Suomen Pankin webinaarissa keskusteltiin Suomen talouden ja työmarkkinoiden suunnasta

Suomen Pankki täyttää kuluvana vuonna 210 vuotta ja tapahtumaa juhlistettiin perjantaina 26.3.2021 webinaarilla, jossa keskusteltiin Suomen talouden ja työmarkkinoiden suunnasta koronapandemian jälkeen. Webinaarissa paikallisesta sopimisesta ja tuottavuuskasvun edellytysten parantamisesta keskustelemassa olivat Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn, Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Helle, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto, ETLAn tutkimusjohtaja Heli Koski ja professori Roope Uusitalo. Tilaisuuden juonsi toimittaja Tapio Nurminen.

Pääjohtaja Olli Rehn puhui tilaisuuden alussa Suomen talouden tilasta ja korosti erityisesti tarvetta löytää ratkaisuja talouden pitkän aikavälin ongelmiin. ”Kun koronakriisi nyt asteittain toivottavasti siirtyy osaksi historiaa, Suomen taloudella on edessään samat pidemmän aikavälin ongelmat kuin ennen kriisiä – nyt vain aiempaa vaikeampina. Julkinen talous ei ole kestävällä tolalla, ja työllisyysaste on liian matala. Työn tuottavuuden kasvu on ollut poikkeuksellisen vaimeaa jo yli 10 vuoden ajan”, sanoi pääjohtaja Rehn. Puheessaan Rehn toi esiin tarpeen hakea pitkän aikavälin ongelmiin ratkaisuja ennakkoluulottomasti ja yhteistyöllä ja peräänkuulutti rakentavaa keskustelua sekä kunnianhimoisia tavoitteita korkean työllisyysasteen ja tuottavuuden saavuttamiseksi. ”Ikääntyvän maamme tilanne on sen verran vaikea, ettei meillä ole enää varaa toistemme ohi puhumiseen ja päätösten siirtämiseen aina vain seuraaville hallituskausille. Muu maailma ei odota edes maailman onnellisinta kansaa” totesi Rehn Suomen talouden haasteista.

Juontaja Tapio Nurminen haastatteli webinaarissa Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aaltoa sekä Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Hellettä. Keskustelussa käsiteltiin ajankohtaista työmarkkinatilannetta ja ennen kaikkea paikallisen sopimisen vaikutuksia.

Toisessa haastatteluosiossa ETLAn tutkimusjohtaja Heli Koski nosti esiin muun muassa huolensa investointien ja talouden tuotantopotentiaalin heikkenemisestä, joka on alkanut jo ennen koronapandemiaa. Professori Roope Uusitalo kommentoi keskustelussa mm. työllisyystoimien suhdetta julkiseen talouteen ja valtioiden velkaantumista.

Tutustu tilaisuuden tallenteeseen ja pääjohtaja Rehnin puheeseen:

Tallenne: Suomen Pankin webinaari 26.3.2021 -  Kohti talouden uudistumista

Pääjohtaja Olli Rehnin puhe: Kohti talouden uudistamista

Suomen Pankki 210 vuotta - Tutustu Pankin historiaan:

Kuvakooste Suomen Pankin historian eri vaiheista

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Jenni Hellström, p. 09 183 2632, jenni.hellstrom@bof.fi

Ålands lyceum won the Generation €uro Students’ Award monetary policy competition14.4.2021 14:15:00 EEST | Press release

A team from Ålands lyceum has won the Finnish final of the Generation €uro Students’ Award.The other finalists came from Etelä-Tapiola lukio and Kuopion klassillinen lukio. The final was held as a remote event on 14 April 2021.The award-winning team was selected by a jury composed of Bank of Finland experts, chaired by Head of Research Esa Jokivuolle. The winning team Victor Byman, Alva Kahnberg Aaron Nordberd and Noel Rönnberg and the teacher Anders Casén who tutored the team will have the opportunity to meet European Central Bank management in a virtual event in May.The two other teams that qualified for the finals were awarded book gift vouchers. “Along with the elderly, young people have been among the biggest victims of the coronavirus pandemic.Your participation shows that you have not become prisoners of circumstances, rather you have raised the bar above what is normally required of anyone.Your active attitude is not only to be appreciated but is also a key to social influence

Laget från Ålands lyceum segrade i Generation €uro-tävlingen i penningpolitik14.4.2021 14:15:00 EEST | Tiedote

Laget från Ålands lyceum har vunnit den finländska finalen i tävlingen Generation €uro. De övriga finalisterna kom från Etelä-Tapiolan lukio från Esbo och Kuopion klassillinen lukio. Finalen hölls på distans den 14 april 2021. Vinnaren valdes av en jury bestående av experter från Finlands Bank med forskningschef Esa Jokivuolle som ordförande. Det vinnande laget Victor Byman, Alva Kahnberg, Aaron Nordberg och Noel Rönnberg samt deras lärare Anders Casén som ledde laget får möta Europeiska centralbankens ledning vid ett virtuellt evenemang i maj. De två övriga finallagen belönades med bokpresentkort. ”Vid sidan om de äldre hör de unga till dem som drabbats hårdast av coronapandemin. - Ert deltagande berättar att ni inte blivit omständigheternas fångar utan ni höjde ribban över vad som normalt kan krävas av någon. Er aktiva attityd är förutom värd uppskattning också nyckeln till samhälleligt inflytande under de kommande åren”, konstaterade chefdirektör Olli Rehn i sitt öppningstal när han

Ålands lyceumin joukkue voitti Generation €uro -rahapolitiikkakilpailun14.4.2021 14:15:00 EEST | Tiedote