Suomen parhaat sijoittajasivut listattu: kärjessä Kesko

Pörssisäätiö ja Sijoitusanalyytikot ry palkitsivat Suomen parhaat sijoittajasivut 2018. Vuosittain järjestettävässä Parhaat sijoittajasivut -kilpailussa ensimmäisen sijan vei tänä vuonna suurten yhtiöiden sarjassa Kesko ja keskisuurissa Alma Media. Pienten yhtiöiden sarjassa kärkeen nousi Exel Composites ja First North -sarjassa Verkkokauppa.com.

Parhaat sijoittajasivut 2018 -kilpailun voittajat lavalla palkintojenjakotilaisuudessa Pörssitalossa. Kuva: Pörssisäätiö.

Kilpailussa arvioitiin kaikkien kotimaisten listautuneiden yhtiöiden suomenkieliset verkkosivut. Kilpailusarjoja oli neljä: suuret pörssiyhtiöt, keskisuuret pörssiyhtiöt, pienet pörssiyhtiöt ja First North -yhtiöt.

Kaikista parhaat pisteet sai Kesko. Tuomariston mukaan yhtiön sijoittajasivut erottuvat edukseen erityisesti seuraavilla osa-alueilla: käytettävyys, visuaalisuus, corporate governancen esiin tuominen ja vastuullisuudesta kertominen. Sivuston rakenne on selkeä ja olennaiset asiat löytyvät helposti. Yrityksen vastuullisuustyö ja mukanaolo vastuullisuusindekseissä tuodaan hyvin esiin. Omistajaluetteloa päivitetään säännöllisesti ja omistusten osalta kerrotaan esimerkiksi tiedot myös suurimmista hallintarekisteröidyistä omistajista.

Professori Jarmo Leppiniemen johtama tuomaristo arvioi sivuja viiden kriteerin perusteella: käytettävyys ja visuaalinen ulkoasu; strategia, kasvu ja kannattavuus; taloudelliset tavoitteet ja historiallinen performanssi; pääomankäyttö ja operatiivisten riskien kuvaus sekä corporate governance ja kestävä toiminta.

– Hyvällä sijoittajasivustolla on näkyvästi esillä tuoreet tiedot kuten osavuosikatsaukset ja viimeisimmät pörssitiedotteet. Myös aikasarjat ja muutokset löytyvät helposti. Sivuja on helppo käyttää eri päätelaitteilla, kuten älypuhelimella, Leppiniemi kommentoi.

Hänen mukaansa sijoittajasivut ovat kehittyneet vuosi vuodelta ja taso on yleisesti ottaen korkea. Kilpailun kärki oli tänä vuonna hyvin tasaväkinen.

Tavoitteena kehittää sijoittajaviestintää

Parhaat sijoittajasivut -kilpailun tavoitteena on kehittää sijoittajaviestintää nostamalla esiin parhaita käytäntöjä.

– Verkkosivut ovat tärkeä osa sijoittajaviestintää niin sijoittajille, analyytikoille kuin medialle. Erityisesti yksityissijoittajille verkkosivut ovat keskeinen kanava saada tietoa sijoituspäätösten tueksi. Suomessa on yli 800 000 osakesäästäjää, jotka yhteensä omistavat noin viidenneksen kotimaisista pörssiyhtiöistä, kommentoi Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri.

Vuonna 2018 kilpailun tuomaristoon kuuluvat professori Jarmo Leppiniemi (pj.), salkunhoitaja Hannu Angervuo eQ:sta, puheenjohtaja Petri Aho Suomen Sijoitusanalyytikot ry:stä, toimitusjohtaja Tom Lindström Cardia Investistä, toimitusjohtaja Sari Lounasmeri Pörssisäätiöstä sekä yliopettaja Annika Sandström Haaga-Helian finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelmasta. Kilpailun järjestävät Pörssisäätiö ja Suomen Sijoitusanalyytikot ry. Voittajat palkittiin Pörssitalossa 23.5.2018.

Voittajat:

Suuret yhtiöt: 1. Kesko, 2. Valmet, 3. Wärtsilä