Suomen paras kesätyönantaja -palkinto Eteralle

Etera on palkittu vuoden 2017 Suomen parhaana kesätyönantajana. Voittajan valitsi Akavan opiskelijoiden raati, jonka puheenjohtajana toimi työministeri Jari Lindström.

Raati painotti valinnassaan työnantajien halua sitoutua nuoriin kesätyöntekijöihin. Voittaja erottui edukseen kohtelemalla nuoria kesätyöntekijöitä yhdenvertaisena osana modernia työyhteisöä sekä tarjoamalla heille työmahdollisuuksia jatkossa yrityksessä.

– Kesätöiden tarjoaminen on panostus tulevaisuuteen. Kesätöiden avulla yritykset voivat sitouttaa nuoria ja motivoituneita työntekijöitä toimintaansa, luoda yhteyksiä nuoriin osaajiin ja saada uusia ideoita yrityskulttuurin ja toimintatapojen kehittämiseksi, sanoo työministeri Jari Lindström palkintotilaisuudessa.

Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Henna Pursiainen kiittää Eteraa esimerkillisestä toiminnasta nuorten työntekijöiden palkkauksessa ja perehdyttämisessä sekä ohjauksesta työpaikalla.

–Kesätyö on nuorille merkittävä ikkuna oman alan tehtäviin ja laajemmin työelämään. On tärkeää, että pelisäännöt ovat työpaikalla kunnossa, työyhteisön henki kannustava ja eri-ikäisiä työntekijöitä arvostava. Lisäksi on hienoa, että kesätyössäkin kannustetaan osaamisen kehittämiseen, Pursiainen sanoo.

Akavan opiskelijoiden harjoittelubarometreistä ilmenee, että opiskeluaikaista työkokemusta pidetään kaikkein merkittävimpänä myöhempää työllistymistä edistävänä tekijänä.

– Eteran myönteinen suhtautuminen korkeakouluharjoitteluihin sekä kesätyöntekijöihin erottui edukseen. Työskentely nykyaikaisessa työympäristössä ja mahdollisuus joustaviin työskentelytapoihin edellyttää luottamusta, joka hyödyttää sekä nuorta työntekijää että työnantajaa, lisää Pursiainen.

Suomen paras kesätyönantaja -palkinto jaettiin nyt kymmenennen kerran. Ehdotuksia saapui useita kymmeniä.

Rautatieläisenkatu 6

Akava on Suomen johtava opiskelijoiden työmarkkinajärjestö. Akavan opiskelijat on 113 000 korkeakouluopiskelijan yhteisö, joka ajaa korkeakouluopiskelijoiden etua toimimalla aktiivisena ja aloitteellisena yhteiskunnallisena keskustelijana.

akava.fi/opiskelijat

Selvitystyö kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytöstä alkaa16.11.2017 11:27Tiedote

Akava pitää hyvänä työministeri Jari Lindströmin päätöstä asettaa selvityshenkilö Jukka Ahtela selvittämään työntekijöiden kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytäntöjä. Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Salassapitosopimusten ongelmana on erityisesti olematon lainsäädännöllinen perusta. Sopimuksia käytetään myös hyvin yleisesti rinnakkain.