Suomen paras kesätyönantaja -palkinto Eteralle

Etera on palkittu vuoden 2017 Suomen parhaana kesätyönantajana. Voittajan valitsi Akavan opiskelijoiden raati, jonka puheenjohtajana toimi työministeri Jari Lindström.

Raati painotti valinnassaan työnantajien halua sitoutua nuoriin kesätyöntekijöihin. Voittaja erottui edukseen kohtelemalla nuoria kesätyöntekijöitä yhdenvertaisena osana modernia työyhteisöä sekä tarjoamalla heille työmahdollisuuksia jatkossa yrityksessä.

– Kesätöiden tarjoaminen on panostus tulevaisuuteen. Kesätöiden avulla yritykset voivat sitouttaa nuoria ja motivoituneita työntekijöitä toimintaansa, luoda yhteyksiä nuoriin osaajiin ja saada uusia ideoita yrityskulttuurin ja toimintatapojen kehittämiseksi, sanoo työministeri Jari Lindström palkintotilaisuudessa.

Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Henna Pursiainen kiittää Eteraa esimerkillisestä toiminnasta nuorten työntekijöiden palkkauksessa ja perehdyttämisessä sekä ohjauksesta työpaikalla.

–Kesätyö on nuorille merkittävä ikkuna oman alan tehtäviin ja laajemmin työelämään. On tärkeää, että pelisäännöt ovat työpaikalla kunnossa, työyhteisön henki kannustava ja eri-ikäisiä työntekijöitä arvostava. Lisäksi on hienoa, että kesätyössäkin kannustetaan osaamisen kehittämiseen, Pursiainen sanoo.

Akavan opiskelijoiden harjoittelubarometreistä ilmenee, että opiskeluaikaista työkokemusta pidetään kaikkein merkittävimpänä myöhempää työllistymistä edistävänä tekijänä.

– Eteran myönteinen suhtautuminen korkeakouluharjoitteluihin sekä kesätyöntekijöihin erottui edukseen. Työskentely nykyaikaisessa työympäristössä ja mahdollisuus joustaviin työskentelytapoihin edellyttää luottamusta, joka hyödyttää sekä nuorta työntekijää että työnantajaa, lisää Pursiainen.

Suomen paras kesätyönantaja -palkinto jaettiin nyt kymmenennen kerran. Ehdotuksia saapui useita kymmeniä.

Akava on Suomen johtava opiskelijoiden työmarkkinajärjestö. Akavan opiskelijat on 113 000 korkeakouluopiskelijan yhteisö, joka ajaa korkeakouluopiskelijoiden etua toimimalla aktiivisena ja aloitteellisena yhteiskunnallisena keskustelijana.

akava.fi/opiskelijat

Akava Works teettää Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä selvityksen työsopimusten kilpailukielloista25.4.2018 13:33Tiedote

Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Akava teettää taloustieteellisen selvityksen työsopimusten kilpailukielloista Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä. Selvitys kartoittaa, millaisia vaikutuksia kilpailukieltojen yleistymisellä on yrityksiin, työntekijöihin ja työmarkkinoihin sekä laajemmin yhteiskunnan hyvinvointiin.

Akava selvitti: Lähes 60 prosenttia 18–35 vuotiaista pitää tasa-arvon lisääntymistä tavoiteltavana kehityssuuntana16.4.2018 14:02Tiedote

Akavan selvitys kertoo, että suurin osa nuorista korkeakoulutetuista pitää eriarvoisuuden vähenemistä ja sukupuolten välisen tasa-arvon paranemista tavoiteltavina kehityssuuntina suomalaisessa yhteiskunnassa. Vain hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen ja ympäristön tilan paraneminen katsotaan tärkeämmiksi. Vähäisemmälle painoarvolle jäävät muun muassa elintason nousu ja vapaa-ajan lisääntyminen.

Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen11.4.2018 20:12Tiedote

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.