Suomen parhaat ammattiosaajat Poriin – Taitaja2022-finaalissa mukana yli 350 kilpailijaa

Taitaja2022-tapahtuma järjestetään Porissa 16.–19.5. Tapahtuman keskiössä ovat ammattitaidon SM-kilpailujen finaalit, joissa eri alojen ammattiosaajat kilpailevat omassa lajissaan.
Taitaja2022 Pori -semifinaali, autokorinkorjaus. Kuva: Antti Karpale.

Semifinaalivaihe järjestettiin koronatilanteen vuoksi hajautetusti ympäri Suomen kilpailijoiden omissa oppilaitoksissa. Semifinaaleissa kilpaili yhteensä 1400 opiskelijaa 44 eri lajissa. Toukokuun finaalissa Porissa nähdään yli 350 kilpailijaa mittelöimässä oman alansa ammattitaidon SM-mitaleista. Lajien finalistit Taitaja2022-verkkosivuilla.

Taitaja-tapahtuma on yleisölle avoin ja maksuton tapahtuma. Tapahtumapaikkana toimii Porin urheilukeskus, Isomäki ja Länsi-Suomen Pelastusharjoitusalue. Tapahtumassa kisataan myös yläkoululaisten leikkimielisen Taitaja9-kilpailun finaali, ensimmäistä kertaa kaksipäiväisenä. Taitaja9-aluekilpailut käytiin virtuaalisen pakopelin avulla, ja siihen osallistui yli 10 000 yläkoululaista.

–Taitaja2022 on ennen kaikkea koulutuksen, ammattitaidon ja yhteistyön juhlaa. Ammattitaidon SM-finaali pitää sisällään aina myös suuren urheilutapahtuman tunnelmaa, johon liittyy niin onnistumisen suurta iloa kuin aina hieman myös pettymyksen kyyneleitäkin. Varmaa myös on, että tunne tulee olemaan vahva ja asenne tinkimätön, kun teemaksi valittu #työniloa tulee valtaamaan Porin toukokuussa, iloitsee Taitaja2022-kilpailujohtaja Diana Bergroth-Lampinen.

Diana Bergrooth-Lampinen
Kilpailujohtaja, Taitaja2022
diana.bergroth-lampinen@winnova.fi, puh. 044 455 7302

Tuomas Mäki-Ontto
Kilpailupäällikkö, Taitaja2022
tuomas.maki-ontto@sataedu.fi, puh. 040 199 4401

Petri Hörkkö
Taitaja-päällikkö, Skills Finland
petri.horkko@skillsfinland.fi, puh. 050 523 9696

Taitaja2022 Pori -semifinaali, autokorinkorjaus. Kuva: Antti Karpale.