Suomen Punainen Risti

Suomen Punainen Risti auttaa mutavyöryjen uhreja Sierra Leonessa

Punainen Risti myöntää 150 000 euroa katastrofirahastostaan Sierra Leoneen. Ainakin 500 ihmistä on kuollut laajaa tuhoa aiheuttaneissa mutavyöryissä ja yli 600 on edelleen kateissa.

Sierra Leonessa noin 3 000 ihmistä on menettänyt kotinsa, kun muta ja tulvavesi ovat tuhonneet rakennuksia ja elinympäristöä. Vuorenrinteen romahtaminen asuinalueen päälle lähellä pääkaupunki Freetownia 14. elokuuta vei satojen hengen. Kuolleiden määrän on arvioitu nousevan.

- Tuhannet ihmiset tarvitsevat kipeästi puhdasta vettä, hygieniaa ja sanitaatiota, jotta tarttuvat taudit, kuten kolera, eivät pääse leviämään, sanoo Punaisen Ristin Länsi-Afrikan alueellinen avustustyöntekijä Kristiina Kangas.

Sierra Leonen Punaisen Ristin henkilökunta ja vapaaehtoiset olivat ensimmäisinä paikalla auttamassa katastrofin uhreja yhdessä viranomaisten kanssa. Punaisella Ristillä on ollut tärkeä rooli etenkin etsintä- ja pelastusoperaatiossa sekä ensiavun ja tuen antamisessa uhrien läheisille. Vapaaehtoiset ovat auttaneet pelastamaan yli 70 ihmisen hengen.

- Hätäavun lisäksi Punainen Risti auttaa paikallisia varautumaan tuleviin riskeihin ja yhdistää eroon joutuneita perheenjäseniä, Kangas kertoo.

Sierra Leone tarvitsee apua pitkään

Punaisen Ristin avustus on osa kansainvälisen Punaisen Ristin hätäapuvetoomusta, jonka tavoitteena on auttaa 4 800 ihmistä selviämään katastrofista. Sierra Leonen terveydenhuoltojärjestelmä on heikko, ja rankat sateet voivat jatkua sadekauden loppuun marraskuulle.

Suomen Punainen Risti on tukenut Sierra Leonea yli kymmenen vuoden ajan kehitysyhteistyössä ja katastrofeissa, kuten ebola-epidemiassa.

Katastrofirahasto mahdollistaa hätäavun Suomessa ja maailmalla

Avun jatkuminen on mahdollista katastrofirahastoon tehtyjen lahjoitusten ansiosta. Nälkäpäivänä 14.–16.9. katastrofirahastoon kerätään sitomattomia varoja, joita voidaan käyttää nopeasti siellä, missä avun tarve on suurin. Lipaskerääjiksi ovat tervetulleita kaikki, eikä aiempaa kokemusta tarvita. Ilmoittaudu mukaan kerääjäksi osoitteessa nälkäpäivä.fi.

Kansainvälisen katastrofiavun päällikkö Andreas von Weissenberg, p. 020 701 2035 andreas.weissenberg@punainenristi.fi

Tiedottaja Mari Mäkinen, p. 020 701 2223, mari.makinen@punainenristi.fi (haastattelupyynnöt Punaisen Ristin Länsi-Afrikan alueelliselle avustustyöntekijälle Kristiina Kankaalle)

Suomen Punainen Risti

Lue lisää julkaisijalta Suomen Punainen Risti