Suomen Psykologiliitto: Pandemian jälkihoidossa painotettava mielenterveyttä ja sosiaalista hyvinvointia

Psykologiliitto kiittää hallituksen exit-suunnitelmaa. Covid-19-pandemia on ollut Suomessa haaste ennen kaikkea mielenterveydelle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille. Exit-suunnitelma on tärkeä tuodessaan näkymää ja toivoa tulevaisuuteen. Samaan aikaan on vielä ymmärrettävä ja hyväksyttävä, että suunnitelmien muuttumiseen pitää varautua.

Exit-suunnitelmassa ei kuitenkaan vielä ole otettu kantaa erilaisiin jälkihoidon kysymyksiin. Pandemia ja sen aiheuttamat poikkeusolot ovat aiheuttaneet mittavaa hoitovelkaa kaikissa sote-palveluissa. Lisäksi on syntynyt psykososiaalisia ja taloudellisia haasteita ja näin uutta tuen ja palvelun tarvetta.

Yhteisöllisyys ja sen vahvistaminen keskeistä

Yhteisöllisyyden ja ihmissuhteiden vahvistaminen on nostettava keskiöön pandemian jälkihoitoa suunniteltaessa. Pitkään jatkunut poikkeustilanne on vaikuttanut suomalaisiin hyvin eri tavoin. Etäyhteydet ja sosiaalinen eristäytyminen ovat kuormittaneet osaa kansalaisista enemmän kuin muita, esimerkiksi ikääntyneiden sekä opiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi ovat erityisesti kärsineet. Kriisi myös kuormittaa enemmän, jos mielenterveyden ja jaksamisen haasteita oli jo aiemmin.

Päiväkodit, koulut ja oppilaitokset, lastensuojelu- ja hoitolaitokset sekä työpaikat ovat ratkaisevassa roolissa, niissä arjen hyvinvointi rakentuu. Ihmisten välistä vuorovaikutusta sekä ryhmien ja yhteisöjen toimivuutta on vahvistettava. Tarvitsemme jälleen iloa, yhdessäoloa, luottamusta ja turvallisuuden tunnetta. On myös tarjottava riittävästi yksilöllistä ja perhekohtaista apua, tukea ja hoitoa. Yhteisöissä ja palveluissa on tehtävä jälkihoidon suunnitelma.

Psykologin osaamista jälkihoitoon

Psykologi on mielenterveyden, ihmissuhteiden, oppimisen sekä kriisien asiantuntija. Psykologeja tarvitaan suunnittelemaan vaikuttavaa jälkihoitoa, voimavarojen oikeaa suuntaamista ja toimenpiteiden valintaa sekä ohjaamaan työtä.

Psykologi pystyy arvioimaan ja tutkimaan psyykkistä vointia, hoidon tarvetta ja oppimista, antamaan tukea ja hoitoa sekä toimimaan monialaisessa tiimissä ja ohjaamaan mielenterveystyötä.

Psykologien osaamista tarvitaan pandemian jälkihoidossa erityisesti

• päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten yhteisöissä sekä lasten, nuorten ja nuorten aikuisten tukena (varhaiskasvatuksen ja opiskeluhuollon psykologit, opintopsykologit, YTHS)
  • lapsiperheille äitiys- ja lastenneuvolassa, perheneuvolassa, lastensuojelussa ja erikoissairaanhoidossa
  • työterveyshuollossa sekä työyhteisöjen, johdon että työntekijöiden tukena
  • sote-keskuksissa matalan kynnyksen apuna työikäisille ja ikääntyville sekä suunnittelemassa ja ohjaamassa muiden toimijoiden työtä.

Hoitotakuun tiukennus tuo myös psykologin palvelut sote-keskukseen kansalaisten ulottuville. Hoitotakuun tiukennuksen valmistelua ja voimaantuloa on kiirehdittävä.

Koulupsykologit kuuluvat peruskuntiin

Osana Suomen exit-suunnitelmaa ja pandemian jälkihoitoa on huomioitava koulujen ja oppilaitosten keskeinen rooli lasten ja nuorten kasvuyhteisönä, jonka vahvistamiseen tarvitaan nyt erityisiä voimavaroja. Sote-uudistuksen osana oleva esitys, jonka mukaan opiskeluhuollon psykologit ja kuraattorit siirretään osaksi hyvinvointialueita, on peruttava. Koronakriisin myötä on entistä selvemmin tullut esille, että hyvinvointi ja oppiminen kulkevat käsi kädessä. Poikkeusoloissa ja niiden jälkeen lapsilla ja nuorilla on oltava saatavilla kynnyksetöntä psykososiaalista tukea oppimisen tuen lisäksi. Toimiessaan osana koulua oppilas- ja opiskelijahuolto tekee vaikuttavaa työtä koko yhteisön kanssa ja hyväksi.

Pandemian jälkihoito tulee vaatimaan kouluissa ja oppilaitoksissa paljon osaamista ja työvoimaa, joten nyt ei ole oikea aika isoille organisaatiouudistuksille. Uudistus vie jo sinällään voimavaroja ja heikentää toteutuessaan psykologien ja kuraattorien mahdollisuuksia toimia koulu- ja oppilaitosyhteisöjen hyvinvoinnin rakentajina. Yhteisöllisyyttä tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan ennen.

Opiskeluhuollon resurssit pitää laittaa viipymättä kuntoon. Opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien työn sitovan mitoituksen tulee olla 500 oppilasta/opiskelijaa työparia kohden.

Sivistysvaliokunta ei ratkaissut opiskeluhuollon uhkia sote-uudistuksessa19.4.2021 09:51:36 EEST | Tiedote

Eduskunnan sivistysvaliokunta antoi 15.4.2021 lausuntonsa hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Uudistuksen osana on esitetty opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämistä pois kunnista osaksi perustettavia hyvinvointialueita. Psykologiliitto ja useat muut esityksestä asiantuntijalausunnon sivistysvaliokunnalle antaneet vastustavat siirtoa. Valiokunta ei kuitenkaan lausunnossaan vastusta siirtoa.

Koronakriisin keskellä tarvitaan panostuksia opiskeluhuoltoon31.3.2021 08:18:26 EEST | Tiedote

Koronakriisi ja poikkeusolot vaikuttavat jokaiseen lapseen, nuoreen ja perheeseen. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen poikkeusoloissa ja kriisin jälkihoidossa on yhteiskuntamme tärkeimpiä tehtäviä. Opiskeluhuollon rooli tässä työssä on merkittävä. Koronakriisin myötä koulujen opiskelijahuoltoa on vahvistettava, ei ajettava sitä hallinnollisiin muutoksiin. Hallituksen esitys opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämisestä hyvinvointialueille on peruttava.

Koulupsykologin työ on koulussa19.2.2021 12:39:54 EET | Tiedote

Suomen Psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtola oli 19.2.2021 eduskunnan sivistysvaliokunnan kuultavana hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Hallitus esittää edelleen, että uudistuksen yhteydessä opiskeluhuollon psykologit ja kuraattorit siirrettäisiin perustettaville hyvinvointialueille. Psykologiliitto vastustaa siirtoa, sillä se olisi epätarkoituksenmukainen ja vaarantaisi kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän yhteisöllisen työn.