Suomen Punainen Risti lähettää apua Mangkhut-taifuunin koettelemille Filippiineille

Punainen Risti myöntää katastrofirahastostaan 100 000 euroa Mangkhut-taifuunin uhrien auttamiseksi. Alueella on kaksi Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijää auttamassa operaation koordinaatiossa. Taifuuni iski Pohjois-Filippiineille lauantaina 15.9. tuhoten teitä, rakennuksia ja satoa.
Filippiinien Punaisen Ristin vapaaehtoiset jakamassa ruokaa evakuointikeskuksessa. Kuva: Filippiinien Punainen Risti

Viranomaisten mukaan taifuunin jäljiltä ainakin 65 ihmistä on kuollut, minkä lisäksi 148 000 ihmistä asuu väliaikaisissa suojissa. Punaisen Ristin tuella korjataan tuhoutuneita koteja ja jaetaan telttoja kotinsa menettäneille.

– Lukuisat ihmiset Filippiineillä ovat menettäneet kotinsa voimakkaiden tuulien, tulvien ja maanvyörymien vuoksi. Osa taloista pystytään korjaamaan nopeasti, mutta tuhannet ihmiset tulevat tarvitsemaan pidempiaikaista suojaa. Maanviljelijät tarvitsevat lisäksi rahallista tukea, sillä maissisato menetettiin lähes kokonaan ja riisisato osittain, kertoo Punaisen Ristin kansainvälisen liiton operaatiokoordinaattori Johanna Arvo, joka oli koordinoimassa apua Manilassa heti myrskyn jälkeen.

Suomen Punainen Risti auttaa taifuunin uhreja yhdessä Filippiinien Punaisen Ristin kanssa. Tuhannet Filippiinien Punaisen Ristin vapaaehtoiset auttavat tällä hetkellä tuhoalueilla muun muassa jakamalla puhdasta vettä ja ruokaa sekä raivaamalla tukkiutuneita teitä.

Tuhojen täyttä laajuutta ei vielä tiedetä, sillä hätäapua ei ole saatu vietyä vielä kaikista syrjäisimmille alueille. Jatkuvat rankkasateet lisäävät myös maanvyörymien riskiä.

Nälkäpäivänä kerätään varoja katastrofirahastoon

Nälkäpäivän lipaskeräys on käynnissä ympäri Suomen 20.–22.9. Kerätyt varat menevät Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon, josta apu saadaan nopeasti matkaan esimerkiksi luonnonkatastrofin jälkeen.

– Nälkäpäivä-keräystuloja ohjataan heti Filippiineille avustusoperaatioon. Jokaisella lahjoituksella on merkitystä, Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi tähdentää.

Viime vuonna Nälkäpäivässä oli mukana lähes 14 000 vapaaehtoista.

Nälkäpäivään voi lahjoittaa:

• Lähettämällä tekstiviestin SPR numeroon 16499 (15 €/viesti)
• Osoitteessa nälkäpäivä.fi
• Soittamalla numeroon 0600 12220 (20,12 €/puhelu + pvm)
• MobilePay:lla ja Pivolla numeroon 1001
• Tilisiirrolla tilille FI14 5780 0710 0116 49 viite 5173

Toimituksille tiedoksi:

Punaisen Ristin kansainvälisen liiton operaatiokoordinaattori Johanna Arvo ja logistiikka-asiantuntija Marjo Leppänen ovat olleet koordinoimassa taifuunin jälkeistä avustustyötä heti myrskyn jälkeen.

Johanna Arvon, Marjo Leppäsen ja Suomen Punaisen Ristin Aasian alueen edustajan Andreas von Weissenbergin haastattelupyynnöt viestinnän asiantuntija Sanni Myllyaholle, 020 701 2223, sanni.myllyaho@punainenristi.fi

Kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi, p. 020 701 2025, kalle.loovi@punainenristi.fi

Kansainvälisen katastrofiavun päällikkö Maria Suoheimo, p. 020 701 2019, maria.suoheimo@punainenristi.fi