistuttaa samalla pelastusalan ainutlaatuisesta toimintaympäristöstä. Oletko esimerkiksi tullut miettineeksi, että pelastusalan pahin vihollinen on aika? Mikäli onnettomuustilanteissa avun saamiseen kuluva aika pidentyy, myös onnettomuuksien laajuus voi kasvaa ja lisäonnettomuuksien riski suurentua.

Päätöksiä tehtäessä on hyvä muistaa, että myös onnettomuuksia tapahtuu kaikkialla, missä on ihmisiä ja elämää. Onnettomuus ei katso etäisyyksiä. Sen vuoksi turvallisen kunnan tai kaupungin luominen edellyttää kuntapäättäjiltä ymmärrystä pelastustoimintaan vaikuttavista tekijöistä.

Aikafunktio on merkittävässä roolissa kaikessa pelastustoiminnassa. Aika vaikuttaa

• tulipaloissa palon kehittymiseen
  • tieliikenneonnettomuuksissa lisäonnettomuuksien estämiseen
  • yleisesti ihmisten hoidon aloittamiseen sekä jatkohoitoon saattamiseen
  • vesiliikenteessä tai muuten veden varaan joutuneiden pelastamiseen
  • vaarallisten aineiden onnettomuuksissa seurausten laajuuteen

Tämän vuoksi on tärkeää turvata jokaisen kuntalaisen avunsaanti ja se, että palvelut ovat jatkossakin riittävän lähellä silloin, kun niitä tarvitaan.

Huomaathan myös, että pelastuslaitokset tekevät jatkuvasti ja säännöllisesti riskienhallintaa ja onnettomuuksien ehkäisytyötä. Pelastustoimella on vahva rooli varautumisen ja valmiussuunnittelun asiantuntijana ja yhteensovittajana. Turvallisen toiminta- ja asuinympäristön perustat luodaan myös jo aluesuunnittelu- ja kaavoitusvaiheessa.

Apua tai lisätietoja kaivatessanne teitä palvelevat palvelevat oman alueenne pelastuslaitos sekä valtakunnalliset toimijat, kuten Suomen Palopäällystöliitto ja monet yhteistyökumppanimme.