Suomen Punainen Risti lähettää terveysklinikan Ukrainaan

Kokonaisen terveysaseman välineistö on lähdössä Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskuksesta Tampereelta kohti Ukrainan Užhorodia. Mukaan lähtee myös tiimi käynnistämään klinikan toimintaa.
Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskuksessa Tampereen Kalkussa hankitaan ja varastoidaan avustustarvikkeita kriisien varalle. Kuvassa pakataan kenttäsairaalaa Haitin maanjäristysalueelle elokuussa 2021. Kuva: Laura Vesa / Suomen Punainen Risti

Suomen Punainen Risti toimittaa kansainvälisen Punaisen Ristin avustusoperaation tueksi terveysklinikan Ukrainaan. Terveysklinikka rahoitetaan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahaston turvin.

Länsi-Ukrainaan Užhorodiin sijoitettavalla terveysklinikalla voidaan hoitaa päivisin perusterveydenhuollon asiakkaita, eli se vastaa varustelultaan päiväterveyskeskusta.

– Yli 7 miljoonaa ihmistä on joutunut jättämään kotinsa maan sisällä Ukrainassa. Maansisäiset pakolaiset ovat ruuhkauttaneet perusterveydenhuollon Länsi-Ukrainassa. Suomesta toimitettavalla klinikalla voidaan tukea paikallista terveydenhuoltoa, kertoo Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen katastrofiavun päällikkö Marko Korhonen.

Klinikan mukaan lähtee Suomesta asiantuntijoita varmistamaan, että klinikka saadaan nopeasti ja oikeaoppisesti käyttöön.

– Klinikan mukana lähtevä suomalainen tiimi opastaa ja neuvoo terveysaseman käyttöönotossa. Asiantuntijamme ovat paikan päällä Ukrainassa ensimmäisten kuukausien ajan, Korhonen kertoo.

Terveysaseman varsinainen henkilökunta tullaan palkkaamaan paikan päällä Ukrainassa.

Suomen Punainen Risti on lahjoittanut katastrofirahastostaan aiemmin yhteensä yli 3,5 miljoonaa euroa kansainvälisen Punaisen Ristin avustustyöhön Ukrainassa ja sen lähimaissa. Tuki sisältää sekä rahallista että materiaaliapua. Summa ei sisällä avustustyöntekijöiden lähettämisestä syntyviä kuluja, jotka rahoitetaan myös katastrofirahastosta.

Lahjoita katastrofirahastoon

• Lahjoita verkkosivujemme kautta  https://www.punainenristi.fi/lahjoita/katastrofirahasto/
  • Lähetä tekstiviesti SPR20 numeroon 16499 (20 €)
  • MobilePayllä numeroon 10900
  • Soita numeroon 0600 12220 (20,28 € + pvm/mpm)
  • Lahjoita suoraan tilille OP FI52 5000 0120 4156 73. Saaja: Punainen Risti. Viite: 5186.

Lisätiedot:

Kansainvälisen katastrofiavun päällikkö Marko Korhonen, 040 120 9728