Suomen paras bisneskirja 2018 Helena Åhmanin ja Harri Gustafsbergin Tilannetaju - päätä paremmin

Suomen Ekonomien kirjallisuuspalkinnon voittaja on Helena Åhmanin ja Harri Gustafsbergin kirja Tilannetaju - päätä paremmin (Alma Talent). Pääpalkinnon 30 000 euroa lisäksi teos voitti myös jo aiemmin julkistetun yleisöäänestyksen.

Åhmanin ja Gustafbergin voittajateosta palkintoraati kiittelee sen annista jokaiselle omien päätöstensä ja ratkaisujensa laadusta kiinnostuneelle.

”Kyky toimia kussakin hetkessä tarkoituksenmukaisella tavalla korostuu kompleksisessa, jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä, ja se tekee kirjasta ajankohtaisen. Kirjoittajien kokemustausta ja ammattitaito mahdollistaa teorian ja käytännön vuoropuhelun, joka motivoi lukijaa oman ajattelutapansa kehittämiseen”, palkintoraadin puheenjohtaja Olli-Pekka Heinonen summaa.

Teoksen ansiona palkintoraati piti myös sitä, että kansainväliset ja kotimaiset haastattelut ja esimerkit on kuvattu suomalaisen lukijan tarpeisiin. ”Vaikeasta ja paljon uutta tietoa sisältävästä aiheesta huolimatta kirja on tyylikkään selkeä ja helppolukuinen”, Heinonen lisää.

Kirjallisuuspalkinnon palkintoraadin muodostivat Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, liiketoimintajohtaja Sari Torkkola (Elisa Oyj) ja toimitusjohtaja Hannu Uotila (Oy Sailer Research & Development LTD).

Suomen Ekonomien kirjallisuuspalkinto jaetaan joka toinen vuosi, nyt jo 12. kertaa. Palkinnon tavoitteena on kannustaa jokaista kehittämään itseään ja omaa osaamistaan lukemalla hyviä suomalaisia yrityskirjoja sekä antaa näkyvä tunnustus kirjoittajalle tai kirjoittajaryhmälle, joka on aikaansaanut erityisen ansiokkaan teoksen.

Vuoden 2018 kilpailun finaalissa olivat voittajateoksen lisäksi mukana myös seuraavat kirjat:

Leenamaija Otala: Ketterä oppiminen - Keino menestyä jatkuvassa muutoksessa (Kauppakamari)

Kirsi Piha: Konflikti päivässä - Kulttuuri ratkaisee yrityksen kohtalon (Alma Talent)

Elina Hiltunen: Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa - Trendit ja ilmiöt (Docendo)

Pekka Mattila: Peilejä johtamiseen (Alma Talent)

Perttu Ahvenainen, Janne Gylling, Sani Leino: Viiden tähden asiakaskokemus - Tee asiakkaistasi faneja (Kauppakamari)

Anu Varpenius, asiantuntija, ammatillinen kehittyminen, Suomen Ekonomit, puh. 040 710 4860